Nu aan het lezen:

Guy Ritchie is terug met The Man From U.N.C.L.E.

Guy Ritchie is terug met The Man From U.N.C.L.E.

 

Tegenwoordig wordt Guy Ritchie vooral geassocieerd met de lege blockbusters van de (redelijk) recente Sherlock Holmes films. Maar er was een tijd dat Ritchie bekend stond om zeer vermakelijke Britse gangsterfilms als Snatch, Lock, Stock And Two Smoking Barrels en Rock ’n Rolla. Dat waren niet bepaald art-house films, maar het waren ook geen blockbusters. Met The Man From U.N.C.L.E. doet Ritchie voor het eerst een echte gooi naar een zomer blockbuster, waar hij niet alleen regisseur van is, maar tevens het script voor heeft geschreven. Ritchies Sherlock Holmes films voelden wat leeg. Zelfs op de momenten dat de films oprecht leuk waren, voelde het flets. De transitie van Britse gangsterfilms naar grote Hollywood producties leek te geforceerd (als Ritchie niet zelf het script schrijft). De stijl van Ritchie en wat zijn oudere films zo leuk maakte werkte niet echt voor Holmes en Watson, maar met U.N.C.L.E. maakt Ritchie een échte blockbuster, die ook écht leuk voelt. Terwijl deze film eigenlijk geen echt bestaansrecht heeft. Het eerder dit jaar uitgebrachte Kingsmen bijvoorbeeld, is op alle fronten de betere spy film.

Voor wie niet bekend is met de serie en daardoor denkt dat de film niet voor hem of haar is: geen nood. Voor de dertigplussers die de serie vroeger wel (in een re-run) voorbij hebben zien komen is het niet per se een feest der herkenning. Ja, het is retro spy pastiche. Ja, de film speelt zich af ten tijde van de Koude Oorlog. Maar daarmee zijn alle vergelijkingen dan ook gemaakt. Napoleon Solo (Henry Cavill) speelt een meesterdief in ruste, gerecruteerd door de C.I.A. om als geheim agent en spion te fungeren in de strijd tussen Amerika en Rusland. Maar er dreigt een groter gevaar, dus wordt hij gekoppeld aan een Russische evenknie om een atoombom en de techniek daarachter van een Italiaans misdaadsyndicaat te ontnemen. Daarvoor gebruiken zij Gaby (Alicia Vikander), de dochter van een van de wetenschappers die de bom aan het maken is.

D3S_1223.DNG

Het liefdesverhaal tussen Gaby en de Russische Illya (Armie Hammer) is nergens echt meeslepend, en het feit dat alle seksscènes buiten beeld plaatsvinden bevestigt eens te meer waar Ritchie naartoe wil met de film. Henry Cavill doet net als in Superman zijn Amerikaan-maar-dan-uit-Groot-Brittanië met vierkante kaak rondje, en is als suave spion geloofwaardiger en relaxter dan als Clark Kent. Maar hij heeft dan ook bar weinig te doen. De momenten waar Guy Ritchie een moeilijke spionnen-scène zonder geluid laat zien, om hetzelfde fragment vervolgens mét geluid te laten zien en zo aan te tonen hoe slim en ingewikkeld het allemaal wel niet is, zijn tenenkrommend en tonen een bepaalde minachting voor het publiek.

Maar is The Man From U.N.C.L.E. dan nog wel de moeite waard?, hoor ik je denken. Het antwoord is ja. Dat is het. Voor wereldse, grote blockbusters uit grootmoeders tijd was er deze zomer weinig ruimte. Als je geen superheld bent, of niets met dinosaurussen hebt, kan deze filmzomer een beetje magertjes aanvoelen, en daar brengt U.N.C.L.E. met zijn stijlvolle shots, vlotte actie, aanstekelijke personages en een nostalgisch verlangen naar simpeler tijden verandering in.

The Man From U.N.C.L.E. draait vanaf 20 augustus in de bioscoop.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken