Nu aan het lezen:

Cine Awards 2019: de uitslag

Cine Awards 2019: de uitslag


De winnaars van de Cine Awards 2018 zijn bekend! De redactie koos uit de genomineerden de beste prestaties.

BESTE FILM
Genomineerden: BlacKkKlansman — Burning — First Reformed — L’Atelier — Mission: Impossible – Fallout — Roma — Shirkers — Shoplifters — Spider-Man: Into the Spider-verse — Suspiria — Western

Winnaar: First Reformed
De wereldmaatschappij leeft in angst, voelt dominee Toller (Ethan Hawke) in First Reformed. Het is een godswonder dat er in de leeggestroomde parochieën nog mensen op de kansel staan. De vraag is helemaal niet meer of we nog in God geloven. De vraag is of we nog ergens in kunnen geloven. Of het nog mag, als alles al in brand staat. De gekanaliseerde twijfel van Bergmans Winter Light (1963) breekt hier door alle barrières heen en spaart niemand. Van een intieme microkosmos — de psyche van Toller — bewegen we ons naar grote thema’s van deze tijd: klimaatverandering, fanatisme, politieke corruptie. Paul Schrader legt al zijn kunde in een urgente en messcherpe film die de halsschroeven bijna continu aandraait, tot aan de wanhoop en daar voorbij. Wat is het dan nog dat rest? – Tim Bouwhuis

BESTE REGIE
Genomineerden: Lee Chang-dong, Burning — Yorgos Lanthimos, The Favourite — Spike Lee, BlacKkKlansman — Valeska Grisebach, Western — Lucrecia Martel, Zama — Christopher McQuarrie, Mission: Impossible – Fallout — Steve McQueen, Widows — Paul Schrader, First Reformed — Sandi Tan, Shirkers — Chloé Zhao, The Rider

Winnaar: Paul Schrader, First Reformed
Bijna vijftig jaar nadat Schrader het boek Transcendental Style in Film schreef, over de religieuze lading in het werk van zijn favoriete regisseurs Ozu, Bresson en Dreyer, maakt hij een ode aan deze grootheden met First Reformed. De vele lang aangehouden shots en lege, symmetrische composities zorgen voor een onheilszwangere sfeer, waarbij de gedachten van de kijker de ruimtes kunnen vullen. Het is een film van vraagtekens, gaten en stiltes, met name ook in de gedurfde en ontregelende slotscène, waarbij de kijker verbouwereerd achterblijft. Schrader maakt daarmee een van de beste films over het christendom ooit, waarin de existentiële twijfel van gelovigen constant onderstreept wordt door de visuele regie. Ozu, Bresson en Dreyer zouden trots zijn. -Theodoor Steen

BESTE SCENARIO
Genomineerden: Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist, Gräns — Michael Almereyda, Jordan Harrison, Marjorie Prime — Laurent Cantet, Robin Campillo, L’Atelier — Paul Dano, Zoe Kazan, Wildlife — Armando Iannucci, David Schneider, Ian Martin, The Death of Stalin — Phil Lord, Rodney Rothman, Spider-Man: Into the Spider-verse — Jungmi Oh, Lee Chang-dong, Burning — Paul Schrader, First Reformed — Lars von Trier, The House That Jack Built

Winnaar: Paul Schrader, First Reformed
Dat Paul Schrader een goed scenario kan schrijven is al decennia bekend. Het scenario van First Reformed heeft ook veel weg van eerdere meesterwerken als Taxi Driver, Raging Bull en Mishima: A Life in Four Chapters. Met name in de getormenteerde, zelfdestructieve hoofdpersoon Toller (Ethan Hawke). Wat indruk maakt is hoe Schrader Tollers lijdensweg koppelt aan de grote worsteling van deze tijd: klimaatverandering. Hij legt bloot hoe ons falen om effectieve actie tegen die bedreiging te ondernemen besloten ligt in een fundamentele menselijke zwakte. En hij geeft ons een dubbelzinnig einde waar lang over gefilosofeerd kan worden. -Bouke van Eck

BESTE HOOFDROL
Genomineerden: Yalitza Aparicio, Roma — Toni Collette, Hereditary — Olivia Colman, The Favourite — Viola Davis, Widows — Matt Dillon, The House That Jack Built — Cynthia Erivo, Bad Times at the El Royale — Ethan Hawke, First Reformed — Joanna Kulig, Cold War — Matthieu Luci, L’Atelier — Emma Stone, The Favourite

Winnaar: Olivia Colman, The Favourite

Het is lastig om een hoofdrol aan te wijzen in The Favourite, want de film wordt eigenlijk gedragen door drie actrices. Maar baas boven baas, of in dit geval koningin boven hertogin en dienstmeid. De Queen Anne-vertolking van Olivia Colman bewijst dat een sterke vrouwenrol niet hetzelfde is als het spelen van een sterke vrouw. Juist de zwaktes en beschadigingen van deze koningin bieden Colman alle mogelijkheid een gelaagd personage neer te zetten. Haar Queen Anne is hilarisch incompetent, maar ook een vrouw getekend door een opeenstapeling van verlies. En hoewel Colman uitblinkt in perfecte komische timing, is wat de rol zo sterk maakt dat ze ook de tragiek van haar personage serieus neemt. -Elise van Dam

BESTE BIJROL
Genomineerden: Sakura Andô, Shoplifters — Awkwafina, Crazy Rich Asians — Steve Buscemi, The Death of Stalin Alexia Chardard, Mektoub, My Love: Canto Uno — Adam Driver, BlacKkKlansman — Lily James, Mamma Mia: Here We Go Again — Teyonah Parris, If Beale Street Could Talk — Jonathan Pryce, The Man Who Killed Don Quixote Tilda Swinton, Suspiria — Rachel Weisz, The Favourite

Winnaar: Rachel Weisz, The Favourite
Soms kan een regisseur opeens iets in een acteur zien dat eerder niet echt naar voren kwam. Yorgos Lanthimos gaf Rachel Weisz in The Lobster al een interessante rol, maar daar was ze nog steeds vooral een love interest. In The Favourite is ze ook een soort van love interest, maar dan wel op een heel andere manier: ze stapt zelfverzekerd elke ruimte binnen, draagt haar broeken met verve, schiet zonder een moment twijfel. Haar personage manipuleert en domineert Queen Anne, maar daaronder zit toch ook een bruusk soort liefde. Weisz eindigt de film met een flink litteken op haar gezicht. ‘Als ik een man was,’ verklaart ze, nog steeds onverzettelijk, ‘dan zou je zeggen dat het heel kranig staat, zo’n litteken.’ En het mooie is dat het Weisz eigenlijk nog lukt ook: om er kranig uit te zien, met zo’n litteken. -Hedwig van Driel

BESTE CINEMATOGRAFIE
Genomineerden: Alfonso Cuarón, Roma — Bruno Delbonnel, The Ballad of Buster Scruggs — Marco Graziaplena, Mektoub, My Love: Canto Uno — Rob Hardy, Annihilation — Robbie Ryan, The Favourite — Mart Taniel, November — Robert Yeoman, Mamma Mia: Here We Go Again —Łukasz Żal, Cold War

Winnaar: Alfonso Cuarón, Roma 
Het vernuftige van de cinematografie van Roma is dat de film op het eerste gezicht een natuurgetrouwe, intieme blik gunt op een gezinsleven in Mexico in de jaren zeventig. Waar Cuarón in eerdere films adembenemende taferelen in de ruimte toonde in Gravity, een dystopische toekomst in Children of Men of de meest lyrische verfilming van een boek uit de Harry Potter-franchise met Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, gebruikt Cuarón in Roma al zijn technische vernuft om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen in oogstrelend zwart-wit. Voor de cinefiel knipoogt Cuarón soms naar zijn vorige werk. Roma is echter de overtreffende stap in zijn carrière tot nu toe. -Luuk van Huët

BESTE MONTAGE
Genomineerden: Tom Cross, First Man — Nathanaëlle Gerbeaux, Maria Giménez Cavallo, Mektoub, My Love: Canto Uno — Walter Fasano, Suspiria — Robert Fisher Jr., Spider-Man: Into the Spider-verse — Eddie Hamilton, Mission: Impossible – Fallout — Lucian Johnston, Jennifer Lame, Hereditary — Jaroslaw Kaminski, Cold War — Yorgos Mavropsaridis, The Favourite — Orson Welles, Bob Murawski, The Other Side of the Wind

Winnaar: Robert Fisher Jr., Spider-Man: Into the Spider-verse
Animatie is bij uitstek het medium om van te voren goed na te denken over de flow van een film, maar zelfs dan geldt Spider-Man: Into the Spider-verse als een masterclass in editing. Het vele gebruik van beeldrijm, de creatieve splitscreens, de contrasten tussen stijlen die desalniettemin als één geheel voelen. Alles klopt, van shot tot shot. Kijk enkel maar naar de scène waarin Miles Morales een sprong in het diepe neemt, voor een schoolvoorbeeld van perfecte timing en uitstekende beeldopbouw. -TS

BESTE STUNTS
Genomineerden: Scott Ateah, Jonathan Eusebio, Deadpool 2 — Wade Eastwood, Mission: Impossible – Fallout — Scott Hernandez, Creed II — Jo McLaren, Overlord

Winnaar: Wade Eastwood, Mission: Impossible – Fallout
Laten we wel wezen, hoezeer Wade Eastwood de credits verdient voor deze award, kunnen we er niet omheen dat een groot deel van het succes van de stunts in Mission: Impossible – Fallout te danken is aan de fanatieke doodsverachting waarmee hoofdrolspeler Tom Cruise zich tot botbreuken toe persoonlijk in het stuntwerk stort. Hij spring uit vliegtuigen, stort neer in een helikopter, zoeft op een motor door het spitsuur in Parijs en laat zich door een opgepompte Henry Cavill tot moes slaan. Er zit een morbide kantje aan deze bezetenheid, maar het leverde wel het meest ijzingwekkende stuntwerk van het jaar op. -LvH

BESTE ANIMATIE
Genomineerden: Dean Gordon, Patrick O’Keefe, Spider-Man: Into the Spider-verse — Gerald de Jesus, Rafael Huerto, Teen Titans Go! To the Movies — John Holtsclaw, Incredibles 2

Winnaar: Dean Gordon, Patrick O’Keefe, Spider-Man: Into the Spider-verse
Comics en animatie lijken twee handen op een buik, maar uiteindelijk bleek Spider-Man: Into the Spider-Verse de eerste succesvolle comic-bewerking die echt van het stripblad lijkt af te spetteren. De vloeiende animatie, opzwepende actiescènes en expressieve personages zijn al een lust voor het oog, maar daarbij weet de film ook nog diverse strip-elementen organisch in de animatie te verwerken, van gedachtewolken tot Kirby Dots en de ouderwetse printtechnieken van vroege comics. Daarnaast weet Spider-Man: Into the Spider-Verse ook nog eens personages uit diverse parallelle universa met uiteenlopende visuele stijlen harmonisch samen te brengen in één baanbrekende film. -LvH

BESTE OORSPRONKELIJKE MUZIEK
Genomineerden: Nicholas Britell, If Beale Street Could Talk — Roddy Hart, Tommy Reilly, Anna and the Apocalypse — Jóhann Jóhannsson, Mandy — Colin Stetson, Hereditary — Thom Yorke, Suspiria

Winnaar: Jóhann Jóhannsson, Mandy
Op 9 februari 2018 ontviel ons een groot muzikant. Jóhann Jóhansson combineerde sfeerrijk solowerk met dienende filmscores voor geprezen titels als Prisoners en The Theory of Everything. De samenwerking met de Canadese regisseur Denis Villeneuve springt het meest in het oog(r): de grensscène in Sicario is nergens zonder de bedompte geluidsband. De dood verplaatst zich voelbaar. Het voelt wrang om Jóhansson laatste score in een vergelijkbaar kader te plaatsen. Mandy flirt continu met het onaardse, en de muziek is als een koortsdroom die het slecht doet bij daglicht. Toch kunnen we ook van schoonheid spreken. Neem de derde track van de cd, het ingetogen liefdesthema. Laat die kalmte voor de storm het beste vaarwel zijn. -TB

BESTE LIEDJE
All The Stars: Kendrick Lamar, SZA, Sounwave, Al Shux, Black Panther — Ashes: Petey Martin, Jordan Smith, Tedd T, Deadpool 2 — A Place Called Slaughter Race: Alan Menken, Ralph Breaks the Internet — Shallows: Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando, Andrew Wyatt: A Star is BornSuspirium: Thom Yorke, Suspiria

Winnaar: Suspirium: Thom Yorke, Suspiria
Thom Yorke is geen Claudio Simonetti, en Luca Guadagnino is geen Dario Argento. Gelukkig proberen beiden ook helemaal niet hun illustere voorgangers te imiteren in deze remake. Guadagnino verving Argento’s uitbundige kleuren door een grauw pallet, maar maakte een film die even visueel overdonderend is. Yorke schoof de bombastische progrock van Goblin opzij voor een kalere score met krautrockinvloeden, en dit kleine, breekbare walsje als mooiste stuk. Zoals de beste nummers van Yorke is Suspirium een pakkend popliedje met de sfeer van een wanhopige nachtmerrie. De tekst, over het ontsnappen aan de werkelijkheid, werpt subtiel licht op de thematiek van de film, waardoor het nummer niet alleen stilistisch, maar ook inhoudelijk bijdraagt. – Julius Koetsier


Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken