Now Reading:

Luuk vs Luuk: X-Men Apocalypse

Luuk vs Luuk: X-Men Apocalypse

 

In Luuk Vs Luuk gaan Luuk van Huët en Luuk Imhann in debat over actuele arthouse, cultfilms, blockbusters en klassiekers. In het kader van het thema bevrijding doen ze hun best om te evolueren in een stuk over Bryan Singer’s X-Men: Apocalypse.

LvH: ‘In Egypte heerst in 3600 voor Christus de eerste mutant genaamd En Sabah Nur, oftewel Apocalypse, met een ijzeren vuist over de mensheid. Terwijl hij zijn bewustzijn in een nieuw lichaam van een mutant met helende krachten plant, vallen tegenstanders van zijn bewind hem aan, zodat hij bedolven wordt onder een ingestorte Pyramide. Als hij in de immer hippe 80’s ontwaakt, moeten de X-Men weer een team formeren om de wereld te redden van zijn genocidale plannen.’

Meer: http://comicsalliance.com/x-men-apocalypse-80s-album-covers/

LI: ‘De X-Menfilms herkauwen dezelfde plotpunten, met telkens een andere schurk aan het hoofd. Iemand wil opnieuw de wereld vernietigen, zal dat hem lukken? Het begint na 6 films een beetje saai te worden, dat CGI-geweld, die flinterdunne thematiek van discriminatie en de immer van kant wisselende personages, nog los van de plotgaten die zo groot en aanwezig zijn dat ze als zwarte gaten het hele X-universum opslokken. Wat vind jij?’

LvH: ‘De X-Men films zijn de langst lopende superhelden-franchise die bestaat, maar tegelijkertijd wellicht de minst coherente filmserie. Met de laatste drie films is een poging gedaan om een gezamenlijk universum te scheppen, maar ondanks dat X-Men: Days of Future Past een veelal geslaagde poging was om alle losse (tijds)lijntjes samen te brengen, stapt X-Men: Apocalypse weer blijmoedig in dezelfde valkuilen van de voorgaande films.’

LI: ‘Magneto (Michael Fassbender) worstelt weer eens met goed en kwaad, Mystique (Jennifer Lawrence) met haar blauwe huid, Xavier (James McAvoy) geeft zo veel om ‘zijn’ mutanten en Jean Grey (Sophie Turner) probeert haar krachten in bedwang te houden. Zucht. We hebben het allemaal al zo veel vaker gezien, zo veel beter gezien. We hebben betere acteurs de rollen zien spelen, met meer charisma, in films met meer verhaal.’

LvH: ‘Wat de film mist aan cohesie maakt het veelal goed met spektakel en fan-service. En de X-Men films zijn qua continuïteit nog redelijk trouw aan de comics, aangezien de X-Men in de strips ook al vijftig jaar door reboot na re-imagining na doorstart hebben moeten ploeteren. Als filmfan is dat frustrerend, maar als comicfan kan ik het wel hebben.’

LI: ‘Ik niet. Elk filmuniversum heeft iemand staan die de grote lijnen in de gaten houdt. Bij Marvel is dat Kevin Feige, bij DC Zack Snyder en bij X-Men Simon Kinberg. De laatste slaagt daar totaal niet in. Inclusief de films over Wolverine en Deadpool zijn we nu 9 films verder en hebben nog steeds geen stabiel universum, nog steeds zijn we qua verhaal geen steek verder na X-Men uit 2000. Wat te doen? Voorlopig zijn Kinberg en regisseur Bryan Singer (ooit talentvol, nu B-materiaal) nog niet klaar met het herkauwen van plots en het introduceren van nieuwe schurken, getuige de verplichte after-credits-scene. Behalve kleurige personages die elkaar slaan, wat zegt deze film nou echt?’

 

LvH: ‘De grootste idioot in de film is geen mutant, maar de menselijke CIA-agente (en Xavier’s love-interest) Moira Mactaggert. Ze komt een sekte op het spoor in Cairo die gelukkig gemakkelijk te herkennen zijn door hun nektatoeages van het logo van Apocalypse, want een beetje schurk ontkomt niet meer aan branding tegenwoordig. Ze infiltreert in hun ondergrondse schuilplaats waar ze de gouden tip van een Pyramide aanbidden. Doordat ze echter het tapijt dat de ingang verbergt niet terug heeft gelegd, schijnen zonnestralen door de schacht op het goud en activeert Moira zo het mechanisme waardoor Apocalypse wordt opgewekt. Je zou dit kunnen zien als vlijmscherpe kritiek op het Amerikaanse Midden-Oosten-beleid van Kinberg en Singer, maar ik ben bang dat we ze dan teveel krediet geven.’

LI: ‘Veel te veel. De grootste kritiek die je op regisseur Singer kan geven, is hoe weinig respect hij heeft voor zijn publiek, hoe weinig hij begrijpt van de iconische beelden die hij gebruikt. Magneto vernietigd woedend Auschwitz, waar hij is kind was vastgehouden, nog even voordat hij samen met Apocalypse voor een dodental zorgt dat in de miljoenen moet oplopen. Weten de makers niet dat het kamp in Polen nagebouwd is, en dat het er juist staat voor de slachtoffers en niet als vals eerbetoon aan de daders? Het vernietigen van dit kamp is het zoveelste teken aan de wand (na Batman V Superman) dat superheldenfilms in een fascistisch vertoon van macht veranderen.

LvH: ‘Toen Singer in 2000 X-Men maakte, was het nog ondenkbaar om de kleurige kostuums uit de comics te gebruiken en daarom droeg iedereen zwarte leren stoeipakjes. Inmiddels is de realiteit Singer voorbij gesneld, waardoor de terugkeer naar zwart leer voelt als een stap achteruit.  Apocalypse rekruteert vier Ruiters van de Apocalyps (dat is een beetje zijn ding). Magneto en Storm zijn logische keuzes: ze beheersen respectievelijk magnetisme en het weer. Maar Psylocke is niks meer dan een atletische zwaardvechter en Angel is iemand die kan vliegen. Zowat iedereen kan vliegen in het X-Men universum! Apocalypse had beter een goede HR-manager aan kunnen nemen.’

Moet je dit zien?

LI: ‘Nee, de neerwaartse spiraal van het X-Men universum kan waarschijnlijk alleen worden gestopt door degenen die ze als de grootste schurken behandelen: de kijkers.’

LvH: ‘Je moet van mij helemaal niks, maar als je het allemaal niet al te serieus neemt, is X-Men: Apocalypse aardig popcornvermaak voor op een IMAX-scherm met veel CGI-gefröbel en lekker retro 80’s sausje.’

X-Men: Apocalypse draait nu in Nederland in de bioscoop.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Input your search keywords and press Enter.