Nu aan het lezen:

Nina Wu

Nina Wu

Nina Wu, de nieuwste film van de Taiwanese regisseur Midi Z., heeft als onderwerp een #metoo situatie. Of beter laat ik het beestje bij de naam noemen en de woorden misbruik, pesterijen en verkrachting gebruiken.

In de film volgen we de loopbaan van actrice Nina Wu en hoe haar wereld steeds verwarrender lijkt te worden. In de raamvertelling wisselen flashbacks, koortsachtige dromen, hallucinaties en de grijze realiteit van alledag elkaar soepel af. De verzadigde kleuren van de filmsets zijn een grote tegenstelling met het dagelijks leven van de actrice. Haar kleine, kleurloze studio staat in enorm contrast met de weldadige sets waar Nina stelselmatig als prop behandelt wordt. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk waar de paniek die zich van Nina Wu meester maakt vandaan komt. De film eindigt in een rauw realistisch vuurrode scène die het waarom van de geestelijke desintegratie van Nina Wu invoelbaar maakt.

Het is moedig om over dit thema een film te maken en op deze manier te verbeelden niet alleen wat er schort aan machtsmisbruik, maar ook hoe misbruik een persoonlijkheid kan verteren, als een zuur dat alle zekerheid wegvreet. PTSS heeft haar eigen (beeld-)taal, het bekruipt en wurgt, het zorgt ervoor dat dagen onopgemerkt verdwijnen. Er mist logica in het verloop van tijd en een klein specifiek detail, een kleur of een beweging, kan zorgen voor een paniekaanval, of dissociatie. De film is als onderzoek naar iemand die hier aan lijdt geslaagd. Waar ik moeite mee heb, is een bepaald soort gemakzucht die met de woordsamenvoeging (en betekenis van) #metoo te maken heeft. (Alma Mathijsen heeft daar een tijd geleden dit artikel over geschreven). Het #metoo-label is op deze film geplakt en ik denk niet dat het nodig is.

Ke-Xi Wu, die de hoofdrol speelt, heeft het scenario geschreven dat gebaseerd is op onder andere haar eigen ervaringen in de filmwereld. Naar aanleiding van de Weinstein-affaire besloot ze het script verder uit te werken en op te sturen naar Midi Z., waar ze al vaker mee samengewerkt heeft. De eerdere films van Midi Z. hebben als onderwerp onder meer afkomst of hoe een sociaal maatschappelijke positie een leven kan bevoordelen of benadelen. Misbruik is niet los te koppelen van een afhankelijke relatie.

Nina Wu is een film die valt in een traditie van psychologische thrillers waar onder meer David Lynch, Alfred Hitchcock en Roman Polanski in voor zijn gegaan. De film heeft spectaculaire scènes met rijke kleuren, sterke cameravoering en acteurs die hun vak verstaan. In Nina Wu zit de eenzaamheid in de stad, is het platteland de ideale plek waar lagere schooljuffen voor altijd de Kleine Prins spelen en is ambitie niet per se een positieve eigenschap. Waarom knaagt er dan toch iets? Misschien het eufemistische #metoo dat gelinkt is aan expliciete scènes. Misschien omdat er zo veel onderwerpen aan bod komen dat het in zijn geheel overspoelt. Aan de andere kant, dat is een onderdeel van de geestestoestand van Nina Wu.

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken