
Weekendtips van de redactie
Angst, Filmhuis Cavia, zaterdag 21:00
Angst van Gerald Kargl heeft geleidelijk aan een trouwe cultreputatie opgebouwd. Zo bekende Gaspar Noé (Irréversible) dat hij erg door de film is beïnvloed. Net als Noé’s cinema is Angst een extreme en gewelddadige visuele rit. Vanaf de eerste scènes worden we al in het hoofd van een seriemoordenaar (een intense Erwin Leder) gegooid die in een pakkende voice-over vertelt over zijn leven terwijl hij vastzit in een cel. Hij komt vrij en de drang om te moorden kan hij niet onderdrukken. Het bijzondere van Kargls film is dat hij dat vangt door een bizarre en soms adembenemende cameravoering. Op momenten dicht op de huid of anders strak gefocust op de hoofdpersoon die het beest in hem los laat gaan. Tel daar de bedwelmende soundtrack van Klaus Schulze (ooit eens lid van Tangerine Dream) bij op en je hebt al snel een film te pakken die je op meerdere vlakken heftig raakt. George Vermij
The Paradise, Netflix
Hoewel het tijdens Pride niet direct voor de hand ligt om Victoriaans Engeland in te duiken, kan het op ieder moment voorkomen dat een BBC serie-binge de kop opsteekt. Mijn nieuwe favoriet in het rijtje niet progressieve maar aangenaam kabbelende kostuum-drama’s is The Paradise, nu te zien op Netflix. Plattelandsmeisje Denise verhuist naar Londen, en moet noodgedwongen haar kost zien te verdienen als winkelmeisje in het indrukwekkende warenhuis The Paradise. Mean Girls-concurrentie op de vrouwenafdeling, een Mad Men-achtige start van vroege marketingtechnieken en uiteraard een ontluikende liefde voor de charmante eigenaar van het warenhuis, die zo zijn donkere kanten lijkt te hebben. Een kostuum zou niks zijn zonder drama natuurlijk; Denise’s oogappel is verloofd met een knappe en rijke erfgename. The Paradise is een adaptatie van de roman Au Bonheur des Dames van Emile Zola. De adaptatie voor de tv maakt een stap in de goede richting, het vrouwelijke perspectief staat er in centraal, anders dan bij de vergelijkbare serie Mr. Selfridge. Denise’s coming of age, hoe klein de wereld van het warenhuis ook is, zegt iets over de veranderende blik op de rol van vrouwen in de geschiedenis. Hoewel de fourniturenafdeling met kaarslicht nog altijd mijlenver verwijderd is van de confetti op de Pride parade, kan ik een bezoekje zeker aanraden. Dominique van Varsseveld
Your Name, LAB111, zondag 21:45
In het kader van Pride zijn er meerdere films te zien in filmhuizen en bioscopen in den lande, waaronder het zinderende drama Disobedience, waarin Rachel Weisz en Rachel McAdams twee vrouwen spelen die in een joods-orthodoxe gemeenschap een verboden lesbische liefde aangaan en The Happy Prince, de biopic van en met Rupert Everett over Oscar Wilde. Alhoewel de anime Your Name niet direct Pride-gerelateerd is, is het uitgangspunt wel gendergerelateerd: een tienerjongen en een tienermeisje worden wakker in elkaar’s lichaam en moeten elkaar’s levens in goede banen proberen te leiden. Mitsuha woont in een slaperig dorpje op het Japanse platteland waar ze zich ergert aan haar verantwoordelijkheden en de verplichte rituelen. Taki leeft een hectisch bestaan in metropool Tokio. Na de eerste verwarring groeien Mitsuha en Taki in hun rol en weten ze elkaar steeds beter te helpen. Als het contact op een dag verdwijnt, gaat Taki op zoek naar Mitsuha. Your Name begint als een body-swapping coming of age komedie, maar ontwikkelt zich daarna tot een science-fiction film met bovennatuurlijke trekjes om toe te werken naar een spectaculair einde. Regisseur Makoto Shinkai wordt gezien als de waardige opvolger van grootmeester Hayao Miyazaki en leverde met Your Name één van de meest succesvolle animatiefilms van het afgelopen decennium af. Luuk van Huët