Review: The Punisher S01E010

Review: The Punisher S01E010

Let op: Deze review is onderdeel van The Binge, waar we samen met jou iedere dag een aflevering checken en bespreken. Staat dus vol met spoilers. Kom hier even terug als je hem gezien hebt.

In aflevering 10 van The Punisher zien we hoe de terroristische acties van Lewis en Frank’s poging om dit te stoppen vanuit verschillende standpunten wordt gezien en hoe verschillende partijen hun eigen spin eraan willen geven voor hun eigen meerdere eer en glorie.

Like a soldier. Go, go, go like a soldier.

Deze aflevering verdient in ieder geval punten omdat het een Rashomon-Light poging is om de gebruikelijke narratieve structuur van de serie omver te gooien. De kijker wordt midden in het verhaal gegooid wanneer duidelijk is dat er een aanval is geweest op het hotel waar Senator Ori, voorstander van controle van vuurwapens en daardoor doelwit van lokale bommenlegger Lewis, verbleef en een fundraiser aan het plannen was. We krijgen steeds in interviews met detective Brett Mahoney (voor de scherpe kijkers, eerder te zien in Daredevil) te zien hoe Senator Ori, Karen Page, Dinah Madani en Billy Russo elk een eigen versie van het verhaal op serveren. Jammer genoeg wordt er niet echt ingezet op dit concept en is al snel duidelijk dat Karen de enige is die we kunnen vertrouwen met het verhaal.

Lewis knalt koelbloedig een medewerker van Anvil neer om zo het hotel waar Ori zijn fundraiser wil houden te infiltreren. Terwijl hij in het appartement van de medewerker zijn werkkleding jat, ziet hij een vogelkooi met twee zangvogeltjes die hij probeert weg te laten vliegen. Een beetje zwaar op de hand voor een metafoor, maar we laten het toe.

Terwijl Lewis infiltreert, ontdekt Dinah dat de huurlingen die haar team (en Sam) hebben omgebracht allemaal connecties hebben met Anvil, het bedrijf van Billy Sutton. Ze confronteert Billy hiermee in het hotel, maar hij is net ingehuurd door Senator Ori en probeert haar af te wimpelen. Ze raken alsnog in een vuurgevecht verzeild waarin Frank weet te ontsnappen door old-school een brandslang te gebruiken, om in de keuken van het hotel de confrontatie aan te gaan met Lewis in een poging om Karen te redden. Door Karen slim ongemerkt voor Lewis aanwijzingen te geven welke draad ze los moet trekken van zijn bomgordel en wanneer ze haar pistool kan gebruiken, weet Castle de overhand te krijgen en sluit Lewis zich op in een koelcel, waarna hij zich opblaast. Frank staat tot op het laatste moment voor de deur en moedigt hem aan. Dit kan je associëren met een breed spectrum aan mentale aandoeningen, maar in deze aflevering kreeg ik het idee dat Frank niet alleen maar toenadering zocht tot Lewis vanuit een praktisch oogpunt om zijn Rampage te stoppen, maar ook omdat hij hem begreep en door had gekregen dat Lewis alleen nog door zichzelf op te blazen rust zou vinden.

Frank weet gebutst en gehavend te ontsnappen, met dank aan een toneelstukje met Karen. Al met al een interessante aflevering, maar voor het verhaal was het een pas op de plaats om even af te rekenen met Lewis. Verder was het Die Hard with Frank Castle.