Nu aan het lezen:

Lars & The Real Girl

Lars & The Real Girl

 

Lars Lindstrom (Ryan Gosling) is 27, heeft een saaie kantoorbaan en woont in de garage van zijn ouderlijke huis. Hij zondert zich bewust een beetje af. Er is iets met Lars. Het lijkt echter niemand op te vallen, behalve schoonzusje Karin (Emily Mortimer). Ze probeert wanhopig Lars meer te betrekken bij de familie. Haar pogingen lopen op niets uit. Dan klopt Lars aan met goed nieuws. Hij heeft een meisje ontmoet via het internet. Ze spreekt geen Engels, zit in een rolstoel, en of ze misschien vannacht bij broer Gus mag overnachten in de oude kamer van wijlen hun moeder? Groot is dan ook de ontgoocheling bij Gus en Karin als blijkt dat de nieuwe vriendin van Lars een sekspop is. Bianca draagt zware make-up, is bijzonder flexibel en is anatomisch geheel correct. Broer en schoonzus weten niet wat ze met de situatie aanmoeten en maken onder een vals voorwendsel een afspraak bij lokale huisarts én psycholoog Dagmar (Patricia Clarkson). Die stelt vast dat Lars aan waanvoorstellingen lijdt. De oplossing? Karin en Gus moeten meegaan in zijn fantasie en de sekspop accepteren als echt persoon.

Lars-And-The-Real-Girl-Portable

Ze schikken zich in hun nieuwe rol van verzorgers van de ‘gehandicapte’ Bianca. Dagmar weet ondertussen Lars te strikken voor een wekelijkse praatsessie. De pop krijgt bij monde van Lars een steeds kleurrijker verleden. Zo is haar moeder overleden na haar geboorte. Ze heeft gewerkt als verpleegster, heeft missionariswerk gedaan en is half Braziliaans en half Deens. Zijdelings leren we zo meer over Lars’ eigen verleden en de oorzaak van zijn geestesziekte. Terwijl zijn waanvoorstellingen voortduren, wordt het hele stadje meegetrokken in het toneelspel rond Bianca. Dit levert een paar bijzonder grappige scènes op, zoals die bij een Kerstfeestje waar Lars wordt uitgenodigd. Want hij kan natuurlijk niet anders dan zijn nieuwe vriendin meenemen. En Bianca is net als hij een devoot christen, dus brengt Lars haar ook naar de zondagsdienst.

Naast dit soort absurdisme heeft de film een tragische ondertoon. De problemen waar Lars mee kampt liggen in een verleden dat puzzelstukje voor puzzelstukje aan de kijker wordt onthuld. En met elk van de stukjes, wordt het gezicht van Bianca steeds vrijer van opsmuk. Ze laat net als Lars haar echte gezicht zien. Die ontwikkeling betekent wel dat de lach meer naar de achtergrond verdwijnt in de tweede helft van de film. De climax is een scène waarin Karin Lars flink de les leest. Toch voelt Lars and The Real Girl nergens te zwaar. Je blijft glimlachen.

Lars and The Real Girl is geen klassieke romantische of tragikomedie. Het uitgangspunt is vernieuwend en gedurfd, vooral voor Amerikaanse begrippen. De boodschap aan het einde van de film ligt er dan weer wel dik bovenop. Gosling is fantastisch als de introverte, beschadigde Lars. Resteert de vraag: waarom heeft Bianca hem nooit gevraagd die foeilelijke snor af te scheren?

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken