Nu aan het lezen:

LUUK VS LUUK: STARSHIP TROOPERS

LUUK VS LUUK: STARSHIP TROOPERS

 

In Luuk Vs Luuk gaan Luuk van Huët en Luuk Imhann in debat over actuele arthouse, cultfilms, blockbusters en klassiekers. In het kader van het thema sciencefiction én ter ere van Elle, de nieuwe film van nationale trots Paul Verhoeven draaien ze elkaar een poot uit over Starship Troopers.

LvH: ‘Starship Troopers is een boekverfilming van een roman van de Amerikaanse sciencefiction auteur Robert Heinlein, maar Paul Verhoeven vond het boek deprimerend en stopte na twee hoofdstukken met lezen en gaf zijn eigen draai aan het verhaal. De fans van het boek zijn blijkbaar zeer ontstemd, maar het resultaat is een film die zowel een hoogst vermakelijke actiefilm is alsmede een parodie op Russische, Duitse en Amerikaanse propagandafilms uit de Tweede Wereldoorlog én ook nog eens een film die de War on Terror akelig nauwkeurig heeft voorspeld.

LI: ‘Dus wat hebben we hier? Het gaat om soldaten die klaar worden gestoomd om buitenaardse insecten op een verre planeet te bestrijden, nadat deze een aanval op “onze” aarde hebben gepleegd.’

LvH: ‘Normaliter trek je partij voor de mensheid als we in een film bedreigd worden door buitenaardse griezels. En dan zijn het ook nog eens grotesk uitziende smerige gigantische insecten die zonder enig moraal mensen aan stukken scheuren, opeten of in de fik steken. Maar de mensheid in Starship Troopers is opgegaan in een fascistische, militaristische samenleving. In de film wordt zelfs gesuggereerd dat er niks aan de hand zou zijn, als de mensheid de aliens met rust hadden gelaten.’

LI: ‘Het is moeilijk daar geen verwijzingen in te zien, maar toen de film uitkwam was het 1997 en bestond de War on Terror nog niet. Verhoevens cynische visie op de steeds rechtser en nationalistischer wordende maatschappij werd in de Verenigde Staten niet gewaardeerd, en zijn film – vol tv-acteurs uit de destijds populaire soapseries – werd niet begrepen.’

LvH: ‘De casting van vrij beperkt getalenteerde Amerikaanse soapies is bewust, aangezien Verhoeven de personages zo neer wou zetten en daarmee zowel de draak steekt met contemporaine soaps alsmede de clichématige structuur van de propagandafilms van WOII. Ook het camerawerk is typisch TV-werk, waar met meerdere camera’s wordt geschoten in plaats van met één camera.’

LI: ‘Daarnaast zit het script vol cheesy oneliners als: “I need a corporal. You’re it, until you’re dead or I find someone better.” In de loop der jaren is de film alleen maar relevanter en actueler geworden, helaas voor ons. In de woorden van überfilmcriticus Roger Ebert: “Starship Troopers is the most violent kiddie movie ever made.”’

LvH: ‘De special effects zijn nog steeds effectief en werken als een tierelier. In tegenstelling tot bijvoorbeeld George Lucas, wiens regieaanwijzingen tijdens de Star Wars prequels dusdanig minimalistisch waren dat de acteurs als stijve harken overkwamen, speelde Paul Verhoeven zelf alle insecten terwijl hij schreeuwend en tierend voor de crew en cast op en neer sprong. Ik zou grof geld betalen om dat materiaal te mogen zien.”

LI: ‘Ik ook! De film valt te vergelijken met Blade Runner, ook zo’n sciencefictionwerk dat in de loop der jaren tot de status van “meesterwerk” is verhoogd, na eerst te zijn geflopt. Het is interessant dat meerdere werken van Verhoeven in de loop der jaren aan publiek winnen. Ook Showgirls krijgt gelukkig steeds meer aanhangers.’

LvH: ‘Een andere verbindende factor met zijn werk is wat minder duidelijk, maar viel me op tijdens mijn ongeveer 21e keer dat ik de film zag (spoiler alert!): onze breedgekaakte protagonist Johnny Rico (Casper Van Dien) loopt zijn high-school sweetheart Carmen Ibanez (Denise Richards) en zijn tampeloeres achterna, recht het leger in, waarna zij hem natuurlijk laat vallen als een asteroïde op Buenos Aires. Rico zoekt en vindt uiteindelijk troost in de armen van de stoere krullenbol Dizzy Flores (Dina Meyer). Water bear with me, I’m about to make a point: net als onze helden lijken te ontsnappen aan een massale aanval van bugs, wordt Dizzy meerdere malen doorboord door een opeens opduikend insect. Rico en co weten de aanval af te weren en Dizzy aan boord van het reddingsschip te krijgen, maar dan maken ze de klassieke fout om de afgeschoten scherpe voorpoot uit haar wond te trekken, waarna ze doodbloedt.’

LI: ‘Wat is je fucking punt?’

LvH: ‘De bugs in Starship Troopers zijn allemaal vrouwtjes, dus ze zijn de ultieme Femme Fatales, één van de favoriete soorten personages van Verhoeven. Rico reageert net als andere mannen in het oeuvre van Verhoeven die hun geliefde aantreffen in flagrante delicto terwijl ze gepenetreerd wordt door een andere vrouw: ze raken aangetast in hun mannelijkheid en willen het desbetreffende penetrerende lichaamsdeel meteen verwijderen. En dan raak je ze dus kwijt! We’ve all been there, het is pijnlijk als het gebeurt, maar soms is het beter om het te laten zitten totdat er professionele hulp een blik op kan werpen. Een les die ook in De Vierde Man en Basic Instinct terugkomt.’

LI: ‘Ik denk dat ze deze vergaande uitleg voortaan zullen doceren op de universiteit en dat alle femme fatales in Amsterdam blij zijn te weten dat jij niet tegen penetratie bent. Anyway, we dwalen wat af…’

LvH: ‘Starship Troopers werd beschouwd als een teleurstellend presterende film toen hij uitkwam, maar inmiddels heeft het een cultstatus. De sequels en spin-offs mogen misschien dichter bij het bronmateriaal van Heinlein zitten, ze missen de dubbele laag die Starship Troopers zo bijzonder maakt: door van de protagonisten fascisten te maken, voel je als kijker een soort ironische afstand. Je vermaakt je bij de uitmuntend gefilmde actiescènes, terwijl je tegelijkertijd de satirische boodschap van Verhoeven meekrijgt. Het is een bijzondere balanceeract die verbazingwekkend goed werkt en waardoor de film ook na meerdere kijkbeurten blijft boeien.’

LI: ‘We moeten nog verplicht even over het acteerwerk van Denise Richards praten.’

LvH: ‘Er zijn meerdere deleted scenes waarin Denise Richards de matrassenmambo danst met Zander en Rico. Waarom die niet gewoon in de film zitten, I do not know. Als  getrouwd bent geweest met Charlie Sheen, zijn naaktscènes een stap in de goede richting, right?’

LI: ‘Dan heb je toch al geen schaamte meer.’

Moet je dit zien?

LvH: ‘Come on you apes! Do you want to live forever?’

LI: ‘I expect the best and I give the best. Here’s the beer. Here’s the entertainment. Now have fun. That’s an order!

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken