Nu aan het lezen:

Tussen vlinders en korsetten: The Duke of Burgundy

Tussen vlinders en korsetten: The Duke of Burgundy

De ‘Duke of Burgundy’ of sleutelbloemvlinder (Latijnse naam Hamaeris lucina), is te vinden in grote delen van Europa. Zijn subtiele oranje tekening kleurt de stemming in de film met dezelfde naam. We zien herfsttaferelen van grote schoonheid, fel geel en oranje lichten op in bladgroen, paddenstoelen kleven aan boomwortels, en in het midden van dat prachtige landschap ontmoeten we twee vrouwen. We zijn getuige van de ontwikkeling van hun relatie, met allereerst Cynthia (Sidse Babett Knudsen). Een vlinderkundige van enige naam, ze geeft lezingen en onderzoekt daarnaast de verschillen tussen ondersoorten op basis van het geluid dat hun vleugels voortbrengen. De andere, Evelyn (Chiara d’Anna) is haar geliefde, of dienstmeisje of allebei. Hun wereld is verrassend klein en de dagen verlopen volgens een vast script, met alleen maar vrouwen als omgeving. ‘The Duke of Burgundy’ vormt het zeldzame mannelijke element in hun leven.

Het script leest als volgt: elke ochtend fietst Evelyn naar de woning van Cynthia. Cynthia –in haar rode pruik– vertelt Evelyn dat ze te laat is. Het wordt Evelyn niet toegestaan te zitten. Ze mag eerst de studeerkamer afstoffen. Daarna kan ze Cynthia’s slipjes op de hand wassen. Evelyn vergeet er altijd één. Cynthia straft haar voor die slordigheid. ’s Avonds wacht Evelyn voor Cynthia’s slaapkamer tot ze toestemming krijgt binnen te lopen. Ze gluurt stiekem door het sleutelgat, terwijl Cynthia als brunette in haar zwarte lingerie en hoge hakken door de kamer wandelt. De enige elementen die ons eraan herinneren dat dit niet de erotische versie van Groundhog Day is, zijn de positie van de kat op de bank, en de volgorde van de drogende slipjes aan de waslijn.

Maar zelfs een leven tussen opgespelde vlinders en zwart satijn verveelt op den duur. Evelyn wenst verandering, en dat schuurt bij Cynthia. We zien barstjes ontstaan in hun verstandhouding, en zodra Cynthia haar pruik afneemt zien we een kwetsbare, ouder wordende vrouw die behoefte heeft aan tederheid. Maar Evelyn leeft op van het psychologische geweld dat Cynthia haar op Evelyn’s eigen verzoek aandoet. Ze schrijft uitgebreide instructies aan Cynthia. Wat deze moet dragen, hoe ze moet spreken en lopen. Evelyn raakt in extase bij een zeldzaam bezoek aan de woning. Een mysterieuze vrouw genaamd ‘The Carpenter’ komt bij de jongere vrouw de maat opnemen. Die heeft de vakvrouw nodig om een bed te kunnen vervaardigen waarin Cynthia bovenop Evelyn kan slapen. Het wordt het verjaardagscadeautje van de laatste. Met een simpele veer is het wel te doen.

Ondanks het sadomasochistische karakter van de relatie, is de film niet vulgair. We zien beelden die niet misstaan in pornografie. Close ups van billen, borsten of een oog. En een uiteenspattende zeepbel is merkwaardig genoeg heel sexy. Maar de beelden kloppen in de context van de verhouding tussen de vrouwen, en worden afgewisseld met scènes die voor ieder mens vertrouwd zijn. Momenten van oneindige liefde en tederheid maar ook angst, onbegrip, strijd, de hang naar vernieuwing in een bestaande relatie, en wreedheid. Het wordt verteld in een laag tempo, waardoor er ruimte is om de psyche van de vrouwen te verkennen. Dat maakt The Duke of Burgundy tot een subtiel en gelaagd liefdesverhaal: een film voor op de zondagmiddag, met een glas wijn, mijmerend over menselijke relaties.

The Duke of Burgundy draait nu in de bioscoop

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken