Review: 6 Days

Review: 6 Days

Een paar maanden nadat Margaret Thatcher aan de macht komt in Engeland bestormen zes mannen de Iraanse ambassade in Londen en gijzelen iedereen die binnen is. Het is bij uitstek haar kans om zich te bewijzen. Haar beleid is dan al omstreden en na de zes dagen waar deze film over gaat zal dat niet minder worden – maar ze krijgt wel de kans om te laten zien hoe Engeland vanaf dat moment omgaat met terroristische aanslagen. Dat betekent geen eisen inwilligen, en desnoods met veel geweld ingrijpen.

1. No terrorist will leave the UK under any circumstances
2. No hostage will leave the UK under pressure

De twee punten hierboven werden uitgesproken door Thatcher tijdens de eerste meeting na de start van de gijzeling. Het waren punten die niet ter discussie stonden; wat er ook zou gebeuren, dit zou worden gehandhaafd. Het zouden punten worden die zelfs in het binnenland-beleid werden beschreven en die daar tot de dag van vandaag in staan. Met The Troubles in Noord-Ierland als schrijnend voorbeeld van hoe een land kon worden opengescheurd waren de Engelsen bang. Het gaf Thatcher een enorme politieke boost. In 1980 was terrorisme een ‘nieuw’ fenomeen. Met de komst van de zes bewapende Iraniërs die mensen gijzelen om hun politieke agenda in eigen land te beïnvloeden, was de blik van de wereld gericht op Engeland. Het feit dat er met harde hand werd teruggeslagen zou andere radicalen wel twee keer doen nadenken. Helaas blijkt dat, met alles dat we de afgelopen jaren in Londen hebben gezien, valse hoop.

Daar is ineens de SAS

Anyway, over naar de film. In 6 Days draait het dus allemaal om die zes dagen. Zes dagen lang zit een groep van ruim 20 mensen opgesloten in de ambassade. Overgelaten aan de gijzelaars die op ieder moment het geduld kunnen verliezen. Ze eisen de vrijlating van een groep landgenoten uit de Iraanse gevangenis. En als we Iran een beetje kennen dan weten we dat die eis bij voorbaat kansloos is.

Al snel blijkt dat de Engelse regering er inderdaad alleen voorstaat. Dan tovert Thatcher nog een verrassing uit de hoge hoed. Ze haalt de Special Air Service (SAS) uit de schaduw. Tot dan toe vecht de elite-eenheid enkel over de grens of in het diepste geheim. Maar voor de missie in de ambassade komen ze in beeld. Letterlijk zelfs, want de gijzeling en het verschijnen van de SAS-leden wordt door de BBC live op televisie uitgezonden. De journaliste in kwestie bouwt er haar carrière mee op; jarenlang zal ze een anker van het medium blijven.

Niet helemaal realistisch

Zonder de film voor je te verpesten is het vrij logisch dat er bij een film over een gijzeling ook een tegen-actie hoort. De SAS zal die gaan leiden – met het doel zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken en de terroristen uit te schakelen. 6 Days doet een redelijke poging om de spanningsboog te behouden. Of eigenlijk om die tussen verschillende scènes door opnieuw te spannen. Maar heel realistisch is het allemaal niet. Aan het einde vraag ik me af in hoeverre dit allemaal écht zo gegaan is en na wat vlug zoekwerk blijkt dit inderdaad niet helemaal te kloppen. Waar wij een superteam te zien krijgen van zes SAS’ers blijkt het in het echt een operatie van bijna veertig man te zijn geweest. De ijskoude teamleider blijkt gewoon een uitvoerende rol te hebben gehad – en het oefenen van het team met echte kogels op een nagebouwde ambassade van plywood is levensgevaarlijk, zo weten we helaas uit een recent voorbeeld in eigen land. Niet te vergeten vallen er veel meer doden en gewonden in het echte verhaal dan wij te zien krijgen gedurende de zes dagen.

Daarmee wordt er wat afbreuk gedaan aan het verhaal. Het is zeker geen slechte film – sterker nog, als je zin hebt in een avondje spanning dan is het een prima film – maar de vraag is waarom er zo gerommeld is met de waarheid. Aangezien dit gewoon heel doorzichtig is. Lichtpuntje is overigens Mark Strong die als onderhandelaar een erg sterke rol neerzet. Die gaan we de komende tijd veel vaker zien.

6 Days is nu te zien op Netflix.