Nu aan het lezen:

LUUK VS LUUK: ALIENS

LUUK VS LUUK: ALIENS

 

In Luuk Vs Luuk gaan Luuk van Huët en Luuk Imhann in debat over actuele arthouse, cultfilms, blockbusters en klassiekers. In het kader van het thema sciencefiction nemen ze Aliens van James Cameron op de korrel.

LvH: ‘Alien van Ridley Scott was een claustrofobische horrorfilm in een sciencefiction-setting waarin een huiveringwekkend buitenaards wezen de bemanning van een ruimteschip één voor één uitmoordt, omdat de multinational waar de bemanning voor werkt ze af heeft geschreven en de alien als biologisch wapen wil ontwikkelen. In Aliens wordt Ripley, de enige overlevende van die nachtmerrie, geronseld voor een militaire expeditie die uiteindelijk uitmondt in een gevecht van leven op dood tussen ruimtemariniers en hordes aliens. James Cameron maakt er een intens, doorbeukend actiespektakel van en transformeert Ripley tot de iconische actieheldin die ze voorbestemd was om te spelen.’

LI: ‘In Aliens gaat alles mis wat er maar mis kan gaan. Dit is een schoolvoorbeeld hoe je geen vervolg moet maken. James Cameron pakt een intelligente sciencefictionfilm en maakt er een simpel zwart-wit oorlogsverhaal van. Niet alleen is de spanning uit het eerste deel afwezig, het verhaal is ook achterwege gelaten ten faveure van op beestjes schieten.’

LvH: ‘Volgens mij ben heb je weer een hyperbolaire aanval, Imhann. You might want to get that checked. Anyhoo, de cast is fantastisch: Sigourney Weaver keert terug en kicks badonkadonk, Michael Biehn werkt na The Terminator weer samen met James Cameron als de nobele held, Paul Reiser is een zeer overtuigende corporate scumbag, Lance Henriksen is een fenomenale cyborg en Bill Paxton is eindeloos quotable.’

LI: ‘Geen slecht woord over Sigourney Weaver , want haar Ripley is een voorbeeld voor alle vrouwelijke karakters. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind haar als bad-ass vechtmachine niet zo goed als in Alien. Daarnaast, een film is niet geslaagd op basis van hoe quotable hij is.’

LvH: ‘Als dat het enige zou zijn waar de film in uitblinkt, dan had je gelijk. Maar de quotes zijn de kersjes op de slagroom in Aliens, en Paxton’s Hudson is amazeballs. Luister hoe hij van het woord “man”, beat poëzie maakt:’

LvH: ‘Na Aliens maakte David Fincher Alien 3, waarin het spektakel de luchtsluis uit werd geduwd en de focus weer kwam te liggen op Ripley vs. een Alien in een gevangeniskolonie. In Alien: Resurrection trok Jean-Pierre Jeunet weer een blik Aliens open voor een gothische, extraverte actiefilm met een Franse slag. Over Alien Vs. Predator doe ik geen uitspraak en de prequel Prometheus was wisselvallig at best.’

LI: ‘Noem me een sucker voor de Franse Cultuur, maar ik vond Alien Quatre een te gekke film die deel twee en drie ruim wist te overstijgen. Prometheus was misschien niet het vervolg waar we op hoopten, maar is als concept oneindig veel completer dan Aliens.’

LvH: ‘Bien, vous etes une sucette pour la culture francais. Waar Alien bevolkt werd door space-truckers en we in Aliens meeleven met soldaten, zagen we in Prometheus dat de wetenschappers uit de toekomst afkomstig zijn uit Idiocracy. Dan is Aliens in ieder geval geloofwaardiger: de mariniers zijn geen rocket scientists, maar een stuk intelligenter dan de daadwerkelijke rocket scientists uit Prometheus.’

LI: ‘Wat zegt dit over de regisseur van Aliens, James Cameron?’

LvH: ‘Voor een blockbusterregisseur heeft Cameron vrij radicale trekjes. In de Terminator-films waarschuwt hij voor het gevaar van ongebreidelde automatisering, in Aliens is een multinational de grote bad guy, in Titanic zijn de arme Ierse immigranten de ware helden en Avatar was Dances with Aliens waarin het (Amerikaanse) leger een verlengstuk was van kolonisatie door inhalige bedrijven. Ik ben benieuwd of dat nog terug gaat komen in zijn nieuwe werk.’

LI: ‘James Cameron krijgt teveel eer. Als je dit zo achter elkaar zet, waar ging True Lies in godsnaam dan over? Dat blijft zijn meest briljante film. Aliens heeft wellicht Ripley tegen vele monsters (verrassend sequelplot: niet zij tegen één, maar zij tegen een heleboel), maar dat kan niet op tegen Arnold Schwarzenegger die op een paard een terrorist op een motor achtervolgt.’

LvH: ‘True Lies is een film uit een onschuldige tijd waarin terroristen ingezet konden worden als exotische bad guys die met een kwinkslag door Arnie werden afgemaakt. De politieke context van de film is vrijwel afwezig, daar geef ik je gelijk in.’

LI: ‘De special effects zijn behoorlijk wisselvallig. Sommige effecten zijn van de film zijn nog steeds indrukwekkend, maar de laatste scenes lijken gedaan door mijn tweejarige neefje.’

LvH: ‘Je tweejarige neefje maakt special effects? Is ie duur? Zit ie bij de vakbond? Cameron had redelijk wat problemen op de set: veel van de Britse crew hadden met Scott aan Alien gewerkt en waren niet bijzonder blij met hem. De regelmatig ingelaste theepauzes werkten dan weer op de zenuwen van Cameron. Het is een wonder dat de film uiteindelijk gemaakt is. Nou moet Cameron sowieso oppassen dat hij niet de tweede George Lucas gaat worden, gezien zijn eigen track record met plagiaat loopt hij de kans om de pot te worden die de lesbienne verwijt dat ze van vrouwen houdt:

 

Moet je dit zien?

LvH: ‘Well duh! Om Ripley te citeren: ‘Did IQ’s just drop sharply while I was away?’

LI: ‘I say we take off and nuke the entire site from orbit. It’s the only way to be sure.’

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken