Review: The Punisher S01E08

Review: The Punisher S01E08

Let op: Deze review is onderdeel van The Binge, waar we samen met jou iedere dag een aflevering checken en bespreken. Staat dus vol met spoilers. Kom hier even terug als je hem gezien hebt.

Aflevering 8 van The Punisher graaft dieper in de psyche van Billy Russo en brengt Frank en Micro nader tot elkaar met dank aan drank en familiedrama.

You had a choice. Me, I never did. You saw to that.

De aflevering opent met het ochtendritueel van Billy. In een American Psycho-esque montage zien we hoe hij zijn masker aanbrengt met behulp van moisturizer, haargel en zijn maatpak. We volgen hem op zijn wekelijkse bezoekje aan zijn moeder, die hij heeft laten opnemen in een soort gesloten inrichting. Terwijl Billy zijn best doet om de schijn hoog te houden en zich te presenteren als een succesvolle zakenman, blijkt uit zijn monoloog tegen zijn hulpeloze, vastgegespte moeder dat hij net zo beschadigd is als Frank en Lewis, misschien nog wel meer. Ben Barnes is fenomenaal in deze rol: alhoewel het achtergrondverhaal van zijn personage vrij cliché is (hell, zowel Christian Grey uit Fifty Shades of Grey als Eric Cartman delen de “Oh shit, that IS my Mom on the cover of Crack Whore Magazine” origin story), maar Barnes is zo mercuriaal in zijn rol dat het een genot is om te zien hoe hij van enge psychopaat naar gekwetste mooiboy naar vileine intrigant switcht zonder aan overtuigingskracht te verliezen. In deze aflevering laat hij zien dat Billy Russo kan uitgroeien tot één van de beste bad guys van de serie, laat staan de Marvel-hoek van Netflix.

Als de cameraverbinding uitvalt bij de Liebermans, vermoedt Micro het ergste en stuurt Frank er op af. Het blijkt loos alarm: Sarah heeft de router uitgezet om opstandige zoon Zach te straffen. Frank en Sarah drinken samen rosé (wat inherent hilarisch is) en praten over hun respectievelijke situaties en hoe ze verder moeten in het leven en de liefde. Dit leidt tot een kus, net als Frank de router weer aan de praat heeft gekregen. Als Frank terugkeert, vindt hij een aangeschoten Micro die een fles Whiskey soldaat aan het maken is. Frank en Micro drinken samen de fles leeg en begraven vrijwel meteen de strijdbijl. Ze wisselen verhalen uit over hoe hun vrouwen hen hebben versierd, Micro schept op over de grootte van zijn puddingbuks en pas wanneer Micro erop gaat hameren dat ze alles kunnen oplossen door Dinah in te lichten en Frank aanvliegt, slaat Frank hem bijna teder neer en knock-out.

Dinah en haar sidekick Sam hebben een microfoontje ontdekt in Dinah’s kantoor en ze zetten een politieactie in scène waarbij ze Frank zouden arresteren. Dit zorgt ervoor dat Billy een team mobiliseert om Frank uit te schakelen, maar hij komt in een hinderlaag terecht van Dinah, Sam en een legertje agenten van Homeland Security. Billy offert zijn team op om te ontsnappen, maar wordt door Sam gearresteerd. Als Sam hem ontmaskert, steekt Billy hem echter aan gort. This is considered, “A Dick Move”, Billy!

Dinah vindt de stervende Sam en kan slecht toekijken terwijl hij in haar armen overlijdt. Een getraumatiseerde en met bloed overdekte Dinah neemt daarna een bad en Billy begint met een badspons zorgzaam haar bloedvlekken weg te vegen. Fuck you, Billy. But well played.