Cine Awards: de uitslag!


De winnaars van de Cine Awards 2018 zijn bekend! In tegenstelling tot bij die andere filmprijs, wint hier wel altijd de beste.

BESTE FILM
Genomineerden:
Blade Runner 2049 – Call Me by Your Name – The Florida Project – Get Out – Good Time – The Handmaiden – Personal Shopper – Thor: Ragnarok – You Were Never Really Here

De beste film van het jaar is een film die niet alleen technisch onberispelijk in elkaar zit, prachtig geschoten, met een weergaloos doortimmerd scenario, en een extreem getalenteerde cast die de sterren van de hemel speelt, maar daar bovenop een film die bewustzijn opwekt en discussies los heeft weten te maken. Film is, méér dan elke andere vorm van kunst, uitermate geschikt om onszelf te verplaatsen in het perspectief van een ander. Get Out is bij uitstek een film die confronteert, vermaakt, choqueert, maar ook empathie opwekt en een urgent verhaal vertelt dat in 2017 verteld moest worden. – Luuk van Huët

BESTE REGISSEUR
Genomineerden:
Joon-ho Bong: Okja – Luca Guadagnino: Call Me by Your Name – Paul King: Paddington 2 – Yorgos Lanthimos: The Killing of a Sacred Deer – Chan-wook Park: The Handmaiden – Jordan Peele: Get Out – Ben & Josh Safdie: Good Time – Lynne Ramsay: You Were Never Really Here – Denis Villeneuve: Blade Runner 2049

Wat maakt de beste regisseur de beste regisseur? Is het een gebalanceerde en perfect uitgewerkte regieklus, of juist het tonen van lef? You Were Never Really Here lijkt binnen de laatste categorie te vallen: elk aspect van de film, van de montage en het camerawerk, tot aan de acteursregie is radicaal agressief en gedurfd. Toch voelt elke gewaagde regiekeuze onvermijdelijk en uitgedacht: het had niet anders gekund. Een film vol jumpcuts en unieke camerastandpunten, maar één waarin elke keuze gemotiveerd is. Zowel beheerst als gewaagd. Dat kunnen maar weinig mensen zo goed als Lynne Ramsay. – Theodoor Steen

BESTE SCENARIO
Genomineerden:
Joon-ho Bong & Jon Ronson: Okja – Hampton Fancher & Michael Green: Blade Runner 2049 – Kleber Mendonça Filho: Aquarius – James Ivory: Call Me by Your Name – Seo-kyeong Jeong & Chan-wook Park: The Handmaiden – Paul King & Simon Farnaby: Paddington 2 – Jordan Peele: Get Out – Lynne Ramsay: You Were Never Really Here – Makoto Shinkai: Your Name

Het scenario van Get Out zou verplichte leerstof moeten worden op elke filmschool: het is een uitmuntend voorbeeld hoe je maatschappijkritiek, voorafschaduwing, diverse betekenislagen en geslaagde grappen kan gebruiken in een scenario waarbij alle elementen elkaar versterken, waardoor de film bijzonder stevig in zijn schoenen staat. Het scenario is tot de nok toe gevuld met persoonlijke pijnpunten van Peele, die hij virtuoos heeft weten te vertalen naar een buitenissige, maar bijzonder relateerbare nachtmerrie die zowel werkt als ijzingwekkende horrorfilm alsmede als aangrijpbare metafoor voor de beleving van een zwarte Amerikaanse man in de zogenaamd ‘post-raciale’ Verenigde Staten. – LvH

BESTE HOOFDROL
Genomineerden:
Colin Farrell: The Killing of a Sacred Deer – Ryan Gosling: Blade Runner 2049 – Sally Hawkins: The Shape of Water – Daniel Kaluuya: Get Out – Tae-ri Kim: The Handmaiden – Sasha Lane: American Honey – Florence Pugh: Lady Macbeth – Kristen Stewart: Personal Shopper – Joaquin Phoenix: You Were Never Really Here

Lady Macbeth draait geheel om de hoofdpersoon. Een mooie jonge vrouw, uitgehuwelijkt aan een veel oudere, norse man met een nog norsere vader. Tegelijkertijd is ze ook iemand die medelijden op afstand houdt. Iemand die geleidelijk zelfs monsterlijk zal blijken. Het is geen makkelijke opgave. Toch weet Florence Pugh elk moment de aandacht van de kijker op te eisen. Haar uitgestrekte gezicht verraadt niets, maar suggereert van alles. Haar CV vóór Lady Macbeth was kort. Wij hopen dat haar CV ná deze film veel langer zal worden, en gevuld zal zijn met meer moeilijke, frustrerende, fascinerende vrouwenrollen. – Hedwig van Driel

BESTE BIJROL
Genomineerden:
Jamie Foxx: Baby Driver – Lily Gladstone: Certain Women – Tiffany Haddish: Girls Trip – Holly Hunter: The Big Sick – Michael B. Jordan: Black Panther – Nicole Kidman: The Beguiled – Nicole Kidman: The Killing of a Sacred Deer – Michael Stuhlbarg: Call Me by Your Name – Bria Vinaite: The Florida Project

Komedies worden niet vaak beloond bij de vele awards-ceremonieën die de filmwereld rijk is. Vaak pas jaren achteraf word een komediant of film toegevoegd aan het pantheon der groten. De meeste filmliefhebbers die Girls Trip hebben gezien konden er echter niet omheen: Tiffany Haddish zet een meteen iconische rol neer. Zonder enige schroom loopt ze volledig met de film weg als het luidruchtige feestbeest Dina. Een mindere acteur had met dit ongeleide projectiel een ergerlijk personage neergezet, maar naast prachtig schaamteloos is Tiffany Haddish ook nog eens het hart van de film. De lof die haar ten deel valt is volledig terecht: zo moet het publiek zich gevoeld hebben toen ze voor het eerst Jim Carrey aan het werk zagen in Ace Ventura of Jim Belushi in Animal House. Neem het van mij aan, Haddish gaat een grote worden. – TS

BESTE ACTIE
Genomineerden:
Baby Driver – Good Time – John Wick 2 – Logan – Paddington 2 – War for the Planet of the Apes

John Wick 2 is niet de beste film onder de genomineerden, maar wel de beste actiefilm. Regisseur Chad Stahelski begint hem met een korte ode aan een van de eerste en grootste actiehelden van de cinema, Buster Keaton.  Hij weet in welke traditie zijn film staat. De actiescènes in John Wick 2 zijn virtuoos, hard en soms humoristisch: de ‘stille shoot-out’ in een vol metrostation is een komisch hoogtepunt. Keanu Reeves had misschien beter in het stille tijdperk kunnen leven. Hij bewijst zich opnieuw als een ijzersterk fysiek acteur en een van de meest charismatische actiehelden die we hebben. – Julius Koetsier

BESTE KOMEDIE
Genomineerden:
Baby Driver – Girls Trip – The LEGO Batman Movie – Logan Lucky – The Square – Thor: Ragnarok

Met de nerdy rom-com Eagle vs Shark en de reality-TV spoof What We Do In The Shadows liet Waititi al zien dat hij een vlijmscherp oog heeft voor komedie. Dat Marvel hem losliet op hun daarvoor minst inspirerende superheld bleek dus een meesterzet. In de handen van Waititi werd Thor: Ragnarok een hilarische buddy-comedy waarbij Chris Hemsworth zijn personage opnieuw mocht definiëren en zijn komisch talent vrij spel kreeg. Met als resultaat een film die in elk aspect vermaakt en die uit elke porie uitwasemt dat iedereen zoveel plezier had tijdens het maken dat je als toeschouwer plezierig wordt overweldigd. – LvH

BESTE HORRORFILM
Genomineerden:
Get Out – Gerald’s Game – The Killing of a Sacred Deer – mother! – Personal Shopper – Raw

Een volbloed horrorfilm met twee benen in de traditie: Jordan Peele heeft goed gekeken naar Invasion of the Body Snatchers, The Stepford Wives en Rosemary’s Baby. Get Out is wat dat betreft bijna ouderwets. Tegelijk kijkt Peele vooruit. De grote horrorfilms over zwarte issues zijn op een hand te tellen. En nooit eerder was er een die effectieve horror zo goed combineerde met vlijmscherpe satire. Een film die durft te schuren, maar ook een bijzonder grappige. Vooral echter een horrorfilm met een angstaanjagend concept, dat zich op meerdere manieren laat lezen als metafoor voor een pijnlijke realiteit. – JK

BESTE DOCUMENTAIRE
Genomineerden:
Ascent – The End of Fear – Filmworker – I Am Not Your Negro – Jim & Andy: The Great Beyond – Visages, Villages

Raoul Peck heeft voor I Am Not Your Negro een ijzersterke basis: de woorden van James Baldwin zelf, soms in archiefbeelden, vaak ook uitgesproken door een haast onherkenbare Samuel L. Jackson. Maar daar neemt Peck geen genoegen mee: hij vult die woorden aan met een gevarieerde, eclectische, verhelderende en verrassende selectie archiefbeelden, uit zowel nieuwsuitzendingen als cinema. Het is daardoor niet alleen een krachtig eerbetoon aan een uitzonderlijk denker, maar ook een treffend tijdsbeeld dat ook over het nu heel wat te zeggen heeft. – HvD


BESTE CINEMATOGRAFIE
Genomineerden:
Bojan Bazelli: A Cure for Wellness – Chung-hoon Chung: The Handmaiden – Roger Deakins: Blade Runner 2049 – Dan Laustsen: The Shape of Water – Ari Wegner: Lady Macbeth – Alexis Zabe: The Florida Project

Dat Roger Deakins een van de beste werkende cinematografen is, zal geen nieuws zijn voor de filmkenner. Al tientallen jaren doet hij verbluffend, innovatief en oogstrelend werk. En de beelden die hij schoot voor Blade Runner 2049 waren zó goed dat ze sommige mensen ervan overtuigden dat de film zelf net zo goed was als zijn composities vol kleur en licht en regen. Het is makkelijk om het vakmanschap van een oude rot als Deakins als vanzelfsprekend te zien. Blade Runner 2049 toont overtuigend dat ook oude rotten nog indruk kunnen maken. HvD

BESTE MONTAGE
Genomineerden:
Jonathan Amos & Paul Machliss: Baby Driver – Joe Bini: You Were Never Really Here – Ronald Bronstein & Ben Safdie: Good Time – Laura Gardette: L’amant Double – Lee Smith: Dunkirk – Sander Vos: Quality Time

Er wordt wel eens gemopperd – vooral ook door editors – dat de Oscar voor ‘beste montage’ vaak wordt uitgereikt aan de film met de mééste montage. Dat terwijl het toch vooral een kunst is om montage onzichtbaar te laten zijn. Baby Driver heeft ook veel montage. Op sommige momenten springt het ook in het oog: als een cut perfect samenvalt met de muziek, als de film eventjes meer musical dan actiefilm is. Toch weten editors Paul Machliss en Jonathan Amos ook wanneer ze hun werk subtieler moeten houden, zodat we mee worden getrokken in het ritme van de film. – HvD

BESTE STUNTS
Atomic Blonde – Baby Driver – Dunkirk – John Wick 2 – Kong: Skull Island – War for the Planet of the Apes

In John Wick 2 keert Keanu Reeves terug als de bijna bovennatuurlijk dodelijke huurmoordenaar John Wick. De film valt met de deur in huis als John Wick met behulp van zijn muscle car zich een weg baant door de Russische Mafia en daarna spat de gun-fu wederom van het scherm. Chad Stahelski’s achtergrond als stuntman schijnt door in de aandacht voor details zoals het spaarzaam om moeten gaan met de beschikbare munitie. door de hypnotiserende choreografie, de weelderige aankleding, de opulente setdesign en de magisch-realistische wereld wordt het geweld gestript van zijn connotatie met ‘echt’ vuurwapengeweld en wordt het een guilty pleasure. – LvH

BESTE GEBRUIK VAN SPECIAL EFFECTS
Black Panther – Blade Runner 2049 – Kong: Skull Island – The Last Jedi – Paddington 2 – War for the Planet of the Apes

De effectiviteit van special effects wordt niet alleen bepaald door het harde werk een effectsteam, maar ook door een regisseur en cinematograaf die begrijpen hoe die effects ingezet moeten worden, en acteurs die overtuigend kunnen maken dat ze écht tegenover een dinosaurus/reuzenaap/porg staan. In War for the Planet of the Apes, een film waarin alle hoofdrolspelers zwaar leunen op special effects, zien de apen er nog steeds niet helemaal realistisch uit. Zet Caesar naast een echte chimpansee en je ziet het verschil. Toch heb je geen moment de indruk naar iets ‘neps’ te kijken. Sterker, je denkt niet eens: wat knap. Vaak zijn de beste special effects juist die waarvan je na een paar minuten vergeet dat ze er zijn. Dat is een verdienste van de gehele cast en crew. – JK

BESTE OORSPRONKELIJKE SOUNDTRACK
Bertrand Bonello: Nocturama – Jonny Greenwood: You Were Never Really Here – Oneohtrix Point Never: Good Time – Benjamin Wallfish: A Cure for Wellness – Benjamin Wallfish & Hans Zimmer: Blade Runner 2049 – Kendrick Lamar: Black Panther: The Album — Music from and Inspired by

Als Kendrick Lamar een album te schrijft/cureert voor een grote superheldenfilm, zal hij zich op bepaalde fronten inhouden. Hoewel op Black Panther: The Album inderdaad vooral toegankelijke poprap staat, heeft het album bij vlagen dezelfde durf en duisternis als Lamars meesterwerk To Pimp a Butterfly. Het is vooral een gevarieerd album, waarop Lamar en zijn collega’s de wereld van de contemporaine zwarte muziek verkennen, met hiphop, R&B, gqom en een vleugje soul. Net als de film een viering van zwarte cultuur met liefde voor zowel traditie als innovatie. – JK

 

 

 

Vind ons: