Nu aan het lezen:

Trailer: The Cloverfield Paradox

Trailer: The Cloverfield Paradox


Al tijden stond hij op de Nederlandse release-kalender: een derde Cloverfield-film. Er was alleen verder niets bekend. Geen regisseur. Geen cast. Niet eens een poster. En toen, opeens, na een Superbowl-advertentie, bleek de film op Netflix te staan – ja, ook in Nederland!

Nu is mysterie de franchise niet vreemd. Cloverfield, de eerste, kwam uit de koker van producent J.J. Abrams, en die doet niets liever dan het publiek mysteries voorleggen. Lang was de titel onbekend, en de teasers en trailers werden bewust vaag gehouden, met een flinke viral marketing-campagne om de anticipatie op te drijven.

Het werkte. Cloverfield haalde een veelvoud van z’n budget op, ondanks dat de film eigenlijk niet veel meer was dan een Kaijju-film geschoten in de toen erg populaire found footage-stijl. Er kwam een sequel, 10 Cloverfield Lane, al waren er rond de release daarvan ook talloze vragen. Want: wat had deze thriller met John Goodman, die zich voornamelijk in een schuilkelder afspeelt, nou eigenlijk te maken met het origineel?

Over de derde film was weinig bekend. Hij zou The God Particle heten – misschien. Hij zou uitkomen in april – misschien. Nu blijkt het The Cloverfield Paradox te heten, al heeft het plot schijnbaar wel iets te maken met de Large Hadron Collider, de deeltjesversneller waarmee naar het Higgs boson/de “God Particle” gezocht wordt.

De cast blijkt best leuk en divers te zijn, met veel acteurs die nog niet echt doorgebroken zijn maar wel al indruk op ons hebben gemaakt: Elisabeth Debicky, Daniel Brühl, Gugu Mbatha-Raw, Chris O’Dowd, Ziyi Zhang, David Oyelowo. Regisseur is de Nigeraans-Amerikaanse Julius Onah, die nog maar één lange film op zijn CV heeft staan, The Girl is in Trouble uit 2015.

Morgen volgt een recensie – zo’n release uit het niks is goed voor veel publiciteit (waaraan dit stuk natuurlijk ook bijdraagt), maar handig is het voor filmsites niet bepaald. Sommige filmmakers zijn enthousiast over dit nieuwe model: regisseur Ava DuVernay tweette:

 

En voegde eraan toe:

Right after the game. Lemonade-style. I always say the traditional walls are collapsing. New pathways are necessary in this old system. Change is good.

Op zich zijn wij niet tegen verandering. Maar deze onverwachte beslissing van Netflix roept ook vragen op. Zo werd de beslissing om Annihilation buiten de VS en Canada alleen op Netflix uit te brengen gezien als een “dump”. En een onverwachte actie kan een manier zijn om veel nieuwsgierige mensen zover te krijgen om een film te zien waarvan we geen idee hebben of hij goed is.

Het zijn in ieder geval spannende tijden voor filmdistributie, waarin het gangbare model op allerlei manieren omver wordt gehaald. Of het goed of slecht is voor de film, en voor de filmliefhebber? Dat zullen we goed in de gaten houden.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken