Naast het vertonen van nieuwe films wordt er natuurlijk ook veel gehandeld op Cannes. Zo komen er iedere dag nieuwtjes naar buiten over films die in de maak zijn. We selecteren de meest opmerkelijke.

De documentaire Peshmerga is tijdens het festival toegevoegd aan de competitie. De film van (Franse, jawel) regisseur Bernard-Henri Lévy is volgens de organisatie ‘zojuist ontdekt’ en blijkbaar zo goed dat dit de enige oplossing was. Hij gaat over de Koerdische Peshmerga-beweging die in Irak tegen IS vecht. Misschien dat het van tevoren aankondigen van de film wel te riskant leek? Je voelt dat iedereen hier toch wel erg bezig is met terrorisme, dus wat mij betreft is dit een meer voor de hand liggende verklaring.

Roger Avery verkoopt op Cannes zijn eerste film die hij sinds 12 jaar gaat maken. Avery maakte furore door jaren geleden samen met Tarantino te schrijven aan zowel Pulp Fiction en Killing Zoe. Na een periode van stilte en een gevangenisstraf voor dood door schuld na een auto-ongeluk, kwam hij terug met de Bret Easton Ellis-adaptatie van The Rules of Attraction, dat niet heel erg goed werd ontvangen. Maar nu wil hij écht terugkeren, als een nieuw mens, met Unwind. Een young adult verhaal dat gaat over jeugd dat volledig in de steek wordt gelaten door de vorige generatie, en daarmee in een spiraal van allerlei narigheid terechtkomt. Gaan we van heel dichtbij in de gaten houden. Die koper zal dezer dagen wel gevonden worden.

Sony Pictures heeft de Amerikaanse rechten gekocht van Toni Erdmann, de film waar Hadewych Minis de Nederlandse eer hoog houdt. De film krijgt enorm goede kritieken en lijkt een serieus kanshebber voor de Palme d’Or. Sony kocht ok al Verhoeven’s Elle is dus lekker op dreef.

Na het succes van het ingetogen uitgebrachte Bone Tomahawk gaan de internationale rechten heel snel. Voor bijna ieder land en werelddeel zijn de rechten verkocht in Cannes. Dat lezen we graag, want dit was toch wel een hele sterke film. De review vind je hier.