Horror speelt in op onderbuikgevoelens. Op de simpele drang te overleven als individu en als soort. Horror laat zich daarom goed samenvatten: overleef de nacht/weken/ maanden en houd de geest/weerwolf/zombie vooral op afstand. De mens kent in de 21ste eeuw namelijk geen natuurlijke vijanden, behalve zichzelf. Dus verwordt ze door een ziekte, virus of zelfs de dood tot een fantoom die de gezonde medemens naar het leven staat. Bij elke film die het onderwerp naar het witte doek brengt, worden we opnieuw geconfronteerd met een diepe oer-angst. De angst (uit) te sterven. Het is een harde confrontatie. Eén die uitnodigt om te fantaseren over een andere werkelijkheid, waarin het mogelijk is eeuwig te leven, eeuwig jong te blijven en eeuwig lief te hebben. We beschrijven dan natuurlijk de enigmatische vampier.

Legendes over vampieren zijn eeuwenoud. De bloedzuigers duiken niet alleen op in Oost-Europa, maar ook Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Door het werk van de Ierse schrijver Bram Stoker ontstaat het beeld van de vampier zoals we die nu kennen: aristocratisch, intelligent en melancholiek. Bij Stoker is de vampier al het romantisch enigma dat we nu ook terugzien bij populaire fantasiereeksen als Twilight of The Vampire Diaries. Stoker’s Dracula heeft een ruime keuze aan slanke vrouwelijke nekken tot zijn beschikking. Een leven van bloedzuigen en slapen in doodskisten is helaas toch niet alles. Om de volle consequenties van het vampier-dom te begrijpen, kun je 1 van de volgende films bekijken.

  1. Dracula (1992) – Francis Ford Coppola

Met stip de beste moderne Dracula verfilming. Gary Oldman is graaf Dracula, Winona Ryder speelt zijn geliefde Mina en Anthony Hopkins is te zien als vampierjager Abraham van Helsing. Het verhaal is inmiddels bekend, en wordt bijzonder sfeervol en beklemmend in beeld gebracht. Alle speciale effecten in de film worden uitgevoerd zonder moderne hulpmiddelen.

Interview with the Vampire (1994) – Neil Jordan

Gebaseerd op de populaire boekenreeks door Anne Rice. Interview with the Vampire bracht Kirsten Dunst onder de aandacht door haar rol als eeuwig meisje Claudia, maar het verhaal draait in principe om vampier Louis (Brad Pitt) en zijn relatie tot zijn vampier-vader Lestat (Tom Cruise). Tijdens hun reis door de eeuwen heen laten ze een spoor van bloed achter. Louis probeert hiermee in het reine te komen door een interview te geven aan de naïeve journalist Daniel Malloy (Christian Slater).

Let the Right One In (2008) – Thomas Alfredson

In Let the Right One In maken we kennis met Claudia’s Zweedse zusje Eli. Het jongetje Oskar leert haar kennen als zijn nieuwe buurmeisje. De eenzame Oskar ontwikkelt een bijzondere band met haar. Het duurt niet lang voor hij beseft dat ze een vampier is. Kalverliefde was niet eerder zo dodelijk.

Voor de fijnproever is er natuurlijk ook nog Only Lovers left Alive. Kijk hier voor de review van collega Frauke.

Na deze overdaad aan bloed wens je bijna vegetariër te worden. Onze voorlopige conclusie: vampier-zijn is ook niet het antwoord op ons verlangen naar het eeuwig leven.