Now Reading:

Animonday: Animatienieuws

Animonday: Animatienieuws

Deze week een selectie nieuws uit de animatiewereld, waaronder een nieuwe YouTube-wet die slecht nieuws is voor animatoren, de aankondiging van een tweede seizoen voor Undone en de onstuitbare opmars van Baby Yoda.

De komst van een nieuwe Amerikaanse wet zorgt voor paniek onder animatoren die afhankelijk zijn van online inkomsten. Op 1 januari 2020 gaat YouTube naar aanleiding van een overtreding van de Children’s Online Privacy Protection Act (ook wel bekend als COPPA) strenger om met filmpjes gericht op kinderen. Makers wordt gevraagd om hun materiaal specifiek aan te melden als het gericht is op kinderen, waarna het op YouTube niet meer mogelijk zal zijn om data van de jeugdige bezoekers te verzamelen en dus ook geen op die data gebaseerde, gespecificeerde reclame zal worden vertoond.

Dat klinkt in principe als een positieve ontwikkeling, ware het niet dat hierdoor de advertentie-inkomsten van veel makers fors zullen teruglopen. Ook zullen veel features van YouTube niet beschikbaar zijn voor de video’s voor kinderen, waardoor verwacht wordt dat er veel minder interactie zal zijn met bezoekers en films minder goed vindbaar zijn via zoekmachines. Als klap op de vuurpijl wordt de verantwoordelijkheid bij de makers neergelegd: wat er onder kindgerichte content verstaan wordt is een groot grijs gebied en elke overtreding kan een fikse boete betekenen. Het is ook nog onduidelijk in hoeverre de nieuwe regels content van buiten de Verenigde Staten kan beïnvloeden, aangezien de Federal Trade Commission (FTC) het staatsorgaan verantwoordelijk voor het naleven van COPPA geen jurisprudentie heeft buiten de landsgrenzen van de VS. Lees op Cartoon Brew meer over COPPA.

Na de unanieme positieve recensies hebben gelukkig ook genoeg kijkers de geanimeerde serie Undone weten te waarderen, waardoor een tweede seizoen nu gegarandeerd is! De serie is een Nederlands/Amerikaanse co-productie geregisseerd door Hisko Hulsing, waarvan een groot deel van de animatie ook werd gemaakt in de Amsterdamse Submarine studio’s door de crème de la crème van de Nederlandse animatieprofessionals. Naar verwachting zal ook het tweede seizoen voor een belangrijk deel door Nederlandse animatietalenten worden gemaakt. Als je Undone nog niet hebt verslonden, dan verwijzen we je graag naar Amazon Prime Video voor een oer-Hollandsche gratis binge-sessie.

En ten slotte krijgen we niet genoeg van Baby Yoda, en we zijn gelukkig niet de enigen. De normaliter ongenaakbare en laconieke cultregisseur Werner Herzog staat bekend om zijn stoïcijnse instelling: hij eet met plezier zijn schoen op als hij een weddenschap verliest, redt op zijn gemak Joaquin Phoenix uit een gecrashte auto en blijft zelfs kalm als hij beschoten wordt. Wanneer je echter aan Baby Yoda komt, kom je aan Herzog. Tijdens de opnames van The Mandalorian, waarin Herzog de mysterieuze opdrachtgever genaamd The Client speelt, maakten scenarist en co-regisseur Dave Filoni en de crew aanstalten om de pop van Baby Yoda na een take weg te halen zodat er eventueel later een digitale versie in de scène kon worden ingevoerd. Herzog moest hier echter niks van weten, en beet ze toe: ‘You are cowards. Leave it.’ En Debra Chow, regisseur van de derde aflevering, vertelt hoe Herzog zijn hart heeft verpand aan de koddige groene muppet: ‘I was directing Werner with the puppet, and Werner had just fallen in love with the baby. Werner, I think, had forgotten it wasn’t actually a live creature, and started sort of… directing the baby. Werner is talking to the baby as if it was a real thing. And I’m trying to direct Werner. And I’m just like, How did I get here? How did my life end up like this?’ We laten de goede man zelf nog even aan het woord:

Input your search keywords and press Enter.