Whiplash

Whiplash

Het woord meesterwerk gebruik ik zelden. Toch ga ik dat nu wel doen, de reden? Omdat ik niets liever wil dan JK Simmons eens flink in elkaar te slaan. Niet omdat ik een hekel heb aan Simmons, integendeel. Maar juist omdat hij een karakter heeft gecreëerd die het bloed onder mijn nagels vandaan zuigt. Man, wat heb ik een hekel aan Fletcher.

In Whiplash zien we Andrew die lichamelijk en geestelijk worstelt met zijn passie voor drums. Zijn ambitie? Om de Charlie Parker van drums te worden.

Docent Fletcher besluit Andrew een kans te geven om zich te bewijzen in een elite groep muzikanten, een droom die werkelijkheid wordt denkt Andrew. Maar wat hij tot dan toe nog niets wist, was de onconventionele lesmethodes die Fletcher door de jaren heen heeft opgebouwd. Woede-uitbarstingen, schelden, fysiek geweld, mentale pesterijen… you name it en Fletcher gebruikt het. Alles om zijn leerlingen naar een nog hoger niveau te pushen.

Whiplash 2

Het acteerwerk van beide hoofdrolspelers is briljant, vooral JK Simmons weet zijn karakter zo fantastisch neer te zetten. Je kunt niets anders doen dan een hekel aan Fletcher krijgen, maar toch met medelijden de zaal verlaten. Geen verrassing dus dat hij een Oscar won voor zijn rol.

Bijzonder is dat de gehele film in slechts 19 dagen is gefilmd en dat Miles Teller, de jongen die Andrew speelt, bijna al het drumwerk zelf heeft gedaan.

Whiplash is een film die binnenkomt. Het is een heftige film die je zeker niet ongeroerd laat vertrekken. Met suizende oren van de overdaad aan muziek en een conflict in emoties zal je de zaal verlaten. Het is een film waar je voor moet gaan zitten en zeker niet even tussen dingen door moet zien. Laat je meevoeren in de wereld van drums, Fletcher en Andrew.

Image credit: WhiplashFilm.nl

Written by

Dol op films, voornamelijk de net niet mainstream varianten waarbij je met meer vragen naar buiten komt dan dat je naar binnen ging. Stiekem fan van Sandra Bullock en Matthew McConaughey. Laat zich graag vervoeren naar andere landen door regisseurs als Zhang Yimou, Alfonso Cuarón en Baz Luhrmann. Geniet soms ook van films als Iron Man, Star Wars, Mary Poppins en The hunger games (niet doorvertellen hoor).