Het begint op het IFFR een cliché te worden om een jonge vrouw in haar coming of age een fascinatie voor een wild dier op te laten doen. Vorig jaar zag ik het ook al gebeuren in het behoorlijk slechte Wolf. Dit jaar is het in The Burglar een jachtluipaard waarvoor de Israëlische Alex (Lihi Kornowski) een fascinatie opdoet. Ze ontmoet het dier in de dierentuin, waar ze haar moeders werk overneemt nadat zij, niet voor het eerst, verdwenen is. Vrijwel direct na die verdwijning wordt er ook nog eens ingebroken in hun appartement. Opvallend genoeg resulteert dit niet in angst, maar inspiratie bij Alex. Ze gaat zelf inbreken.

Als ze dan ook nog eens bij haar andere baan, als masseur in een resort aan de Dode Zee, op omzichtige wijze een relatie probeert aan te knopen met de oudere Duitse geoloog Michael (Ronald Zehrfeld) is de rommel compleet. Want ik kan niet anders concluderen dan dat The Burglar een rommeltje is. Hagar Ben Asher probeert te veel losse elementen aan elkaar te knopen, die daardoor allemaal nauwelijks uit de verf komen.

Ik gok dat je op basis van twee van de vijf hoofdelementen in de film een prima verhaal had kunnen construeren: een jonge vrouw die de verdwijning van haar moeder opvangt door in haar onderhoud te voorzien met inbreken; of een jonge vrouw die naast de verdwijning van haar moeder ook nog met de ontwrichtende gevolgen van een inbraak moet zien om te gaan; enzovoort.

Michael volgt Alex een keer na een romantische ontmoeting en komt er zo achter dat ze inbraken pleegt. Deze inbraak is ook nog eens degene die uit de hand loopt, wat Michael de gelegenheid biedt om enigszins voor haar redder door te gaan. Helaas heeft Ben Asher daarna niet meer de ruimte om de gevolgen van de mislukte inbraak (nog wel bij een bekende van Alex gepleegd), noch de implicaties van Michaels kennis van haar duistere kant uit te diepen. Er zijn immers nog drie andere thema’s in het leven van Alex die aandacht nodig hebben.

Maar door alle vijf de elementen in The Burglar op te nemen staan deze eigenlijk los van elkaar. Hoewel de meesten elkaar op enig moment wel raken, gebeurt dat nooit echt op betekenisvolle wijze.

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren