Nu aan het lezen:

Girl

Girl

 

Een lichaam is een vreemd iets. Je wordt erin geboren en een belangrijk deel van je identiteitsvorming gaat over de relatie die je ermee vormt. Over het samenbrengen van dat lichaam met je identiteit. Maar wat als die twee niet samen komen? In zijn debuutfilm Girl vertelt de Belgische filmmaker Lukas Dhont het verhaal van Lara, een meisje geboren in een jongenslichaam die bezig is met haar transitie.

‘We gaan de vrouwelijke puberteit zo goed mogelijk nabootsen,’ zegt een van de artsen tegen Lara (Victor Polster), maar er is één aspect dat juist totaal in de war wordt geschopt en dat is het wellicht belangrijkste aspect. De puberteit is de periode waarin je jezelf ontdekt, je lichaam, seksualiteit, de blik van de ander. En in Lara’s geval is die laatste blik ook die van talloze artsen en psychologen. Haar hele identiteit wordt bevraagd en niets is privé. Hoe denkt ze dat anderen haar zien? En is ze al geïnteresseerd in jongens?

En in die ontdekkingstocht loopt haar lichaam achter. Want als Lara haar lichaam in de spiegel bekijkt, ontdekt ze niet de beginnende groei van borsten of het uitdijen van haar heupen. Zij ziet dat ding tussen haar benen waar ze geen relatie mee aan wil gaan, dat ze probeert weg te stoppen, desnoods met geweld. Het is verleidelijk mee te gaan met de artsen die haar ongeduld proberen te temperen. Maar dat is de perceptie van een buitenstaander. Haar alleenstaande vader (mooie rol van Arieh Worthalter) is begripvol als maar kan, maar ook hij kan niet bij de essentie van de pijn die Lara voelt. En dat maakt haar eenzaam.

De grote hit van Cannes is een film over het lichaam. Over de groei en flexibiliteit ervan en de grenzen daarvan. Lara wordt aangenomen op een prestigieuze dansschool, maar haar jongenslichaam zucht onder wat het ballet ervan vereist. Elke pauze offert Lara op om nog meer te oefenen, haar tenen blauw en bloedend. Cinematograaf Frank van den Eeden, die eerder het visueel sterke Full Contact van David Verbeek draaide, filmt alles zachtmoedig observerend. Soms bijna ondraaglijk intiem, maar soms ook op discrete afstand.

Lukas Dhont zocht voor de rol van Lara uitdrukkelijk naar een danser die ook kon acteren en niet andersom, wat gezien de fysicaliteit van de rol begrijpelijk is en goed uitpakt. Victor Polster weet alle nuances van zijn personage vorm te geven in zijn lichaam en won voor zijn rol terecht de Prijs voor Beste Acteerprestatie in Cannes. De casting leverde ook controverse op, want Polster is cisgender (iemand van wie de genderidentiteit overeenkomt met het biologische geslacht). In een ideale wereld zou iedereen alles kunnen spelen en heeft niemand patent op de representatie. Maar dat laatste is de crux. Zolang films over dit onderwerp voornamelijk gemaakt worden door cisgenders met cisgenders in de hoofdrollen, zal het voor transgenders voelen of iemand er vandoor gaat met hun verhaal, hoe goed of slecht dat verhaal ook verteld wordt.

Ik las hier en daar ook reacties dat Girl geen goede weergave is van de transgenderervaring, maar dat lijkt me evident. Die bestaat namelijk niet. Er zijn talloze transgenderervaringen. Girl ontstijgt ergens ook de transgenderervaring, want in die worsteling met de relatie tussen identiteit en het lichaam is universeler dan dat. Op een paar momenten verliest Dhont de subtiliteit en precies dat zijn de momenten waarop die representatie even gaat wringen. Plots wordt Girl dan een film die ons uitlegt hoe moeilijk het is voor een transgender (waarbij dan dus de implicatie is dat het publiek cisgender is). Maar voor het grootste deel is Girl een inlevende en ontroerende film die, in een tijd waarin het soms lijkt of er vooral al vertelde verhalen gerecycled worden, laat zien dat er nog talloze verhalen onverteld zijn.

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Written by

Redacteur bij Cine, schrijft daarnaast ook nog onder meer over film bij Biosagenda.nl en over theater bij Theaterkrant.nl. Daalt graag af naar de obscure krochten van cinema en houdt bijna net zoveel van slechte sciencefiction als van goede sciencefiction.

Typ en klik enter om te zoeken