Nu aan het lezen:

Cine Sounds: Radiohead in Westworld

Cine Sounds: Radiohead in Westworld

Dit keer behandelen wij de HBO-serie Westworld waar veel muziek van Radiohead te horen is. In de afgelopen twee seizoenen kwamen maar liefst vijf nummers van de Britse band voor.

De serie, gebaseerd op Michael Crichtons gelijknamige film uit 1973, speelt zich af in een pretpark met het Wilde Westen als thema. Gasten worden vermaakt door robots die dusdanig ver ontwikkeld zijn dat ze bijna niet meer te onderscheiden zijn van echte mensen. Het vraagstuk rondom artificiële intelligentie, vrije wil en de definitie van mens-zijn speelt een grote rol.

No Surprises en Fake Plastic Trees zijn gearrangeerd voor piano en worden diëgetisch toegepast, dat wil zeggen dat de geluidsbron — in dit geval de piano in de bar — zich binnen de fictieve wereld bevindt. Hoewel de nummers in de serie ontdaan zijn van hun tekst, lijkt het erop dat de betekenis wel degelijk relevant is in de scènes. No Surprises wordt in aflevering 2 afgespeeld tijdens een van de barscènes die iedere dag opnieuw ervaren worden. Het leven staat voor de robots op repeat, er zijn geen verrassingen. Fake Plastic Trees is te horen wanneer Maeve, een van de robots, wakker wordt met de kennis dat haar wereld niet echt is. Deze extra betekenis is echter alleen indirect beschikbaar voor mensen bekend met Radiohead en fans die achteraf de soundtrack opzoeken.

Exit Music (For a Film) en Codex zijn door componist Ramin Djawadi wat meer onder handen genomen en ook wordt de gecoverde versie van Motion Picture Soundtrack van Vitamin String Quartet gebruikt, alle drie op een cruciaal punt in de serie. Zij hebben door hun meer uitgebreide instrumentatie ook meer emotionele draagkracht, waardoor ze, ook zonder achtergrondkennis, zeer effectief zijn in de scènes.

Motion Picture Soundtrack ondersteunt de tragische waarheid waarmee Maeve geconfronteerd wordt wanneer zij in aflevering 6 van het eerste seizoen niet alleen aanschouwt wat er met haar soort gebeurt na de hardhandige behandeling door gasten van het park, maar ook hoe de robots worden geschapen. De wereld hoe ze die kende blijkt gefabriceerd en voorgeprogrammeerd te zijn. Door de instrumentale versie van Motion Picture Soundtrack te gebruiken, gedragen door de slepende strijkers, wordt de triestheid van de scène alsmaar versterkt.

Tijdens de climax in de laatste aflevering van het eerste seizoen, waarin dr. Robert Ford de evolutie van de robots verkondigt, wordt een instrumentale versie van Exit Music (For a Film) gebruikt. Bijzonder aan dit arrangement is met name het einde, waarin Djawadi een extra pianopartij toevoegt die een van de thematische elementen van de originele soundtrack bevat, onder andere te horen in de titeltrack Main Title Theme – Westworld en Westworld. Dit laatste nummer wordt gebruikt tijdens de finale van het tweede seizoen. Hiermee wordt het begin herkenbaar gemaakt in het einde. We komen ‘thuis’, maar we zijn niet langer wie we waren.

Met Codex wordt seizoen 2 afgesloten. Dolores en Bernard zijn uit het park ontsnapt om vervolgens hun eigen wegen te gaan. De piano- en vioolbegeleiding is bijna geruststellend, hoopvol, maar de tedere hoge melodielijn behoudt de kwetsbaarheid van het tafereel. Voor het eerst gaat de instrumentale versie over in het origineel en mogen we eindelijk Thom Yorkes stem horen tijdens de credits.

Leuk? Deel het even!
Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken