Nu aan het lezen:

Weekend: Spacey, Louis C.K. & #metoo


Steeds meer en meer lijkt de vorm (en de mogelijke straf) de overhand te nemen in de #MeToo discussie. Nu al wordt opgeroepen tot nuance en nu al wordt in grote talkshows gevraagd geen ‘outings’ meer te plegen maar gewoon naar de politie te stappen. Er wordt aan journalisten gevraagd hun informatie voor zich te houden, en de slachtoffers wordt het advies gegeven de predators niet meer publiekelijk (lees: via twitter) aan de schandpaal te nagelen. 

Op de Cine-redactie houden we al het nieuws in de gaten, en voeren we discussie op het scherpst van de snede. Ik vroeg aan een aantal redactieleden of het terecht is dat Ridley Scott alle scènes uit All the Money in the World met Kevin Spacey opnieuw laat opnemen met een nieuwe acteur.

Hi Hedwig, vind jij het terecht dat Spacey helemaal uit de film wordt geknipt?

“Als Scott Spacey niet meer in zijn film wil snap ik dat helemaal, en ik kijk ook liever naar Christopher Plummer dan naar een jongere acteur in ouderdomsmake-up. Maar het roept wel vragen op. Deze film is nog niet uit. Maar gaan we ook bestaande films veranderen om acteurs eruit te knippen, alleen omdat we nu meer over ze weten? Clark Gable heeft Loretta Young verkracht, en toch houd ik It Happened One Night liever zoals hij is.”

Begrijpelijk – ik heb het nog niet gedaan, dus met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar ik gok dat als ik American Beauty opzet, het nog steeds een van de beste films van zijn generatie is. Wat jij, Luuk Imhann?

“Ik denk dat het belangrijk is om kunstenaars los van hun werk te zien. Mogen we niet meer kijken naar Chaplin, geen Salinger meer lezen? En kunnen we nog kijken naar Last Tango in Paris als we weten hoe het er op de set aan toe ging? Ik vind dat je het werk altijd moet kunnen kijken, ongeacht de nasmaak van de betrokkenen. Dat gezegd hebbende, ik vind ook dat dit soort mensen zo snel mogelijk de gevangenis in moet gaan en door de studio’s en producenten moet worden uitgesloten van alle toekomstige projecten. All the Money in the World is een fascinerend grensgeval. Ik snap dat als er tijd is hem eruit te knippen (hij was immers maar 10 dagen op de set) dat dit wordt gedaan. Dat juich ik toe. Met andere woorden: ik kijk graag naar American Beauty en hoop dat Spacey nooit meer werk krijgt. Hetzelfde geldt voor Weinstein, Claes, Weissman, Gosschalk, Louis C.K. en al die anderen die nog zullen vallen.”

Ik denk ook dat dat de enige manier is om voor volgende generaties een Hollywood achter te laten waar geen plek meer is voor dit soort dingen. 

Elise, vind jij dat Spacey verbannen moet worden?

“Spacey is op dit moment een besmet stuk vlees waar niemand mee geassocieerd wil worden. Zijn verwijdering uit de nieuwe film van Scott is daar een symptoom van en de vraag of dat een goede zaak is, is eigenlijk onderdeel van een grotere vraag: hoe om te gaan met het werk van mensen als Spacey? Een eenduidig antwoord daarop heb ik niet. Ik zoek naar handvatten, maar die blijken onvast.

Bijvoorbeeld: hoe meer iemand verweven is met de visie die het werk uitdraagt (zoals bijvoorbeeld in het geval van Louis C.K., waar grens tussen persoon en persona altijd schimmig is geweest), hoe moeilijker het gedrag van die persoon los te zien is van diens werk. Klinkt logisch. Maar ook dat is een glijdende schaal. Ik heb bijvoorbeeld niet alle door Harvey Weinstein geproduceerde films uit mijn collectie gedonderd. Al zou je kunnen beargumenteren dat een producent in sommige (misschien zelfs veel) gevallen een grotere invloed op het werk heeft dan een acteur. Maar omdat een acteur zichtbaar is, wordt dat sneller problematisch. Want kan ik nog naar Spacey kijken in een film, zonder zijn misdaden te zien?

Ik verwijs hier ook graag even naar dit artikel van Matt Zoller Seitz, die daarin aangeeft dat dit een onredelijke verantwoordelijkheid legt bij de filmkijker. Het probleem van dit soort vragen is dat het de filmkijker op de stoel van een rechter zet. En hoe moet ik bepalen of wat die gedaan heeft erger of minder erger is dan wat die gedaan heeft?  En wat voor consequenties dat moet hebben? Natuurlijk, als je er een slecht gevoel bij hebt om een film met Spacey te kijken na deze onthullingen, vooral niet doen. Maar ik ben van mening dat het je niet moreel superieur maakt ten opzichte van iemand die besluit dat wel te doen.

Waar ik wel een eenduidige mening over heb: dat het goed is dat de verhalen naar buiten komen. Dat het van groot belang is dat deze mensen verantwoording afleggen voor hun daden. In dat eerste heeft de journalistiek de afgelopen weken uitstekend werk verricht. Zie de artikelen van Ronan Farrow in The New Yorker, zie The New York Times. Voor het tweede is de rechtstaat aan zet.”

Dat laatste is inderdaad de andere kant van het verhaal. Het recht. Door het uitblijven van aangifte lijkt het vooral een bedrijfsmatige keuze te zijn om niet met Spacey te willen werken. Vincent is het daar mee eens.

“Ik vind het wat overdreven, maar ik snap het wel. In Hollywood draait het toch om de centjes, het is absoluut geen principekwestie. Het is zoals Norton z’n baan uitlegt in Fight Club: Wat gaat meer geld kosten/besparen? Een hele sloot auto’s uit de productie halen vanwege één technisch mankement of niet? Geloof mij maar dat er een flink team advocaten op heeft gezeten. Spacey is simpelweg toxic momenteel en gaat zijn aanwezigheid (het succes van) de film schaden? Boycots, fakkels, hooivorken, you name it. Blijkbaar is het idee dat de huidige course of action het meest profitable is. Ze kunnen gewoon het risico niet nemen.”

Wat jij, Julius?

“Het is een begrijpelijke beslissing. Veel mensen vinden het een te zware straf voor Spacey dat zijn carrière voorlopig voorbij lijkt. Tja. Dat is nu eenmaal hoe het gaat. Dat er geen rechtszaak geweest is, hoor je ook vaak als argument tegen dergelijke beslissingen. Maar Spacey gaat dan ook niet naar de gevangenis. Mensen hebben gewoon besloten zich niet met hem te willen associëren, om volstrekt begrijpelijke redenen. Is er in deze situatie 100% gerechtigheid? Nee. In een wereld met 100% gerechtigheid had Spacey ook niemand aangerand.”

Eline?

“Het is vooral opvallend dat dit alles met de snelheid van het licht gaat, zonder dat er iemand is veroordeeld. Begrijp me niet verkeerd, hij moet worden aangepakt voor wat hij gedaan heeft, maar we moeten heel voorzichtig zijn met deze vormen van trial by media.”

Voorlopig zal het laatste hier niet over gezegd en geschreven zijn, maar dat we voor nu even geen nieuwe Louis C.K. of Kevin Spacey films krijgen staat vast.

Cine.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken