Weekendtip: Preview CinemAsia – Taiwan Focus

Bij Cine vragen we elke vrijdag aan onze redacteuren of ze nog weekendtips hebben. Het kan van alles zijn, van een goed boek of een speciaal evenement tot een serie die je echt moet zien of een première die dit weekend plaatsvindt. Deze week tipt Kaj van Zoelen het Taiwan Focus-programma van CinemAsia on Tour.

CinemAsia is één van de leukste filmfestivals van Nederland, een feest van Aziatische films en Aziatisch eten dat elke maart in Amsterdam plaatsvindt. Mocht je de eerste week van maart dit jaar niet in de gelegenheid zijn geweest om het festival te bezoeken, of niet genoeg kunnen krijgen, dan kun je dit weekend ook de smaak van dit fijne festival proeven in Eindhoven via het Taiwan Focus-programma van CinemAsia on Tour.

Het programma bestaat grotendeels uit nieuwe titels uit Taiwan, die niet eerder op CinemAsia vertoond werden, zoals de animatiefilm On happines road, dat vanavond het programma opent, het net voor acht Golden Horse Awards genomineerde sociale drama Dear ex en het voor drie Golden Horse Awards genomineerde mysterie Xiao mei. De Golden Horse Awards zijn de jaarlijkse prestigieuze prijzen voor Chineestalige cinema, uit Taiwan, China, Hongkong en andere Chinees sprekende gebieden.

The great Buddha plus is van de speelfilms de enige herhaling van het programma van maart, en met reden. Een scherpe satire van de Taiwanese samenleving, waarin regisseur Huang Hsin-yao de verschillen tussen de ogenschijnlijk verschillende sociale lagen blootlegt door twee arme vrienden naar videobeelden van hun baas te laten kijken. Hun leven is in zwart-wit gefilmd, de dashcam-beelden uit de auto van de baas waar ze elke nacht naar kijken is in kleur. Een van de twee merkt tijdens de eerste nachtelijke sessie op dat het leven van rijke mensen kleurrijker is. Niet subtiel, wel grappig. Zo zijn er meer zelfbewuste grappen over het stijlvolle kleurgebruik in de film. Op een gegeven moment merkt een van de vrienden op dat de ander met zijn roze motor nooit een vriendin zal krijgen, waarop die gepikeerd reageert: ‘Waarom moet je dat nou zeggen? De film is zwart-wit, niemand had het hoeven weten als jij je mond had gehouden.’

De zwart-wit beelden betekenen nog niet dat The great Buddha plus een noir-thriller is, hoewel de film wel zo gepresenteerd wordt via de marketing. Op enkele scènes rondom de ontdekking van een moord na wordt de film nooit echt spannend. The great Buddha plus is meer een landerig drama dat fijntjes de corruptie en machtswellust aankaart van politici en rijke lui, die het op een akkoordje gooien met de geestelijkheid om de arme mensen eronder te houden, die het Boeddha-beeld moeten bouwen dat de monniken van de rijken kopen. Een hoogtepunt van zowel de 2018 editie van CinemAsia als van dit On Tour programma in Eindhoven. Niet voor niets was de film vorig jaar een grote winnaar bij de Golden Horse Awards; de film won onder andere de prijzen voor beste nieuwe regisseur, beste bewerkte script (naar een kortfilm van de regisseur, The great Buddha), beste cinematografie en beste muziek.

Openingsfilm On happiness road is voor de komende Golden Horse Awards in november ook voor twee prijzen genomineerd, voor beste animatiefilm en beste bewerkte script. De film biedt een kleurrijke blik op veertig jaar aan Taiwanese geschiedenis, in de nasleep van de tijd van Chiang Kai-shek – de leider die na de verloren strijd met de communisten de Republiek China uitriep op Taiwan, en twee miljoen Chinezen met zich mee nam. Regisseur Sung Hsin-yin baseerde de film op haar eigen herinneringen van een veranderend Taiwan, en stelt vraagtekens bij de voor en nadelen van de modernisering en het verwesteren van de maatschappij, waar zij zelf ook lange tijd in opging.

Naast films is er nog meer te zien en doen tijdens het Taiwan Focus-weekend. Zo zijn er elke dag doorlopend twee ‘virtual reality-ervaringen’ te bezoeken van elk ongeveer tien minuten, elk uiteraard ook weer van Taiwanese maak. Festivaldirecteur Maggie Lee is daar erg enthousiast over. En zaterdagavond is er een Asian Futurism Dinner, een eetervaring ontworpen door kunstenaars waarin een toekomstvisie van het Azië van 2068 en traditionele Chinese geneeskunde worden gecombineerd. Zo biedt Taiwan Focus met het film- en randprogramma een blik op het verleden, het heden en de toekomst van Taiwan.
Kaj van Zoelen

CinemAsia On Tour: Taiwan Focus vindt plaats van 12 tot 14 oktober in Natlab te Eindhoven. Klik hier voor het complete programma.