Review: Your Name

Review: Your Name

Na Hayao Miyazaki en Katsuhiro Otomo verdient Makoto Shinkai met het fenomenale Your Name het om bekend te worden bij het grote publiek: deze beeldschoon geanimeerde film mixt romantiek, komedie, rampenfilm en fantasy met veel flair tot een vrijwel volmaakt modern sprookje.

Op een dag wordt de Japanse tienerjongen Taki wakker, niet in zijn eigen slaapkamer in de metropool Tokio, maar in een slaapkamer in een huis in het kleine dorpje Itomori op het Japanse platteland, gelegen rond een meer. “Krijg nou tieten!” denkt Taki als hij er achter komt dat hij in het lichaam van een Japanse tienerdame genaamd Mitsuha wakker is geworden. Mitsuha is tevens ietwat verbouwereerd als ze ontwaakt in Taki’s lichaam en diens hectische kosmopolitische bestaan moet navigeren.

Het uitgangspunt van Your Name zorgt voor een vermakelijk begin van de film, waarin we geleidelijk meer te weten komen over Taki en Mitsuha’s levens. Taki werkt in een Italiaans restaurant waar hij een oogje heeft op zijn collega Miki, terwijl Mitsuha worstelt met haar rol als burgemeestersdochter en hoeder van een lokaal religieus ritueel. Naar mate Taki en Mitsuha beter op elkaar ingespeeld raken, weten ze elkaar te helpen in plaats van te hinderen: Mitsuha bezorgt Taki een date met Miki en Taki zorgt ervoor dat Mitsuha van zich af leert te bijten om de pestkoppen in haar dorp de mond te snoeren.

Het narratief van Your Name raakt in een stroomversnelling als Taki erachter komt dat hij en Mitsuha niet meer van lichaam swappen. Zonder al te veel te verklappen verandert de film van een lichte romantische komedie met een fantasy-element in een genre-overschrijdende rampenfilm waarbij Taki en Mitsuha hun uiterste best moeten doen om een catastrofe te voorkomen. Zo lijkt hun op het eerste gezicht willekeurige body-swap ervaring toch een diepere betekenis te hebben. Als je op zoek bent naar een klip-en-klare verklaring hoe alles werkt, zal je teleur gesteld worden: in Your Name wordt op dat vlak weinig voor je uitgekauwd. Wat tegelijkertijd er wel voor zorgt dat hierover menige discussies kunnen worden gevoerd na de film.

Waar geen discussie over mogelijk is, is de adembenemende animatie van de film. Die is namelijk oogbal-exploderend goed. Shinkai werkt digitaal, maar heeft een manier ontwikkeld om zijn animatie dezelfde warmte, emotie en expressie mee te geven die kenmerkend is voor traditionele handgetekende animatie. Tegelijkertijd zorgt zijn techniek ervoor dat effecten mogelijk zijn die vrijwel ondoenlijk zijn in handgetekende animatie, zoals gecompliceerde diepte-effecten met een bewegende camera die om de personages heen draait. Wellicht dat de gemiddelde bioscoopbezoeker het niet opvalt, maar eenieder die wat meer weet over hoe tijdrovend animatie is zal meermalen naar zijn of haar uit de schedel gevallen onderkaak moeten graaien in de bioscoopzaal.

Is er niets op Your Name aan te merken? Een kniesoor wiens gehoorkanaal allergisch is voor J-Pop zal misschien geen plezier beleven aan de muziek van de Japanse rockband Radwimps, maar ik vond het zeker niet storend. Pretentieus gezegd: Your Name is wederom bewijs dat animatie de potentie heeft om Wagner’s Gesämtkunstwerk waar te maken. Zonder pretentie: Your Name is fucking amazing, pure eye candy en een volvette aanrader.

Your Name draait nu in de Nederlandse bioscoop.