Nu aan het lezen:

While we’re Young

While we’re Young

 

Wie bekend is met het werk van Noah Baumbach (Kicking and Screaming, The Squid and The Whale) kon niet anders dan reikhalzend uitkijken naar While We’re Young, de comedy die de clash tussen millennials en gen-x’ers in beeld brengt. De neurotische New Yorker dirigeert in feite zijn eigen mid-life crisis in dit praatgrage portret over een ouder wordende artiest, die opzoek gaat naar de vitale jeugdigheid die hijzelf verloren is.

Baumbach cast Ben Stiller voor de rol van uitgebluste midveertiger –die eenzelfde soort rol speelt als in het eerdere en tevens door Baumbach geregisseerde Greenberg— en geeft een neurotische herkenbaarheid mee aan Josh die tekenend is voor de hedendaagse 40+’er. Als documentairemaker is Josh gevangen in een cirkel van bewijsdrang, writer’s block, trots en een sociale kring waarin kinderen hebben de enige resterende lijm lijkt te zijn. Zijn laatste documentaire is al 10 jaar een ‘work-in progress’ en als hij uiteindelijk Jamie (Girls‘ Adam Driver) en Darby (Amanda Seyfried) tegenkomt, ziet hij direct wat hij al die tijd heeft gemist: jeugdigheid. Jamie en Darby wringen zichzelf in korte tijd tussen de levens van Josh en zijn vrouw Cornelia (Naomi Watts), en waar laatstgenoemde in eerste instantie nog wantrouwend is bezwijkt ook zij uiteindelijk voor hun vleierij en vreugdevolle overtuiging.

Ben Stiller is perfect gecast voor de rol van Josh, en schudt hiermee definitief het ‘Adam Sandler-syndroom’ van zich af. Naomi Watts kan eindelijk haar (zelden gebruikte) komische talent ten toon stellen, en Adam Driver speelt zijn bohemiaanse cooler-dan-jij rol. Zijn egocentrische millennial blauwdruk lijkt weinig af te wijken van de rol die hij in Girls speelt, en het werkt. Maar de echte ster van deze film is Baumbach zelf. Met zijn feilloos geschreven dialogen, de sequencing en vlotte maar pijnlijk realistische humor is While We’re Young een van de beste films die dit jaar is uitgekomen. Zelden is er zo’n fijnzinnige maar humoristische kijk op het verschil tussen generaties gegeven. De voor- en nadelen, de perks maar ook de sociale problemen; voor mensen die tussen deze generaties in leven is er geen beter handboek te vinden.Treffend is de cut/back scene waarin het verschil duidelijk wordt gemaakt: Josh en Cornelia zitten afzonderlijk van elkaar op hun iPad en Macbook te werken: Jamie en Darby spelen gezamenlijk een potje risk. Josh en Cornelia luisteren via Spotify en headphones naar muziek: Jamie en Darby spelen grammafoonplaten af, etc. Millenials zijn opzoek naar iets echts, zoals ze kennen uit de verhalen van hun ouders; gen-x’ers kunnen niet meer zonder het gemak dat na hun 20’er jaren hun leven in is gesijpeld.

It’s like their apartment is full of everything we once threw out, but it looks so good the way they have it.

 

Die tegenbeweging (wat modern is voor 40’ers, is vanzelfsprekend voor 20’ers) is het hart van de film en maakt hem zo stringent: ouder worden is iets van vroeger, volwassenheid is echter van alledag. De sneer waarmee Stiller het personage van Adam Driver samenvat, lijkt dan ook treffend voor zijn rol en generatie: “[he] once saw a sincere person and [has] been imitating him ever since”. Uiteindelijk geeft de film het oordeel dat Baumbach waarschijnlijk over zijn eigen bestaan en ouder worden heeft gegeven: er is niets mis met jeugdige onbezonnenheid, en ook niet met volwassen onbezonnenheid.

While We’re Young draait vanaf 30 juli in de bioscoop.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken