Nu aan het lezen:

Luuk vs Luuk: Batman vs Superman

Luuk vs Luuk: Batman vs Superman

 

By popular demand, terug van weggeweest, die titanenstrijd die u al die tijd heeft moeten missen: Luuk van Huët en Luuk Imhann hervatten hun filmisch-filosofische krachtmeting op het wereldwijde web, met Cine.nl als thuisbasis. Hun reboot neemt Batman v Superman: Dawn of Justice onder de loep.

LvH: ‘It’s good to be back, Imhann! En laten we duidelijk maken dat we in de afgelopen tijd gegroeid zijn als mensen en als critici. Geen zwart-wit denken meer, geen geforceerd stelling nemen, maar de film op zijn waarde schatten — op zijn goede en slechte punten. Te beginnen met deze opgepompte, testosteronale clusterfuck. Any first thoughts?’

LI: ‘Zo’n 2 ½ uur extreem gewelddadig entertainment met een angstaanjagend xenofobe boodschap. In de gemiddelde film van Leni Riefenstahl zit nog minder fascisme dan in Batman v Superman, waarin de superhelden het met elkaar aan de stok krijgen en iedereen afmaken die in de weg staat. Superman (Henry Cavill) had in Man of Steel al de primeur om zijn nemesis Zod de nek om te draaien, de Batman (Ben Affleck) van regisseur Zack Snyder schiet iedereen neer die hem probeert tegen te houden. Moreel besef – toch altijd een verplichte noot in superheldenfilms – is compleet afwezig, en dan heb ik het nog niet eens over het “script” van de film.’

LvH: ‘Bruce Wayne wordt Batman omdat hij getraumatiseerd is door de moord op zijn ouders, die ongenadig neergeblaft worden. Daarom heeft hij een hekel aan vuurwapens en laat hij zijn vijanden in leven. Maar Snyder’s Batman heeft meer weg van The Punisher. En zodra Batman boeven af gaat maken, is het compleet onzinnig dat hij de Joker niet een nekschot heeft gegeven. Elke generatie krijgt de Batman die ze verdient, maar dat Batfleck een bulderende miljardair is met een voorliefde voor guns en een hekel aan aliens die Dick Cheney citeert, voelt akelig actueel.’

LI: ‘Heeft Snyder dan niets geleerd van Man of Steel?’

LvH: ‘Nou ja, dat voor elke sloopscène even tussen neus en lippen door wordt vermeldt dat de buurt leeg staat of het eiland onbewoond is. “Dat masturbeert wat lekkerder”, moet ie hebben gedacht.’

LI: ‘Vooraf werd er vooral gepraat over de casting van Ben Affleck als Batman, Gal Gadot als Wonder Woman en van Jesse Eisenberg als Lex Luthor. Zij zijn niet het probleem, al slagen ze er niet in hun voorgangers te doen vergeten. Er werd door filmfans gedacht dat het enorme aantal karakters te veel was voor één film. Dat is ook zo, maar de ergste fout maakt Dawn of Justice op moreel vlak. De gerechtigheid waar zo veel naar wordt verwezen, wordt verkregen met een enorme hoeveelheid geweld en wordt gebruikt door xenofobe populisten die hierom bejubeld worden. Batman haat Superman vooral omdat hij een alien is. Daarom is het oké om geweld te gebruiken – kogels, granaten, raketten, vuisten – volgens deze film, die terroristen maakt van vigilante superhelden en ze vervolgens laat schitteren in zonlicht.’

LvH: ‘Snyder heeft al geprobeerd om de kritiek te pareren, maar niet overtuigend als je het mij vraagt. Voor een mainstream blockbuster bevat de film belachelijk veel easter eggs die de gemiddelde bioscoopbezoeker koud zullen laten, maar die ook voor comic liefhebbers veel te snel worden afgeraffeld.’

LI: ‘Ik kon zo snel van alle karakters niet zeggen wat ook alweer precies hun rol is in de wereld van DC Comics.’

LvH: ‘Deze film probeert in één keer het DC-universum door onze keel te rammen, iets waar Marvel vijf films en 2 ½ jaar over deed. Aquaman, Cyborg en The Flash worden gehaast in het al overbevolkte plot gepropt, in één geval zelfs met een letterlijke Flashback. En dan is er ook nog een bizarre koortsdroom waarin Bruce Wayne als verzetsstrijder belandt in Bat Max. Het vergt behoorlijk wat kloten om een film te maken waarin alle hoofdrolspelers psychotisch zijn en hallucineren.’

LI: ‘Dat klopt, en lef kan filmmaker Zack Snyder dan ook niet ontzegd worden, maar Dawn of Justice rammelt aan alle kanten. Dit is niet alleen de minste Batmanfilm, het is ook de minste Supermanfilm en het is tekenend in een tijd waarin alle filmstudio’s een universum rond hun films willen optrekken dat het meeste geld is gegaan naar ontploffende gebouwen; er gaat heel, heel veel stuk. Batman v Superman is fascistische destructieporno die zelfs voor de machinist van een sloopkogelkraan te ver zal gaan.’

LvH: ‘Ik ben benieuwd of die cross-over met The Lord of the Rings wel goedgekeurd is, want de Uruk-Hai die voor de schijnbaar onverslaanbare schurk Doomsday doorgaat is de favoriete CGI-knuffel van Peter Jackson. #WhoWillWin? #WhoeverWinsWeLose. Ik heb volgens mij tinnitus overgehouden aan de bombastische soundtrack die iets teveel Zimmer en te weinig Junkie XL was. En – spoiler alert! – de reden waarom Batman en Superman uiteindelijk vriendjes worden? Hun moeders heten allebei Martha! Toen brak toch echt mijn klomp, in slow motion, met een telegenieke ontploffing en een 300-koppig concert dat mijn trommelvliezen bespeelde.

Moet je dit zien?

LvH: ‘Tenzij Ben Affleck in zijn Batsuit met een jachtgeweer in zijn knuisten je onder schot houdt, en Zack Snyder je met zijn plakkerige exemplaar van Frank Miller’s The Dark Knight Returns in je gezicht slaat: nee.’

LI: ‘Als je zo’n diehard superheldenfilmgek bent dat je films toch wel kijkt ondanks alle negatieve recensies, trek je dan niks van ons aan. Anders: nee.’

Batman v Superman: Dawn of Justice draait nu in de Nederlandse bioscoop.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken