Weekendtips van de redactie

STRIPCLUB, vrijdag 18:00 – 03:00 in BAUT Amsterdam

Amsterdam is een striptent rijker met STRIPCLUB, een nachtelijk stripfestival dat het beeldverhaal naar de mensen brengt. Dit zal plaatsvinden in BAUT, de ‘altijd-tijdelijke’ ruimte voor eten, drank, muziek en cultuur in de Spaarndammerbuurt. In dit nieuwe initiatief geeft de crème de la crème van de hoofdstedelijke stripscene zich bloot aan een adorerend publiek en voor middernacht is de entree gratis. Daardoor hou je je zuurverdiende centen over voor het aanschaffen van origineel werk van de deelnemende stripmakers, zoals Merel Barends, Maaike Hartjes, Maia Matches, Remco Lee Polman, Pepijn Schermer en Chad Bilyeu. Luuk van Huët

Naked, met een inleiding van historicus Martijn Blekendaal, vrijdag 19:30 in het Verhalenhuis in Haarlem

Een rauwe film die overtuigend gedragen wordt door David Thewlis in een intense en onvergetelijke rol. Hij speelt de ultieme outsider die zijn onderbuikgevoelens maar al te graag ventileert aan voorbijgangers in een grauw en onverschillig Londen. In Naked van Mike Leigh is Johnny de ultieme antiheld van de jaren negentig: koud, cynisch en immoreel, maar soms ook liefdevol en gepassioneerd. Hij is uit Manchester gekomen om een vroegere vriendin op te zoeken. Een doel heeft hij verder niet. Na korte tijd ontvlucht Johnny het huis omdat hij het benauwd krijgt. In de straten van Londen spreekt hij mensen aan om zich aan ze op te dringen zonder dat ze dat merken. Leighs film is vooral de krachttoer van acteur David Thewlis als Johnny. Het ene moment verafschuw je hem, maar geleidelijk ga je zijn wanhoop ook beter begrijpen. Met een inleiding van historicus Martijn Blekendaal over het morele vacuüm dat de film blootlegt. George Vermij

Camera Japan: Recall, zaterdag 21:45 in LantarenVenster in Rotterdam

Op papier is Recall de droogste film van het festival Camera Japan: een dramatische thriller over een kleine ondernemer die probeert zijn hoofd boven water te houden wanneer zijn bedrijf slachtoffer wordt van een ingewikkelde doofpotaffaire. Maar ondanks de complexiteit van de plot over de fijnmazige structuur van Japanse multinationals, is de film meeslepend, spannend en ontroerend. Het knapste is misschien nog wel dat regisseur Motoki Katsuhide de ingewikkelde zakelijke verhandelingen en een rolbezetting van tientallen kleine spelers op zo’n heldere manier in beeld brengt dat de kijker na afloop het gevoel heeft precies te begrijpen hoe het zakelijk gekonkel in elkaar steekt — en dat levert retespannende cinema op. Voor de liefhebbers van All the President’s Men en andere onderzoeksthrillers. Theodoor Steen

Vind ons: