Hussel The Passion, Het Familiediner en Alles is Liefde door elkaar, en je krijgt De zevende hemel. Met zang en dans de decembermaand in!

De musical, een verhaal verteld met liedjes en dialogen – is volgens velen een puur Amerikaans fenomeen. Op Broadway wordt al decennia lang gezongen en gedanst in Cats, Les Misérables en The Lion King. Een film als Mamma Mia deed het wereldwijd ook erg goed, als was een Abba zingende Pierce Brosnan achteraf misschien niet het beste idee. In Nederland maakte Joop van den Ende van de musical één van de meest succesvolle theatervormen die we hier nu kennen, al zijn dat meestal buitenlandse klassiekers. Maar de musical Soldaat van Oranje, die al jarenlang massa’s mensen naar een hangar in Katwijk trekt, laat zien dat ook een Nederlands verhaal enorm aanspreekt. En de laatste jaren kennen we natuurlijk het succes van The Passion op tv, waar bekende Nederlanders het lijdensverhaal van Jezus vertellen aan de hand van vrolijke Nederlandstalige popsongs of stemmige ballads.

Maar een Nederlandse filmmusical is een zeldzaamheid. We kennen Ja zuster, nee zuster (2002) van Pieter Kramer, een remake van de gelijknamige tv-serie van Annie MG Schmidt uit de jaren ’60. Maar verder is het een onontgonnen filmgenre in Nederland. Tot nu dan. Deze week gaat De zevende hemel groot uit in Nederland. BN’ers? Check! Bekende popnummers? Check! Een familieverhaal met veel door elkaar lopende lijntjes? Check! een verademing na ontelbare romkoms? Check!

Het verhaal lijkt ingewikkeld, maar zit eigenlijk simpel in elkaar. Alles gebeurt volgens hetzelfde stramien als ensemble-films als Alles is Liefde. Er zijn vier koppels: het oude echtpaar Maria (Henriëtte Tol) en Max Rossi (Huib Stapel) die samen al 35 jaar restaurant De Zevende Hemel runne, en hun drie kinderen plus aanhang. Zo is er zoon Paul (Thomas Acda) met zijn vrouw Silke (Tjitske Reidinga), dochter Eva (Halina Reijn) met haar man Bart (Ruben van der Meer) en zoon Matthijs (Jan Kooijman) met zijn vriendin Julia (Noortje Herlaar). Er is een centraal conflict: het gezin ligt volkomen uit elkaar door oude familievetes, maar Maria en Max willen op hun oude dag schoon schip maken met het verleden. En tussen de verschillende koppels loopt het uiteraard ook niet erg soepel. Maar door een samenspel wordt iedereen toch dichter bij elkaar gebracht.

Het verhaal is verre van origineel, het acteerwerk niet briljant en de dialogen blinken niet uit in literaire hoogstandjes. Maar regisseur Job Gosschalk heeft zich – na zijn beroerde speelfilmdebuut Alle Tijd (2011) – volledig gerevancheerd. De kracht van De zevende hemel is het oprechte gevoel wat van het scherm afspat. En ja, het is soms sentimenteel en overdadig, maar als Noortje Herlaar een nummer als Omarm Me van BLØF zingt, is kippenvel wel het minste wat dit oproept. Niet iedereen heeft een even goede zangstem, maar samenzingnummers als De zevende hemel van De Dijk of Avond van Boudewijn de Groot pakken geweldig uit. De chemie tussen de acteurs gaat zo direct over naar het publiek. En dat is voor een nieuw Nederlands genre als de musicalfilm toch echt een prestatie.