Nu aan het lezen:

Verslag opening Amsterdamned 2018

Verslag opening Amsterdamned 2018

 

Gisterenavond werd de derde editie van genrefilmfestival Amsterdamned feestelijk geopend in filmtheater Kriterion in Amsterdam met een speciale screening van Historia morbi, een korte studentenfilm van Dick Maas en zijn zelden vertoonde eerste speelfilm Rigor mortis. Cine-redacteur Luuk van Huët was er bij voor Cine en doet verslag van de opening.

Jan Doense, oprichter van het Amsterdam Fantastic Film Festival (dat al enkele jaren onder de naam Imagine Film Festival plaatsvindt in het EYE Film Institute) vertelt voor de openingsfilm dat Amsterdamned is ontstaan omdat het zo’n goede titel is voor een genrefilmfestival. Toen hij met die gedachte in zijn achterhoofd regisseur Dick Maas benaderde of hij toestemming wou geven om de naam aan het festival te verlenen en de zogenaamde Godfather van het festival te worden, was de eerste editie snel beklonken. Inmiddels heeft Amsterdamned zijn draai gevonden in het festivallandschap: het oeuvre van Maas wordt elk jaar in de spotlights gezet, met op deze editie dus wat van zijn vroegste werk.

Daarnaast wordt elk jaar aandacht besteed aan een genrefilmregisseur; dit jaar is dat Brian De Palma met Phantom of the paradise, Body double en een door de Nederlandse editor Peet Gelderblom opnieuw gemonteerde versie van Raising cain, waar De Palma zelf zijn zegen aan gaf en die hij bestempelt heeft tot zijn Director’s Cut. Er draaien op het festival enkele films die nog niet in de Nederlandse bioscoop te zien zijn geweest zoals Anna and the apocalypse, Housewive en Luca Guadagnino’s remake van Suspiria.

Historia morbi is de film die Dick Maas in het tweede jaar van de Filmacademie maakte en het blijkt een atmosferische short te zijn waarin een gestoorde ex-chirurg op het platteland woont met zijn eveneens van de pot gerukte zoon. Zoonlief strooit graag spijkers op de plaatselijke weg en ronselt onwillige patiënten voor de ongezonde hobby van zijn paps. De in zwart-wit geschoten film heeft natuurlijk bij lange na niet het budget om de spectaculaire actie waar Maas in zijn werk bekend om staat, te laten zien, maar zijn voorliefde voor genrefilm is al zeer prominent aanwezig.

In Rigor mortis maken we kennis met Karel (de stem van Wim T. Schippers), een gefrustreerde voormalige acrobaat en showman.  Hij heeft zichzelf drie meter onder de grond begraven in de achtertuin van het café dat hij uitbaat met zijn vrouw Truus (Olga Zuiderhoek). Dat alles in de hoop dat hij beroemd zal worden en dat de locatie een toeristische trekpleister wordt. Na 124 dagen is echter alleen een onnozele buurtjongen gefascineerd, maar als een TV-ploeg onder leiding van verslaggever Walter de Beer (Rijk de Gooyer) arriveert, leidt dat al snel tot chaos en narigheid. Dit vroege werk mist de dynamiek waar het werk van Maas om bekend staat, maar de absurdistische toestanden en memorabele lompe one-liners zijn onmiskenbaar van hem afkomstig.

Na deze opening kwam de cast en crew nog even in de spotlights staan voor het publiek. Morgen weer een verslag van Amsterdamned.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken