Nu aan het lezen:

The Revenant

The Revenant

 

The Revenant is een intense, zintuiglijke ervaring die een gooi doet naar de titel beste film van 2016. Dan is de toon maar gezet.

What’s Eating Gilbert Grape, Inception, The Wolf of Wall Street, en nog meer. Leonardo DiCaprio veroverde er een Oscar nominatie mee maar won geen enkele keer. Voor sommige mensen reden om lacherig te doen over de acteur, die al zoveel goede rollen heeft neergezet dat het inderdaad lachwekkend is dat hij nog nooit won. En DiCaprio zelf gaat door alsof niets hem kan stoppen. Want nu is er The Revenant, en nu gaat hij hem pakken.

the_revenant_56156256_st_5_s-high

Dat even terzijde, want de Oscars interesseren me niet zoveel. Maar in dit geval, in het geval van DiCaprio, kleeft het aan iedere grote film die hij maakt. The Revenant onderging dat proces ook. Zeker door de samenwerking met regisseur Alejandro González Iñárritu: vorig jaar de grote winnaar met Birdman. En samen stellen ze allerminst teleur.

Waar The Revenant over gaat? DiCaprio kruipt in de rol van Hugh Glass. Een avonturier slash pelsjager die als navigator onderdeel is van een expeditie in de bergen van Missouri. Het team wordt opgesplitst na een aanval op het kamp, en nadat Glass daarna nóg een keer wordt aangevallen (maar nu is hij alleen), neemt de expeditie een hele andere vorm aan. Over die aanval ga ik verder niets zeggen omdat je dat met je eigen ogen moet zien: een scene die de boeken in gaat als één van DiCaprio’s beste ooit. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de net zo sterke tegenrol van Tom Hardy, die ook maar door blijft gaan met goede films neerzetten.
Het gebied waarin Glass werkt wordt bevolkt door verschillende groepen wilden. Zijn eigen groep, maar ook een stel barbaarse Fransen, en verschillende tribes. De Indianen spelen een belangrijke rol in The Revenant – Glass heeft een historie bij een indianenstam en dat is dan ook een terugkerend thema, zoals de bovennatuurlijke stemmen die zijn hallucinaties ondersteunen en hem door zijn pijn heen slepen.

the_revenant_56156256_st_3_s-high

Maar het is Iñárritu die de film echt goed maakt. De regisseur, die nu al met meerdere films op een rij imponeert, heeft een enorm goed gevoel voor sfeer. Het camerawerk is vanaf de openingsscène indrukwekkend en dat blijft zo. Het geheime wapen van de regisseur is zonder twijfel Emmanuel Lubezki. De director of photography overtreft zichzelf wederom, zoals hij ook in Birdman deed, en maakt van de winterse bergen van Missouri een waar spektakel. Trage beelden van natuurlijke schoonheid worden afgewisseld met de spetterende actiescènes die soms onverwachts doorspekt zijn met ultraviolence. En zelfs een ondergaande zon weet Lubezki te laten zien zonder dat het ergens cliché wordt. Zijn oog voor beeld is jaloersmakend, net als het natuurlijke licht van Missouri’s hooggebergten.

Wat The Revenant verder versterkt is het feit dat het plot relatief simpel is gehouden. De focus ligt op sfeer, oerdrift, mens tegen mens maar ook mens tegen natuur. Een film om zo snel mogelijk te zien: vanaf 28-01-2016 draait hij in Nederland in de bioscoop.

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Written by

Mede-oprichter van Cine omdat de domeinnaam zo mooi was. Veel ideeën, weinig tijd. Kijkt series als het eigenlijk tijd is om te slapen. Onderdeel van 10 miljoen Nederlanders die een boek wil schrijven maar daar niet goed genoeg voor kan schrijven.

Typ en klik enter om te zoeken