Nu aan het lezen:

NFF2015 dag 2: Cinema Egzotik als vanouds: Andy, Bloed en Blond Haar

NFF2015 dag 2: Cinema Egzotik als vanouds: Andy, Bloed en Blond Haar

 

We kennen Cinema Egzotik van de fantastische vertoningen in EYE en tijdens het Filmfestival is het als vanouds; de film is indrukwekkend, het publiek eensgezind en de avond dus goed. Het was de beurt aan Andy, Bloed en Blond Haar om een terugkeer te maken in de bioscoop en omdat de film al in 1979 verscheen betekent dat een vertoning op 35mm film, iets dat alleen maar bijdraagt aan de sfeer van de beelden van het Amsterdam uit de jaren ’70.

Vooral vertelt regisseur Frank Wiering dat hij tijdens het schrijven de werktitel ‘De Nieuwe Ongevoeligheid’ aan hield en het is duidelijk waarom dat inderdaad ook een prima titel was geweest. Andy, de hoofdpersoon, geeft niets om niemand en maakt duidelijk dat hij niemand dichtbij laat komen om maar niet gekwetst te worden – zijn vrienden hebben hem in het verleden ook ingeruild voor een (in zijn ogen nutteloos) gezinsleven. Hij woont in Hengelo en tijdens een trip naar Amsterdam komt al snel zijn agressieve karakter naar boven. Ook ontmoet hij Ella: een fotomodel die uit een rijk gezin komt en verveeld is. Op haar beurt geeft zij helemaal niets om Andy, maar veinst interesse om maar vermaakt te worden door de gewelddadige uitspattingen van Andy.

andy bloed en blond haar review

Het verhaal vindt haar oorsprong in de steeds grimmiger wordende samenleving, waar vooral in Amsterdam iedere avond opstootjes zijn, homoseksuelen worden aangevallen en chaos hoogtij viert. De film gebruikt die ontwikkeling om een schrikbeeld neer te zetten. Muzikaal ondersteund door Herman Brood en Normaal, waardoor het rebelse karakter van de film en de tijdsgeest compleet is.

Wiering laat vooraf ook weten dat hij sommige scènes niet meer kan aanzien. Dat is begrijpelijk gezien het verschil in kwaliteit van film, camera’s en budget tussen toen en nu maar juist daarom wordt het ook snel vergeven. Stiekem is Andy, Bloed en Blond Haar dan ook een veel betere film dan andere films die nu op het Filmfestival draaien (we noemen geen namen, nee), films die wel gebruik konden maken van de hedendaagse technieken.

Andy Vrielink, die de hoofdrol op zich neemt, is twintig jaar geleden al overleden en krijgt postuum een erg mooi eerbetoon tijdens het Filmfestival.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken