De cijfers die Netflix maandag presenteerde, zien er op het eerste gezicht spectaculair uit. Begin 2012 stond het aantal abonnees nog op 26,5 miljoen, twee jaar later lag dat aantal op 48,3 miljoen en op dit moment geeft de teller 81,5 miljoen aan. De afgelopen drie maanden kon Netflix zelfs een recordaantal nieuwe klanten noteren: 6,7 miljoen. Ruim 40 procent van alle abonnees is van buiten de VS, van oudsher het thuisgebied van Netflix.

Maar ondanks de hogere winstcijfers, het recordaantal nieuwe abonnees en de internationale groei – momenteel is Netflix in meer dan 190 landen actief – daalde de beurskoers met twaalf procent. Netflix verwacht namelijk de komende maanden minder nieuwe klanten te krijgen dan eerder was gepland. Ook het feit dat het bedrijf volgende maand in de VS de prijs met 2 dollar verhoogt naar $9,99 zorgt voor scepsis bij de beleggers.

Netflix maakt geen cijfers per land bekend, maar volgens een onderzoek waren er eind 2015 in Nederland 1,3 miljoen mensen lid. Op ruime afstand volgt Videoland Unlimited, eigendom van RTL. Een jaar geleden zat deze oer-Nederlandse filmaanbieder nog maar op 100.000 abonnees.