In Luuk vs Luuk gaan Luuk van Huët en Luuk Imhann in debat over actuele arthouse, cultfilms, blockbusters en klassiekers. Voor deze editie halen ze Logan van James Mangold door de mangel.

LvH: ‘Texas, 2029. Een bebaarde, gerimpelde en met littekens overdekte man wordt wakker als Mexicaanse bendeleden de wieldoppen van zijn limousine willen stelen. “Fuck.” zegt hij, terwijl hij de halflege drankflessen opzij vegend uit de auto klimt. Zijn poging om de zaak vreedzaam op te lossen, wordt beantwoord met een schot van een shotgun. Hij staat moeizaam weer op en slacht de bendeleden af met de metalen klauwen die uit zijn knokkels tevoorschijn komen, waarbij ledematen in het rond vliegen en bloed rijkelijk vloeit. Zo opent Logan, het waardige laatste hoofdstuk van Hugh Jackman als de superantiheld Wolverine.”

LI: ‘Na zoveel slechte X-Menfilms kon ik het niet laten ook deze keer weer naar de bioscoop te gaan, maar wat ik aantrof was iets anders dan ik had verwacht. Logan is meer western dan mutantenactie, meer drama dan superheldenfilm en is verrassend coherent in zijn kleine plot.’

LvH: ‘Een chagrijnige Logan op leeftijd probeert genoeg geld bij elkaar te hosselen om een jacht te kopen om samen met een dementerende Charles Xavier (Patrick Stewart) het ruime sop te kiezen. Xavier’s aftakelende gezondheid veroorzaakt telepathische aanvallen die dodelijke gevolgen kunnen hebben voor iedereen in de wijde omtrek. Logan en Caliban (Stephen Merchant), één van de andere laatste mutanten op de wereld hebben zich samen met Xavier verschanst in een vervallen fabriek in Mexico. Wanneer een jong meisje met de gaven van Wolverine genaamd Laura (Dafne Keen) ten tonele verschijnt, achtervolgd door een leger cyborghuurlingen en een genadeloze wetenschapper, wordt Logan wederom een held tegen wil en dank.

LI: ‘Afwezig zijn de legio cameo’s en obscure stripverwijzingen die je continu uit het verhaal trekken. Logan probeert geen vervolg te zijn op vorige delen of alvast een opzetje te geven van de films die nog komen; het is simpelweg een op zichzelf staande film die de vele valkuilen waar de X-Menfilms in vielen weet te omzeilen.’

LvH: ‘De klassieke valkuil waar superheldenfilms vaak in sodemieteren is om het als een op zichzelf staand genre te beschouwen: laat de origin stories van held en schurk zien, de schurk bedreigt de stad/planeet/universum met zijn McGuffin en de held weet de status quo te herstellen. De voornaamste kritiek op de Marvelfilms is dat ze deze formule volgen, maar naar mijn mening weet Marvel, door er andere genres bij te halen, een geslaagde twist op de formule te bedenken: Ant-Man is een heist-film, Captain America: The Winter Soldier een politieke thriller en Guardians of the Galaxy is een Space-Opera. Met Logan slaagt Fox ook daarin met een Western/Roadtrip die intiem blijft, waardoor de personages de kans krijgen om je echt te raken.’

LI: ‘Van die personages steken er natuurlijk twee bovenuit. Hugh Jackman is in lichaam en manieren een waar beest en Patrick Stewart weet uit zijn Shakespeareverleden nog wel hoe je een groot man in verval laat zien.’

LvH: ‘Boyd Holbrook als kwaadaardige onderknuppel Pierce doet zijn best, maar lijdt aan het ‘kijk-mij-eens-kwaadaardig-zijn-met-mijn-nek-tattoo’-fenomeen en Richard E. Grant is een huis-tuin-en-keuken mad scientist. Keen als Laura/X-23 is echter fenomenaal: het ene moment een schuw deerntje, het andere moment een moorddadige gillende stuiterbal. Volgens mij is dit zo de eerste trilogie die van uitermate beroerd (Wolverine: Origins) naar acceptabel (The Wolverine) naar uitmuntend (Logan) is gegaan. Wat jij, Imhann?’

LI: ‘Na 17 jaar en tien films weet het X-Menuniversum eindelijk dus de juiste toon te raken. Dat werd weleens tijd, zou je zeggen.’

LvH: ‘Na het succes van Deadpool heeft Fox het aangedurfd om met Logan ook een echte volwassen superheldenfilm te maken die zelfs politiek geladen is. De film begint in het streng bewaakte grensgebied tussen de VS en Mexico, de wereld heeft dystopische trekken en Laura is een ongeregistreerde vluchteling, achtervolgd door zwaarbewapende huurlingen. Hell, zelfs de viral marketing is verrassend politiek. Wat vooral opvalt is hoe het geweld past bij de krachten van Wolverine en hoe klinisch en bloedeloos deze werden verbeeld in alle vorige films. In plaats van een smaakvol bloedspatje hier en daar zien we Logan en Laura hun klauwen in elk mogelijk lichaamsdeel zetten in anatomisch correct detail. Maar in tegenstelling tot de “dark and gritty” DC-films voelt het verdiend.’

LI: ‘Geweld in films is fantastisch als je het de juiste toon geeft, als het logisch in het verhaal past en het de karakters past. Kijk naar het geweld in de films van Sam Peckinpah of Quentin Tarantino: grof en nietsontziend, maar ze horen thuis in de grove en nietsontziende werelden die ze weergeven. Ik heb een afkeer van geweld zonder gevolgen in films, de manier waarop de karakters uit X-Men film na film niet aangedaan leken door de tientallen (of in het geval van Apocalypse: miljoenen) mensen die stierven. In Logan wordt ook duidelijk het verschil tussen strip en “echt” erbij gehaald: als mensen sterven voor jouw ogen, door jouw toedoen, zal dat ernstige effecten op je hebben. Je zal niet meer dezelfde zijn. Ze zullen wel doorgaan met het maken van X-Menfilms, maar je hoopt tevergeefs dat ze na dit grootse slot de deur voorlopig even dichtdoen.’

LvH: ‘Ik ben een grote fan van superheldenfilms en ik weet dat jij dat ook bent, maar ik kan me enige mate van vermoeidheid bij het bioscooppubliek goed voorstellen. Ik vermoed dat de poging om inzicht te krijgen in de continuïteit van het X-Men-universum de trigger gaat zijn die Sophie Turner als Phoenix in de komende X-Men: Supernova tot waanzin drijft waardoor ze transformeert tot de Dark Phoenix.’

LI: ‘Het idee van nog een catastrofaal slecht geschreven X-Menfilm in de traditie van deel 1 t/m 8 doet me walgen. Ik snap de vermoeidheid bij het publiek; die voel ik zelf ook. Geen twee films in de hele reeks volgen elkaar logisch op en in stijl, soundtrack, casting en regie schommelt de serie heviger dan alle andere superheldenreeksen. Maar beoordeel nooit een genre of reeks op basis van zijn slechte films – kijk naar de juiste voorbeelden en zie dat er rek zit in Deadpool of toekomstige X-Forcewerken.’

Moet je dit zien?

LvH: ‘Het is nu al één van de beste superheldenfilms ooit gemaakt. Zelfs de superheldenhaters kan ik Logan aanraden.’

LI: ‘Fuck ja!’

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren