Review: El Camino Christmas

Review: El Camino Christmas

Een paar dagen na Sinterklaas begint iedereen volop in de Kerstsfeer te komen. Netflix haakt daar lekker op in door met El Camino Christmas als eerste een nieuwe Kerstfilm online te gooien. Aangezien m’n boom ook net binnen was kreeg ik er wel zin in, maar helaas was het niet helemaal waar ik op gehoopt had.

El Camino Christmas is een vreemde film. Het is een mengelmoes van crime, komedie en een poging om zuidelijke Amerikanen neer te zetten. Dat laatste zou toch niet zo moeilijk moeten zijn – maar in dit geval is het alles behalve overtuigend. Zelfs Vincent D’Onofrio, die bijna iedere rol wel aan lijkt te kunnen, valt een beetje in het niet.

Na het zien van de trailer hoopte ik op een film a la Usual Suspects en ik denk dat de regisseur ook een serieuze poging heeft gedaan, maar helaas komt het nergens bij die film in de buurt. Tim Allen (die Tim Allen ja, die met Santa Clause in ieder geval wat Kerstfilm-ervaring heeft) zet overigens wel een sterke rol neer. Al zou hij na het zogenaamde alcoholmisbruik dat hij door de film heen laat zien allang ergens dood in een greppel moeten liggen.

In El Camino Christmas draait het allemaal om een ongelukkige samenkomst van een aantal mensen die elkaar kort daarvoor nog niet kenden. De jonge Eric komt in een heerlijke muscle-car een klein Amerikaans dorpje binnengereden en weet daarmee meteen de aandacht op zich gevestigd van de lokale law. Binnen een dag of twee is het compleet mis en regisseert hij plots een gijzeling in een supermarkt. Het is het startpunt voor de piek in de film, inclusief friendly fire shootouts, dansende gijzelaars en domme agenten. Met een vreemde bijrol van Jessica Alba die zonder enige toevoeging aan het plot maar lijkt te zijn toegevoegd omdat… Jessica Alba.

Ik hoopte volop in de Kerstsfeer te komen maar er is helaas iets meer voor nodig dan El Camino Christmas. Gelukkig hebben we nog twee weken. We zullen ervoor zorgen dat wij, en jij ook, wel in die sfeer terecht gaan komen.