We hebben het deze maand over auteurs gehad, en hoewel we een pleidooi hebben gehouden om verder te kijken dan alleen de invloed van de regisseur, vinden we het leuk om af te sluiten met een lijstje auteursfilms die dit jaar nog uitkomen. We hebben de films gekozen waar we persoonlijk het meest naar uitkijken. Ook hebben we ons beperkt tot tien films waardoor ongeveer de helft van de kandidaten moest afvallen. Genoeg om naar uit te kijken dus dit jaar.

Happy End – Michael Haneke

De Oostenrijkse filmmaker Michael Haneke is misschien wel het minst omstreden voorbeeld van auteurschap onder actieve regisseurs. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, waarin hij de thema’s die hem na het hart liggen over meerdere films uitwerkt. Of ook Happy End weer een waardevolle toevoeging aan dit oeuvre gaat zijn is de vraag. De reacties uit Cannes zijn gemengd, maar niemand noemt het een meesterwerk. Toch kijk ik altijd uit naar wat de maker van La Pianiste, Das Weisse Band en Amour ons voorschotelt. Isabelle Huppert speelt de matriarch in dit familiedrama.

In de bioscoop vanaf 16 november 2017

Wonderstruck – Todd Haynes

Met Todd Haynes, Paul Thomas Anderson, Darren Aronofsky en Alexander Payne kent het Amerikaanse filmlandschap vier mannelijke auteurs van rond de vijftig die in mijn hoofd een groepje vormen. Ze zijn al enkele decennia actief en lijken nog niet van plan te stoppen met het produceren van ambitieuze films. Aronofsky’s nieuwste komt later in dit lijstje aan bod, en die van Payne (Donwsizing) sla ik over, omdat ik niet zijn grootste fan ben. Met Wonderstruck lijkt Haynes een nieuwe, verrassende wending aan zijn oeuvre te geven, want hij werpt zich op het Young adult-genre. Niet dat ik de grootste liefhebber van dat genre ben – de Hunger Games-films vond ik grotendeels teleurstellend en de Harry Potter-reeks heb ik zelfs helemaal niet gezien – maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar de draai die Haynes er aan zal geven.

In de bioscoop vanaf 7 december 2017

Aquarius – Kleber Mendonça Filho

De relatief onbekende Braziliaanse regisseur Kleber Mendonça Filho bracht ons op het IFFR van 2012 een verontrustende en visueel krachtige parabel met zijn debuutfilm Neighbouring Sounds. Met zijn tweede film Aquarius lijkt hij op het Filmfestival van Cannes van vorig jaar een internationale doorbraak bewerkstelligt te hebben. Over een paar maanden, dus ruim een jaar later, zal de film ook in de Nederlandse filmhuizen te zien zijn. Een kans voor iedereen om een film van een auteur van de toekomst te zien, before he was cool.

In de bioscoop vanaf 17 augustus 2017

Detroit – Kathryn Bigelow

De enige Oscarwinnaar voor beste regisseur in dit lijstje is de zeer ervaren Kathryn Bigelow. In haar vorige twee films, The Hurt Locker en Zero Dark Thirty, heeft ze zware actuele onderwerpen gekoppeld aan emotionele diepgang. Iets wat ze eerder in actiefilms als Point Break ook al deed. Detroit speelt zich af in 1967 in de gelijknamige stad en gaat over de grote rassenrellen die toen plaatsvonden. De film is geschreven door Mark Boal, die eerder ook al The Hurt Locker en Zero Dark Thirty schreef.

In de bioscoop vanaf 28 september 2017

Dunkirk – Christopher Nolan

Ah, Christopher Nolan, love him or hate him, maar geen enkele andere regisseur weet op dit moment zo goed grote, serieuze spektakelfilms te produceren binnen Hollywood als hij. Gemiddeld eens in de twee jaar levert hij zo’n enorme productie af, waarbij hij voor zowel het script als de regie tekent. Een prestatie op zich. Sommigen doen zijn films af als sentimenteel en oppervlakkig, maar hij is zonder meer een unieke filmmaker die als weinig anderen voor hem zijn stempel heeft gedrukt op de huidige staat van de cinema. Met Dunkirk maakt hij zijn eerste oorlogsfilm, over het ontzetten van Britse soldaten die massaal bij Duinkerken in het nauw waren gedreven door de oprukkende Duitsers aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.

In de bioscoop vanaf 20 juli 2017

The Mountain Between Us – Hany Abu-Assad

De Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad maakte naam met Paradise Now. Daarna maakte hij een reeks interessante, degelijke films als Omar en The Idol, die de situatie in zijn thuisland belichten. Met The Mountain Between Us maakt hij zijn eerste grote internationale productie, en werkt hij voor het eerst met grote sterren. Kate Winslet en Idris Elba vertolken de hoofdrollen. Ze spelen twee onbekenden die samen vast komen te zitten op een berg na een vliegtuigongeluk.

In de bioscoop vanaf 26 oktober 2017

Baby Driver – Edgar Wright

Truffaut benadrukte dat auteurschap verder ging dan alleen de ‘serieuze’ auteurs die zwaarwichtige films maakten. Ook het soort genrespecialisten als Hitchcock en Ford pasten in zijn definitie van auteur. Edgar Wright is, naast Quentin Tarantino, een van de sterkste voorbeelden van hedendaagse auteurs van dit slag. Hij spreekt filmtaal vloeiend en levert de ene na de andere thematisch coherente genrefilm af. In Baby Driver gaat hij proberen te wedijveren met de grootste autoachtervolgingsscènes uit de filmgeschiedenis.

In de bioscoop vanaf 27 juni 2017

Mother! – Darren Aronofsky

Een van de weinige regisseurs van wie ik alle speelfilms gezien heb is Darren Aronofsky. Hij verdeelt zijn tijd tussen tamelijk morbide en soms gruwelijke drama’s als Requiem for a Dream en Black Swan en spirituele queesten als The Fountain en Noah. Mother! lijkt in de eerst categorie te vallen. Met Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Michelle Pfeiffer, Ed Harris, Kristen Wiig, Domhnall en Brian Gleeson hebben een hele rits interessante acteurs zich aan de film verbonden. Het verhaal draait om een stel wiens rustige bestaan wordt verstoord door de komst van onverwachte gasten.

In de bioscoop vanaf 12 oktober 2017

Okja – Bong Joon-Ho

Nog zo’n genrespecialist is de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho. Met Okja blijft hij in de hoek van de allegorische sciencefiction die hij ook al betrad voor Snowpiercer, zijn eerste Engelstalige film. Er was wat controverse over de toelating van de door Netflix gefinancierde film op het filmfestival van Cannes, waarbij het filmfestival zijn leeftijd toonde. De reacties van de aanwezige critici zijn in ieder geval overwegend positief, dus ik kijk uit naar het moment dat de film te zien zal zijn. En ik zou het niet vervelend vinden als Netflix de liefhebbers de gelegenheid zou gunnen om het visuele spektakel van Bong Joon Ho op het grote doek te zien.

Op Netflix te zien vanaf 28 juni 2017

The Beguiled – Sofia Coppola

Ook de reacties op Sofia Coppola’s nieuwste film in Cannes zijn overwegend positief. Dat is fijn, want na het ietwat teleurstellende The Bling Ring ben ik wel weer toe aan een film van haar hand die het niveau van Lost in Translation of Somewhere benadert. The Beguiled speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. De relatieve isolatie van een meisjesschool wordt doorbroken als er een Noordelijke soldaat wordt opgevangen. Kirsten Dunst, Nicole Kidman, Elle Fanning (on a roll) en Colin Farrell. Inmiddels heeft Coppola als tweede vrouw ooit voor The Beguiled de prijs voor beste regisseur in Cannes gewonnen.

In de bioscoop vanaf 7 september 2017

Als bonus hebben we dit jaar nog Wonder van Stephen Chbosky. Niet een bewezen auteur in de zin dat hij al heeft laten zien dat hij een groot regisseur is, maar wel dat hij eerst schrijver van boeken was voor hij regisseur werd.

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren