De vijftiende editie van Camera Japan staat voor de deur. Hét festival over Japanse film vindt plaats van 23-27 september in Rotterdam (in LanterenVenster) en 1-4 oktober in Amsterdam (in LAB111). Met wat minder tickets en films dan voorgaande jaren, om de corona-regels in acht te kunnen nemen, maar met alsnog een rijk en divers programma. Cinemedewerker Theodoor Steen, tevens een van de programmeurs bij Camera Japan, tipt alvast tien films die de moeite waard zijn.

Conflagration
Op Camera Japan draaien altijd wat klassiekers, vaak vergezeld door een programma dat context biedt. Dit jaar draait Conflagration, van regisseur Kon Ichikawa, naar het beroemde boek van Yukio Mishima. Voor de context is er in Rotterdam een lezing door dr. Ivo Smits, die in zal gaan op het werk van Mishima en de verfilmingen daarvan, en in Amsterdam is er een lezing door dr. Luk van Haute, die meer zal vertellen over patriottisme en oorlogsthematiek in Japanse cinema.

The Day of Destruction
Het grootste deel van het Rotterdamse gedeelte van het festival vindt plaats in LantarenVenster met één uitzondering: The Day of Destruction, de kick-off van het festival. Die vindt plaats in WORM Rotterdam, een vrijhaven voor experimentele films en muziek. The Day of Destruction past daar goed, met zijn experimentele vertelvorm en stampende metal- en punksoundtrack. Het is tevens een van de beste films van het festival. Deels gefilmd tijdens de huidige pandemie, en daarmee angstaanjagend actueel.

Happy-Go-Lucky Days
Een gedeelte van het festival valt samen met Rotterdam Pride, en ook op Camera Japan draaien een aantal films met een queer-thema. His, bijvoorbeeld, een dramafilm over twee mannen die vechten om de voogdij van de dochter van een van hen. Maar ook de sympathieke anime Happy-Go-Lucky Days, gebaseerd op de gelijknamige populaire romantische mangaserie, waarin we vier lichtvoetige verhalen zien over beginnende liefdes.

The Hardness of Avocado
Een film over millennials met avocado in de titel? Dat is vragen om grappen. The Hardness of Avocado is een scherp geobserveerd drama over een jongen die in een impasse zit: in de liefde, in werk, in zijn leven. Hij geeft zichzelf, na gedumpt te zijn, een maand om zijn leven op de rit te krijgen. The Hardness of Avocado gaat over dat schemergebied tussen relaties, waarin alles én niets mogelijk lijkt.

It Feels So Good
Ook wie op zoek is naar stomende erotiek komt op Camera Japan aan zijn/haar trekken, want er draait een aantal films met bakken vol bloot. 108: Revenge and Adventure of Goro Kaiba bijvoorbeeld, een absurdistische seksklucht. Maar voor het serieuze werk verwijs ik u door naar It Feels So Good, een film geregisseerd door Haruhiko Arai, die eerder het succesvolle Vibrator schreef. In deze film wisselen existentiële gesprekken tussen een man en zijn voormalige geliefde af met de erotische uitspattingen van hetzelfde stel. Voor wie de erotiek graag met een beetje inhoud heeft.

My Identity 
Camera Japan is altijd op zoek naar nieuwe stemmen in de Japanse filmwereld, en er draaien ook twee afstudeerfilms. Het melodramatische maar mooie The Other Home, over een jongen die ontdekt dat zijn vader vreemdgaat, maar ook My Identity van Sae Suzuki, waarin het thema van identiteit in de Japanse samenleving op subtiele wijze verkend wordt. Hoofdpersoon is een biculturele jonge vrouw die een vriendschap aangaat met een oudere vrouw die te maken krijgt met seksisme op de werkvloer. De film kaart zaken als seksisme en racisme aan zonder te verworden tot ‘Een Film met een Boodschap’. Een van de sterkste drama’s op het festival.

Not Quite Dead Yet
Een grotere publiekstrekker vinden we in Not Quite Dead Yet, een kolderieke mainstreamkomedie over een opstandige tiener die met de geest van haar strenge vader moet samenwerken om te voorkomen dat hij eeuwig dood blijft. Geestige humor en een gelikte visuele stijl maken dit een vermoedelijke festivalhit.

Romance Doll
De openingsfilm van het festival dit jaar is Romance Doll, van regisseur Yuki Tanada. Camera Japan heeft eerder werk van haar vertoond, waaronder een retrospectief in 2015. Romance Doll is een lichtvoetig romantisch drama over een man die sekspoppen maakt, iets waar zijn nieuwe vriendin niet van op de hoogte is, wat voor frictie in de relatie zorgt.

Voices in the Wind
In de afgelopen reeks Zomergasten liet actrice en schrijfster Nazmiye Oral een fragment zien uit een documentaire over een witte telefooncel, waarin mensen een boodschap konden inspreken voor overleden dierbaren. Voices in the Wind is een drama over de jonge vrouw Haru, die op reis gaat naar diezelfde telefooncel om afscheid te nemen van haar ouders. Regisseur Nobuhiro Sawa is een bekende naam onder liefhebbers van Japanse arthouse vanwege eerdere gelauwerde films als M/other en H Story.

Vampire Clay: Derivation
Voor de liefhebbers van gory horror en absurde komedie is er de film Vampire Clay: Derivation, het tweede deel in de Vampire Clay-serie. De film valt ook los goed te bekijken, en springt voornamelijk in het oog vanwege de steeds bizardere manieren waarop de kleimonsters uit de titel transformeren. Dat deze groteske creaturen vrijwel volledig tot leven worden gebracht met traditionele make-up-effecten en stopmotion maakt de film alleen maar leuker.