Nu aan het lezen:

Let The Right One In

Let The Right One In

 

Als we het over de winter hebben gaat er niets boven de Scandinavische winter. De heldere hemel, de mooie natuur, de glanzende sneeuwkristallen en het Noorderlicht geven een bijna magische sfeer aan dit mooie en tegelijkertijd kille gebied. Let The Right One In (Låt den rätte komma in) uit 2008 maakt goed gebruik van de natuurlijke elementen die in het geval van deze film zich in Zweden afspelen. Vooral de combinatie van het mooie en het kille wordt in LTROI mooi gevisualiseerd. Dat is niet alleen terug te zien in de omgeving maar wordt ook perfect weerspiegelt in het verhaal zelf.

223

Blackeberg, Stockholm, 1982. De twaalf jarige Oskar leeft met zijn moeder in een appartementencomplex en brengt zijn tijd teruggetrokken door met het verzamelen van gewelddadige nieuwsberichten. In zijn fantasie denkt hij vaak aan wraak. Hij wordt namelijk stelselmatig gepest door enkele klasgenoten en door zijn introverte karakter weet Oskar niet goed om te gaan met deze pestkoppen.

De situatie neemt een wending als Oskar op een avond zijn nieuwe buurmeisje Eli ontmoet. Eli is ietwat raar en bleek en ze geeft aan dat een vriendschap tussen beide niet mogelijk is. Alhoewel ze overdag geen contact hebben, zijn ze in de avonden vaak samen buiten te vinden, en voeren ze ’s nachts gesprekken via morse code. Zo groeit een innige relatie tussen de twee eenlingen en raakt Oskar verliefd.

Als Eli erachter komt dat Oskar het slachtoffer is van steeds erger wordende pesterijen spoort zij hem aan om voor zichzelf op te komen. Ondertussen zijn we getuige van Håkan –Eli’s pleegvader– die op gruwelijke wijze een buurtbewoner doodt om hem vervolgens te onttrekken van zijn bloed. Het loopt mis als hij ontdekt wordt door voorbijgangers. Oskar vraagt zich ondertussen af waarom Eli zich alleen in het donker laat zien. Ook de altijd afgeschermde ramen van het appartement waar ze woont zorgt voor verwondering. Eli blijkt een vampier te zijn en Håkan ziet het als zijn plicht haar te voorzien van bloed. De onverklaarbare moorden nemen toe en de buurtbewoners worden steeds achterdochtiger naar de mysterieuze Eli en Håkan. Ook zien we Oskar langzaam voor zichzelf opkomen en de waarheid achter Eli’s toestand ontdekken. Alle verhaalelementen komen uiteindelijk bij elkaar in een dramatisch en mooi einde.

D0B208B48

Let The Right One In is geregisseerd door Tomas Alfredson, die later internationaal doorbrak met Tinker Tailor Soldier Spy. Hij weet perfect de kilheid van de Zweedse winter weer te geven; de kleuren zijn grauw, de belichting is natuurlijk en de composities zijn rustgevend. Ondanks de kilheid van het beeld is het ook zacht en dromerig. Ook al zijn er enkele gruwelijke momenten waar het bloed rijkelijk vloeit, gaat het nergens de ranzige kant op: zelfs het geweld is subtiel en kil. De muziek en het geluid kenmerkt zich door haar stilte en soberheid. De kunst van het weglaten spreekt duidelijk in deze film en ademt onvervalst Scandinavisch nihilisme. Al het acteer werk is goed, maar Oskar (Kåre Hedebranten vooral Eli (Lina Leanderssonals mysterieuze vampier stelen de show.

Ondanks het feit dat beiden acteurs erg jong zijn, komt het spel volwassen en sober over. Waar in veel films kinderen overkomen als zeurende personages die vooral druk en over the top acteren, blinken deze acteurs uit in hun authentieke vertolking. Daardoor doen het dramatische plot en de horror elementen oprecht aan. Je leeft mee met Oskar als hij voor de zoveelste keer gepest wordt, en krijgt begrip voor Eli en haar vreemde gedrag. Als er iets valt aan te merken dan is het dat er enkele plot ontwikkelingen niet helemaal uitgewerkt worden. Die elementen worden in het boek van John Ajvide Lindqvist waarop de film gebaseerd is beter uitgewerkt. Toch geeft het ontbreken van enkele elementen ook een toegevoegde waarde, het mysterie krijgt namelijk een grotere lading. De film heeft in 2010 ook nog een redelijk goede Amerikaanse remake gekregen onder de naam Let Me In, maar uiteindelijk blijft het origineel de betere van de twee.

Wat verder opvalt is dat het verhaal iets zegt over de menselijke natuur. De manier waarop de mens zich ontwikkelt en groeit. In het begin van de film lijkt Oskar levenloos te zijn, maar krijgt door Eli de kans om te groeien. Dat terwijl Eli echt levenloos is en zich moet neerleggen bij het gegeven dat ze eigenlijk altijd stilstaat omdat de tijd voor haar niet geldt zoals voor stervelingen. Oskar geeft haar echter de wil om te leven, en het is de band met elkaar die ervoor zorgt dat ze beiden groeien.

Let The Right One In is een mooi en duister verhaal dat je hart zal opwarmen en je bloed soms kan laten koken. Dat is precies wat je goed kunt gebruiken nu de winterse kou eindelijk begint door te komen.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken