Now Reading:

Cannes 2016 dag 5: American Honey

 

Het Cannes festival heeft als hoofdprogramma natuurlijk de competitie, met als hoogtepunt de uitreiking van de Gouden Palm. Maar daarnaast er nog veel meer te zien. Je hebt het Un Certain Regard programma, de films die buiten de competitie draaien, en de Cinefondation.

De programma’s hebben hun eigen sfeer en presentatie, maar toch lijkt het overkoepelende thema (al dan niet ‘per ongeluk’) existentialisme te zijn. Het leven van de onderklasse in I, Daniel Blake, de filosofische monoloog in Exil, de mensonterende oorlog in Eshtebak, en de wrange levensloop van het gezin in Fuchi Ni Tatsu.

Ook in American Honey gaat het om de echte levens, van echte mensen, met echte problemen. De 18-jarige Star (Sasha Lane) leeft helemaal onderaan de sociale ladder, als caretaker van twee jonge kinderen wiens echte ouders nauwelijks naar hen omkijken. Als Jake (Shia LeBeouf, die hier makkelijk de beste rol van zijn carrière neerzet) dan opeens opduikt met zijn bonte bende van deur-aan-deur verkopers grijpt ze haar kans en komt zo in een gigantische roadtrip terecht die haar dwars door het midwesten en zuiden van Amerika brengt.

Deze jongeren, die in geen enkele andere categorie te plaatsen zijn dan kansarm, verloren en hopeloos hebben helemaal niks om voor te leven. Dit komt het best naar voren als een vriendelijke trucker aan Star vraagt wat haar dromen zijn. Niemand heeft haar dat ooit eerder gevraagd. Het antwoord is ontluisterend: ze wil op een dag graag een eigen trailer. Een plek voor haarzelf. De groep kinderen verkoopt magazines, en in een tijd waarin printed media steeds minder relevant is, zijn de magazines een metafoor voor de uitzichtloosheid van hun bestaan. De gigantische beelden van het Amerikaanse landschap, de motels waar de groep hun nachten doorbrengt en het claustrofobische gevoel van het busje dat hen van de ene villawijk naar de andere brengt ademen Americana. De film kijkt weg als een ‘Great American Novel’, en dat is de verdienste van de Britse Andrea Arnold, die beter lijkt te snappen wat de verloren tussen-wal-en-schip jeugd beweegt dan haar Amerikaanse collega’s.

De soundtrack stuwt de film echter naar hogere sferen. Het fatalisme van Rae Sremmurd, de nihilistische raps van Juicy J, en ergens net over de helft de immense droefenis van Mazzy Stars Fade Into You. Als je in de jaren 90 alternatieve muziek luisterde snap je precies hoe dat nummer past binnen het thema van nothingness.

I look to you, and i see… nothing

American Honey vertelt het verhaal van een groep misfits die de valse belofte van een familie wordt voorgeschoteld, zolang het geld binnenkomt. Zodra er niet wordt verkocht, word je beloond met geweld, vernedering, en uiteindelijk verbanning. Uitgekotst aan de rand van een droge en zanderige snelweg, ergens in een vergeten staat in het midden van Amerika. Andrea Arnold laat ons zien wat het betekent om een thuis te hebben, om te mogen dromen en om ons veilig te voelen. Na het zien van American Honey heeft dat zelden zo warm gevoeld.

Written by

De grote eindbaas van Cine. Houdt van Dior, Wes Anderson, Migos, Edward Hopper en Instagram. Favoriete film aller tijden is op dit moment alles waar Michelle Pfeiffer in speelt. Kijkt films het liefst ‘s nachts.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Input your search keywords and press Enter.