Nu aan het lezen:

Temptation Island 2019: aflevering 11

Temptation Island 2019: aflevering 11


De dagen van Heikki en Milou zijn grotendeels gevuld met gedachten aan respectievelijk Milou en Heikki, al weten ze dat niet van elkaar. Ze denken beiden dat de ander op een van de verleiders valt, omdat ze alleen maar beelden van de omgang met die verleiders te zien krijgen. Zo makkelijk is het dus, om iemand met selectieve informatie om de tuin te leiden.

Milou zal waarschijnlijk niet Heikki’s tranentrekkende videoboodschap aan haar te zien krijgen (‘Ben je me echt vergeten?’), of dat pseudopoëtische shot waar hij over zee zit te staren met een denkwolkje boven zich – hoewel ik vermoed dat die wolk, waarin hij naast Milou te zien is, niet echt aanwezig was, maar later is toegevoegd door ambitieuze editors.

En Heikki kreeg in de vorige aflevering wél te horen dat Milou en Jietse samen de nacht doorbrachten, maar zal waarschijnlijk niet zien wat wij nu zien: dat Jietse op de grond lag en Milou in bed.

Sidney heeft een nachtmerrie gehad over zijn weerzien met Demi. Terwijl hij vertelt, zien we een flash-forward in zwart-wit naar hun echte hereniging. Deze suggestie dat Sidneys droom profetisch was, is een Brechtiaanse benadering van het medium: we worden erop gewezen dat reality-tv ons een geconstrueerde realiteit toont. Dit punt maken de editors kort hierna iets subtieler, door een talking head van Sidney te gebruiken over een ‘mentale rollercoaster’, die in de vorige aflevering ook al te zien was in andere context.

Sidney deconstrueert het concept van lineaire tijd

Wanneer ook Heikki over een nachtmerrie vertelt en we ook hier toekomstbeelden te zien krijgen van hem en Milou, gaat het me iets te ver. De grap is dan al gemaakt. Belangrijker: het idee dat Heikki een voorspellende droom zou hebben, past ook helemaal niet bij het nuchtere personage dat de editors van hem hebben gemaakt. Van de wijze dwaas Sidney accepteer ik dat hij tijd anders ervaart dan anderen; van Heikki niet.

Naar het vrouwenresort: verleider Jaimy is ervan overtuigd dat Milou vreemd zal gaan. Dat het Jietse nog niet gelukt is, komt volgens Jaimy omdat Jietse een slappeling is. Milou zegt voor haar volgende date misschien Jaimy te kiezen, waarna we onder een snerpende toon Jietses gezicht vervangen zien worden door dat van Jaimy, sinister grijzend: een horrormomentje, zeker met de kennis dat Jaimy iemand verkracht heeft.

Er is weer een kampvuur. Veel interessante beelden zijn er niet: Rodanya ziet Morgan met Emma en wordt een beetje jaloers (al laat ze dat pas later op de avond merken, als er wat meer alcohol door de keel is gegleden), Morgan ziet Rodanya met Gaetan. Sidney ziet Jaimy die hem ‘niet knap’ noemt en is aangedaan, maar verrassend nuchter: het is onzin, zegt hij, ‘anders zou ik niet gecast worden voor Temptation.’ Later toch wat minder rationeel: ‘Hij is zelf lelijk. Anders hadden ze hem wel gecast als koppel.’

Denzel citeert iedereen in alle vorige afleveringen

Demi ziet Sidney en gaat zich steeds meer schamen voor haar vriend. Laura ziet Roger zeggen dat zij ‘niet zijn temptation’ is, en reageert: ‘Bepaalde dingen vindt hij wel mooi aan mij.’ Roger krijgt de gebruikelijke beelden van ‘saaie Laura’ te zien. Milou en Heikki natuurlijk jaloezieversterkende beelden van elkaar, hoewel het Heikki meevalt. Na het kampvuur is hij in staat vrolijk mee te zingen met de slechtste tekst van Kanye West (en daarmee een van de slechtste teksten uit het hele hiphopgenre): ‘I’m a sick fuck, I like a quick fuck.’

Het is niet ziek om van een snelle wip te houden, maar wel als je daar zo obsessief mee bezig bent als Sidney, die opmerkt: ‘Ik heb 76 vrouwen geneukt.’ Een van de populairste aria’s uit de opera Don Giovanni is Madamina, il catalogo è questo, waarin Don Giovanni’s knecht Leporello een lijst afgaat van alle vrouwen die zijn baas geneukt heeft. Het zijn er een stuk meer dan Sidney, maar voor beiden kun je je afvragen: hoe en waarom wordt dit bijgehouden? Leporello zingt dat Don Giovanni soms alleen maar een vrouw verleidt om de lijst langer te maken. Don Giovanni is natuurlijk een onvervalste schurk, meer een Jaimy dan een Sidney – maar wie nog precies weet 76 vrouwen geneukt te hebben, heeft op z’n minst een beetje Don Giovanni in zich. De moraal van Temptation Island is natuurlijk dezelfde als die van Mozarts opera: de dood van een zondaar weerspiegelt zijn leven. Blijf een deugdzaam leven niet uitstellen, alsof je nog lang de tijd hebt je fouten goed te maken. Al ben je nog jong, de tijd om te deugen is nu.

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Written by

Redacteur bij Cine, Schokkend Nieuws en The Cult Corner. Schrijft ook voor Hard//hoofd. Daarnaast editor en scenarist. Houdt van lange openingstitels.

Typ en klik enter om te zoeken