
Animonday: Animatienieuws
In Animonday kun je elke maandag terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van animatiefestivals, -retrospectieven en -events. Daarnaast ook teasers, trailers, leaders, virals en ander geanimeerd vermaak.
Vanwege verhuisperikelen is het geplande interview met de Vlaamse animatieregisseuse Britt Raes een weekje uitgesteld. Bij deze dus een verzameling animatienieuws! In Amerika werden de winnaars en slachtoffers van het aankomende TV-seizoen aangekondigd. Voor animatieliefhebbers niets dan goed nieuws: FOX gunt zowel het eeuwig middelmatige Family Guy alsmede het superieure Bob’s Burgers een nieuw seizoen, respectievelijk seizoen zestien voor Family Guy en seizoen 9 voor Bob’s Burgers. De overduidelijke winnaar is echter Rick & Morty, die na 3 seizoenen van 30 afleveringen bij elkaar is vernieuwd met zeventig nieuwe afleveringen. Volgens de geruchten zit er ook een aflevering in de pijpleiding waarin een animewereld wordt bezocht. Hoe dat er uit zou kunnen zien, is door de fanatieke Rick & Morty-fan Malec al in elkaar geknutseld. Of het overeen gaat komen met het daadwerkelijke resultaat moeten we maar afwachten, het in ieder geval een geïnspireerde poging waarin personages en gebeurtenissen uit de serie een anime-makeover hebben gekregen:
Van 10 tot en met 14 oktober zal het KLIK Amsterdam Animation Festival wederom plaatsvinden in EYE. Als één van de grondleggers en filmprogrammeurs van het festival zal ik op 8 oktober een lijst samenstellen met de hoogtepunten van het festival, maar nu laat ik het even bij de knusse en paradijselijke festivalleader van dit jaar, gemaakt door de getalenteerde jonge filmmaakster Mirjam Debets die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor de nieuwe huisstijl.
Volgens een recent nieuwsbericht op Cartoon Brew is speelgoedgigant Mattel plannen aan het smeden voor het scheppen van franchises met geanimeerde films gebaseerd op hun populaire speelgoedlijnen als The Masters of the Universe, Barbie en Hot Wheels. Een live-action film over Barbie met Amy Schumer en later Anne Hathaway was gepland, maar is blijkbaar geschrapt. Barbie is daarnaast sinds 2001 te zien geweest in 36 direct-to-video animatiefilms, maar die strategie wordt nu niet meer gezien als een insteek met meerwaarde. Of Mattel het succes van de LEGO– en Transformers franchises kan evenaren, valt nog te betwijfelen. En hoe deze nieuwe aanpak zich verhoudt tot de reboot van She-Ra and the Princesses of Power op Netflix is ook maar de vraag. Lees het volledige artikel hier.