Nu aan het lezen:

Is Get Out een komedie?

Is Get Out een komedie?


Controverse: Get Out, tot nu toe de beste film van het jaar, is voorgedragen voor een Golden Globe in de categorie Best Musical or Comedy. Op Twitter klinkt dat het belachelijk, zelfs beledigend is om Jordan Peeles racisme-horrorfilm een komedie te noemen.

Nu is bekend dat de Golden Globes in het algemeen, en hun ‘Best Musical or Comedy’-categorie in het bijzonder, bullshit zijn. Viel er nou zo veel te lachen om eerdere winnaars als The Martian, The Kids Are All Right en Lost in Translation? De reden dat deze films door de studio opgegeven werden voor de komedie-categorie, is dat ze daar een grotere kans zouden maken op winst dan in de dramacategorie. Wat Get Out betreft: hoewel in de eerste plaats een horrorfilm, is die ook gewoon heel grappig.

‘What the movie is about is not funny,’ zei Peele naar aanleiding van de controverse. ‘I’ve had many black people come up to me and say, “man, this is the movie we’ve been talking about for a while and you did it.” That’s a very powerful thing.’ In veel artikelen wordt deze opmerking omlijst als een argument tegen de nominatie, maar het lijkt er niet op dat Peele het zo bedoeld heeft. Hij gebruikte racisme immers vaak genoeg als onderwerp voor humor in de sketchshow Key & Peele.

Dat een onderwerp niet grappig is, is geen reden om er geen grappen over te maken. Vraag naar de beste film van Buster Keaton, Charlie Chaplin of de Marx Brothers, en de kans is groot dat iemand hun oorlogsfilms noemt: The General, The Great Dictator en Duck Soup. Zijn dat geen komedies, omdat oorlog niet grappig is? Beter voorbeeld: is Blazing Saddles geen komedie? Zijn Chris Rock en Dave Chappelle geen komieken, omdat ze over racisme praten?

Critici zeggen, dat de nominatie in de komediecategorie bewijst dat witte mensen willen doen alsof Jordan Peele het niet zo serieus bedoelt. We kunnen Get Out alleen waarderen als we geloven dat het allemaal ‘maar een grapje’ is. Voor een groot deel van het witte publiek zal dit gelden – maar dat deel zou de film ook niet op waarde schatten als hij als drama genomineerd zou zijn. Het is immers ‘maar een horrorfilm’ – een kwalificatie die net zo onzinnig is als ‘maar een grapje’.

Peele zegt zelf over komedie en horror: ‘They’re both about truth. If you are not accessing something that feels true, you’re not doing it right.’ Niet voor niets worden veel grote stand-upcomedians ‘truth tellers’ genoemd. Een grap werkt wanneer je de premisse als waarheid accepteert. In een van de geestigste scènes in Get Out, vertelt een witte man aan de zwarte vriend van zijn dochter over Jesse Owens op de Olympische Spelen van 1936: ‘What a moment. Hitler’s up there with all his perfect Aryan race bullshit. This black dude comes along and proves him wrong in front of the entire world.’ Deze scène is alleen grappig wanneer je de waarheid erin ziet: wanneer je weet dat witte mensen dit soort dingen zeggen, en snapt waarom dat pijnlijk is. Het thema, de reductie van het zwarte lichaam tot fysieke capaciteiten, wordt later in de film ontleed in een pure horrorcontext. Die horror werkt, net als de humor, omdat ie gegrond is in de realiteit.

Humor is niet per definitie frivool, net zo min als drama per definitie diepzinnig is. De grappen in Get Out zijn niet ‘maar grappen’. Evenmin maakt hun intelligentie, inzicht en tragiek dat het ‘meer dan grappen’ zijn: het zijn juist grappen dóór die aspecten. Ons laten lachen om een pijnlijke werkelijkheid is een van de hoogste dingen die een verteller kan bereiken. Laten we er niet op neerkijken.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken