Searching For Sugar Man

Searching For Sugar Man

Waar te beginnen als het over Searching For Sugar Man gaat? Toen ik deze film/documentaire voor het eerst zag sloeg ik stijl achterover. Het verhaal is haast magisch en soms zelfs ongeloofwaardig, ware het niet dat het waargebeurd is. En de muziek! De muziek is fantastisch. Searching For Sugar Man gaat over het leven van muzikant Sixto Rodriguez, die optreedt onder enkel zijn achternaam.

Rodriguez is een (op het moment van het maken van de film) onontdekte muzikant met een stem a la Bob Dylan en teksten waar Jimi Hendrix op zou mee deinen. De enige plek op de wereld waar Rodriguez een ster is, is in Zuid-Afrika. Ten tijden van de burgeroorlog, Apartheid en onderdrukking is zijn album iets waar mensen houvast aan hebben. Hij verkoopt meer platen dan Elvis. Mensen kennen zijn teksten, kopiëren zijn albums om ze door te kunnen geven aan vrienden die geen geld hebben voor platen – afijn, je hebt het plaatje voor je.

rodriguez searching for sugar man

Wat bijzonder is aan bovenstaande is dat niemand een idee heeft wie Rodriguez precies is. Er staat een miniatuurfoto op de achterkant van zijn plaat Cold Fact (nu meteen downloaden en dagenlang luisteren!), dat is de enige informatie die mensen over hem hebben. Er gaan de wildste geruchten rond over sensationele manieren van zelfmoord, Rodriguez is een mythe.

Twee liefhebbers / journalisten uit Zuid-Afrika gaan jaren later op zoek naar de man die voor zoveel steun, en ook ophef zorgde; zijn platen werden hevig gecensureerd door de overheid, die stukken uit zijn platen sneden voordat ze in de winkel terecht kwamen. Dat kwam door de dubbelzinnigheid ervan. Zo is Sugar Man een metafoor voor zijn drugsdealer en gaan heel veel teksten over opstaan tegen de overheid, zoeken naar vrijheid, de teloorgang van de maatschappij, etcetera. Het doel van het duo is om Rodriguez de erkenning te geven in de rest van de wereld, erkenning die hij volgens hen (en mij) heel erg verdient. Ze gaan op basis van enkel songteksten de hele wereld over en komen via soms dubieuze personen steeds een stapje dichterbij.

Het zal je niet verbazen dat de makers van Searching For Sugar Man erachter komen wat er met Rodriguez is gebeurd. Vanaf dat moment wordt het verhaal nog gekker, mooier, fijner. En de mooiste ervaring is om het zelf te gaan zien, zo snel mogelijk wat mij betreft.

And you measure for wealth by the things you can hold
And you measure for love by the sweet things you’re told
And you live in the past or a dream that you’re in