LI: ‘We verlangden naar deze eerste western van Nederlandse bodem. Het is een groots project van regisseur Martin Koolhoven (Oorlogswinter). Na zeven jaar hard werken draaide de film op de filmfestivals van Venetië en Toronto, en nu dus in Nederland. Waar gaat hij over?’

LvH: ‘We leren in de film de jonge vrouw Liz (Dakota Fanning) kennen, een kraamvrouw die niet kan praten die getrouwd is met een iets oudere weduwnaar, ergens op het platteland van de VS ten tijde van het Wilde Westen. Samen hebben ze een gezin met een stiefzoon en een dochtertje die haar helpt met haar werk, waarin ze soms hartverscheurende keuzes moet maken. Als er op een dag een nieuwe predikant (Guy Pearce) aantreedt in haar kerk, wordt duidelijk dat Liz een voorgeschiedenis heeft met de mysterieuze Bible Thumper.’

LI: ‘Wat opvalt is hoe duidelijk Koolhoven zichzelf als auteur profileert met deze horrorwestern. De keuzes die hij maakt zijn helder en extreem. Neem de indeling in hoofdstukken, het schokkende geweld en de chronologie van het verhaal. Bij dat laatste lijkt hij mijns inziens de verkeerde keuze te hebben gemaakt; doordat het verhaal terugspringt haalt hij de spanning uit scènes – we weten immers door de hoofdstukken ervoor wie het wel en niet zullen overleven.’

LvH: ‘Ik denk dat de film nog beter had gewerkt als het chronologisch was verteld. De karakterontwikkeling was natuurlijker geweest, je zou inderdaad minder goed kunnen voorspellen wat er met personages zou gebeuren en er zit wat herhaling in situaties die volgens mij dan sterker had gewerkt. Ik ben benieuwd waarom Koolhoven hiervoor heeft gekozen en moet wel zeggen dat ik daardoor uitkijk naar een chronologische knip van de film. Wat dat betreft wel een goede marketingstrategie!’

LI: ‘Ik zou in de rij staan voor een kaartje van de chronologische Brimstone! De cast is trouwens niet te misstaan. Wat vond je daarvan?’

LvH: ‘Fanning is fenomenaal en Emilia Jones is een Openbaring, om het maar even in het lingo van Guy Pearce zijn personage te houden. Hij heeft eerder een nare poepzak gespeeld, maar in deze film is hij echt The Villain You Love to Hate. Verder is de casting spot on, met kleine cameo’s voor Tygo Gernandt, Sam Louwyck en Peter Blankenstein voor de fans.’

LI: ‘Omdat het een western is, weet je dat veel van hen de eindtitels niet halen. En over de manier waarop dat gebeurt is het laatste woord nog niet gezegd. Brimstone is grof, keihard, vooral tegenover vrouwen, dus dat kan mensen afschrikken. Volgens de Amerikaanse filmpublicatie Variety kwam dit omdat het een Nederlandse film is: “It is, after all, a country that ever since the 1960s, especially in Amsterdam, has proffered a more liberal view than almost any other place of what might euphemistically be termed youthful sexuality.”’

LvH: ‘Ik kan me meestal wel vinden in de recensies van Owen Gleiberman, maar dit is natuurlijk de uitspraak van een flapdoedel eerste klas. Dit is geschreven in september, voordat de Pussy-Grabber Elect of the United States werd verkozen en Owen nog dacht dat hij een soort morele superioriteit bezat. Met zijn insinuatie dat Amsterdam een soort Sodom en Gomorrah is, kiest hij eigenlijk partij voor de hypocriete reli-freaks in de film. Yes Owen, you’re a flapdoodle!

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=NUBYH3Pzt9I

LI: ‘Vooraf noemde Koolhoven films als Road Warrior, Cape Fear en The Night of the Hunter als invloeden voor Brimstone. Maar de film is natuurlijk een western. Jij zit een stuk dieper in het genre dan ik. Waar moest je allemaal aan denken?’

LvH: ‘Koolhoven vertelde zelf dat hij ook geïnspireerd was door The Great Silence van Sergio Corbucci, een western die zich ook gedeeltelijk in de sneeuw afspeelt. Naast een niet-pratende protagonist is Klaus Kinski net zo’n memorabele bad guy als Guy Pearce, met natuurlijk het verschil dat Kinski in het echt een zieke pederast was en Guy Pearce onze Carice heeft veroverd en ze nu met baby Monte in Australië een nestje hebben gebouwd. Wat wel opviel is dat het horror-aspect in sommige gevallen botste met het rauwe western-realisme wat de film verder kenmerkte. Personages die blijkbaar kunnen teleporteren om achter de rug van iedereen gruwelijke daden uit te voeren, dat voelt voor mij toch meer als Nightmare on Elm Street.’’

LI: ‘Ik vond de horrortintjes erg fijn. En deze productiehel heeft Koolhoven geen windeieren gelegd. Doorgaan met het volgen van je dromen, zou ik zeggen, is wat veel filmmakers hiervan kunnen leren. Wat jij?’

LvH: ‘Brimstone is een prestatie van formaat en ik hoop dat het de deuren wagenwijd openzet voor Koolhoven om zijn volgende passieproject in minder tijd met veel minder moeite te kunnen maken. En laten we ook de producente Els Vandevorst roemen, zonder haar monumentale krachtinspanningen om de berg dan maar naar Mozes te brengen was de film niet gemaakt.’

Moet je dit zien?

LI: ‘Fuck. Yeah.’

LvH: ‘Als je de Nederlandse film een warm hart toedraagt, zekers. Tenzij je een heel zwakke maag hebt, echt, zo’n maag van een wagenzieke peuter. Zo ja, moet je die niet eens terug geven?’

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren