Now Reading:

Animonday Preview

Animonday Preview

Het is een gouden tijd voor animatieseries, dankzij alle streamingdiensten en online platforms is de vraag naar originele verhalen en sensationeel virtuoos vermaak om gulzige kijkers binnen te harken gigantisch gegroeid. Een compleet overzicht is bijna ondoenlijk, maar in deze Animonday kijken we vooruit naar drie series die we binnenkort mogen bewonderen waar we om zitten te springen én drie series die hun best zullen moeten doen om ons over te halen.

Jay!: BoJack Horseman

Het inmiddels zesde seizoen van BoJack Horseman maakt het de langst lopende, meest succesvolle animatieserie van Netflix tot nu toe. De vlijmscherpe satire is niet bang om alles op de korrel te nemen, zoals Hollywoo(d), politiek, internetcultuur, de muziekwereld en flexwerken, om maar wat te noemen en maakt door de gitzwarte humor op hilarische wijze altijd een punt. En net als je van de bank wil rollen van het lachen, is BoJack Horseman de show die binnen enkele seconden ervoor kan zorgen dat je al uitgerold in foetus-houding achter de bank blijft liggen door de existentiële crisis die het in je op kan roepen.

Meh: Fast & Furious: Spy Racers

Okay, ik heb een zwak voor de zeer onnozele maar belachelijk vermakelijke Fast & Furious reeks: ooit begonnen als gritty misdaadfilms over een stel bij elkaar geraapte smokkelaars van videorecorders. Inmiddels zijn het compleet van de pot gerukte spektakelfilms met stunts die je oren doen klapperen. De illusie dat deze stunts ‘echt’ gebeuren zorgt ervoor dat een animatieversie al niet bijzonder veel enthousiasme opwekt. Daarnaast zal de serie gaan over Tony Toretto, het neefje van Vin Diesel’s Dominic Toretto, die een internationaal misdaadsyndicaat gaat dwarsbomen die de wereldoverheersing wil bereiken door middel van illegale races. Het zal mij benieuwen…

Wubba lubba dub dub!: Rick & Morty

Okay, de fancultuur van Rick & Morty is bij vlagen zo godsgruwelijk chemisch en walgelijk geworden dat het neigingen oproept om een terrarium aan baby schildpadjes erin te kieperen om een nieuwe generatie Ninja Turtles te creëren. Maar dat neemt niet weg dat een nieuw seizoen de nodige hooggespannen verwachtingen met zich meebrengt. Doordat makers Justin Roiland en Dan Harmon een deal hebben gesloten voor zeventig nieuwe afleveringen, verdeeld over een nog onbekend aantal nieuwe seizoenen, zullen de liefhebbers van de serie ook niet meer jaren lang zitten te smachten, wachtend op een nieuw seizoen.

Yabba Dabba Don’t: Yabba Dabba Dinosaurs!

Ik heb geen flauw idee wie de doelgroep zou zijn voor een Flintstones revival. De show is meer dan 50 jaar oud en de twee live-action films waren geen kaskrakers of cultklassiekers. Een reboot onder leiding van Seth MacFarlane liep in 2011 ook op niks uit en behalve een goed ontvangen, maar niet bijzonder succesvolle reeks comics in 2016 is de show al jaren lang niet relevant geweest. Misschien heb ik het mis en wordt de nieuwe serie, met een focus op Pebbles, Bamm-Bamm en dinosauriërs een instant hit, maar de kans dat het in een teerput terecht zal horen is zeker aanwezig.

Yahtzee!: Harley Quinn

Margot Robbie als Harley Quinn was verreweg het allerbeste aspect van Suicide Squad, al is dat vergelijkbaar met de constatering dat morfine het fijnste effect is van een tandheelkundige ingreep. De trailer van de aankomende animatieserie rond Harley is echter veelbelovend: veel herkenbare én obscure personages, Harley die niet over de plak zit bij de Joker (laat staan de Insane Clown Posse incarnatie van Jared Leto) en veel vaart, geweld en humor. Aangezien de geanimeerde producties van DC over het algemeen goed in elkaar zitten en niet bang zijn om risico’s te nemen, zijn mijn verwachtingen hooggespannen. Maar vertrouw niet op mijn voorbarige oordeel, kijk bovenstaande trailer en vorm je eigen mening:

Holy Kryptonite!: Invincible

De comicserie Invincible van Robert Kirkman stond al een tijdje op de lijst om verfilmd te worden door Seth Rogen en Evan Goldberg, die met Preacher en onlangs met The Boys eerder edgy comics succesvol naar het kleine scherm wisten te brengen. Maar de plannen vielen in het water en nu zit er een 8-delige animatieserie in de pijpleiding bij Amazon Studios, waarbij Kirkman als executive producer betrokken zal zijn en Rogens aandeel teruggebracht is tot een nog niet bekend gemaakte rol in de cast. Preacher is een serie die in het eerste seizoen last had om op gang te komen en de creatieve vrijheid die Rogen en Goldberg hebben genomen met het bronmateriaal zorgde voor veel kwade fanboys, maar ik ben een fan van de geweldige cast, de compleet bizarre ontwikkelingen en de rare mengeling van horror, comedy en drama. Met Rogen en Goldberg aan het roer was ik meteen verkocht, nu hoop ik dat de serie niet bezwijkt onder productionele strapatsen zoals degene waar Kirkman’s The Walking Dead onder gebukt gaat of een algehele superheldenmoeheid.