Review: The Punisher S01E03

Review: The Punisher S01E03

Let op
: Deze review is onderdeel van The Binge, waar we samen met jou iedere dag een aflevering checken en bespreken. Staat dus vol met spoilers. Kom hier even terug als je hem gezien hebt.

In de derde aflevering kunnen we ons een behoorlijk beeld vormen van waar The Punisher als serie naartoe gaat. Het gaat niet moeilijker worden dan dat nodig is. The Punisher heeft iedereen afgemaakt die iets met de dood van zijn vrouw en kinderen te maken had – maar nu blijkt dat er nog een laag in het verhaal zit dat Frank over het hoofd heeft gezien. En dat er dus nog meer mensen zijn om af te maken. Zo zal geschieden.

I point, you shoot.

Wat ook in deze aflevering opvalt is dat Marvel met The Punisher meer diepgang probeert te krijgen in de karakters. Dat waar zeker in Iron Fist nogal een probleem mee was. Maar ook in Daredevil was het dun. Het blijven natuurlijk superhelden-series dus de vraag is in hoeverre het nodig is om de motivatie van karakters volledig te begrijpen en emotioneel betrokken te raken bij de hoofdrolspelers – maar zoals Justice League aantoont is het wel degelijk een factor in hoe we een film of serie ontvangen als kijker.

En in The Punisher zijn Frank en z’n maatjes Billy en Curtis allemaal voorbeelden van een probleem dat de schrijver probeert te adresseren; de gevaarlijk hoge cijfers van Amerikaanse militairen die terugkeren met post-traumatisch stress syndroom, en de manier waarop er ver van huis smerige oorlogen worden uitgevochten waar het publiek heel weinig van meekrijgt. Soldaten die denken dat ze al die dingen moeten doen voor het vaderland, om hun families te beschermen. Om er dan thuis achter te komen dat die missies alleen nog maar in hun hoofd bestaan en er geen enkele sprake lijkt te zijn geweest van een reële dreiging.

Jammer is wel dat Marvel opnieuw denkt dat het vijfmaal herhalen van dezelfde flashback ervoor zorgt dat dit emotionele binding bij de kijker opbouwt. Maar goed, dat is een detail. Want verder is The Punisher gewoon vermaak van een hoog niveau.

Frank en Micro gaan een team vormen. Daar sluiten we de aflevering mee af. Met de intelligentie van Micro en de brute kracht van Frank staat er een two-man machine die de strijd aan kan met de hoge mensen bij het leger en de CIA die iets met de geheime operaties te maken hebben gehad. De marteling / dood van de Afghaanse agent blijkt inderdaad simpelweg een executie te zijn geweest waar Frank is ingezet als huurmoordenaar. Hij realiseert zich ook dat hij een keuze heeft gehad. Een keuze om overal mee te stoppen en naar huis te gaan. Maar hij maakte de keuze om door te gaan en daarmee bij te dragen aan de uiteindelijk dood van zijn familie. Dat feit zal hem niet stabieler maken, en nu hij weer in rage-mode achter een hoop mensen aangaat ben ik benieuwd hoe hij zelf het einde van het seizoen moet halen. The Punisher lijkt bovenal vooral een gevaar voor zichzelf.