Nu aan het lezen:

Goodnight mommy

Goodnight mommy

 

In eerste instantie zou je denken dat arthouse en horror niet meteen de meest logische combinatie is. Vaak wordt horror een beetje in het hoekje geschoven van hersenloos vermaak, terwijl arthouse juist een zweem van diepzinnigheid ademt. Toch zijn er zat titels te noemen die op succesvolle wijze deze twee genres combineren. Denk aan films als Antichrist van Lars von Trier, het prachtige vampieren drama Let The Right One In, of de Stanley Kubrick klassieker The Shining. Ook het werk van David Lynch of David Cronenberg kunnen als voorbeeld genoemd worden. Zo ook de Oostenrijkse film Goodnight Mommy (Ich seh, Ich seh) uit 2014 van regisseurs Veronika Franz en Severin Fiala.

Goodnight-Mommy

Goodnight Mommy begint na een korte intro, waarin we als een soort voorbode van wat deze film niet is een stukje uit The Sound of Music krijgen voorgeschoteld. We zien de negenjarige tweeling Lukas en Elias, ergens in de zomer, spelend tussen de mais en in het bos, rond een afgelegen huis op het platteland. Ze zien een auto arriveren, en worden verzocht naar binnen te gaan. Daar maken we kennis met hun moeder. Ze heeft plastische chirurgie ondergaan en haar gezicht zit volledig in het verband. Ze komt extreem kil over en doet dingen die hun moeder eerst nooit zou doen. Ze eist stilte, duldt geen zonlicht en als de kids willen spelen moeten ze dat vooral buiten doen. Haar gedrag gaat van kwaad tot erger en als kijker begin je net als de tweeling te twijfelen of zij wel hun echte moeder is. Het neemt een wending als de tweeling besluit koste wat kost achter de waarheid te komen. De film is doorspekt met droomscènes die je zowel op een dwaalspoor brengen maar ook symbolische hints geven van wat er vóór deze situatie is gebeurd. Het mysterie maakt langzaam maar zeker plaats voor horror die naarmate de climax nadert proporties aanneemt die je als kijker liever niet wilt zien, maar tegelijkertijd ook niet van kunt wegkijken.

VB14-Goodnight-Mommy-wrappings-1000x400

Filmtechnisch is Goodnight Mommy een feest om naar te kijken. Het is geschoten op 35 mm, het huis in kwestie is kil en klinisch en de droomscènes zijn mooi surrealisitsch in beeld gebracht. De echte cinefiel zal meteen denken aan de films van Michel Hanneke die je misschien zult kennen van de films Funny Games, of The White Ribbon, inktzwarte arthouse met horror elementen. Het heeft visueel en thematisch gezien ook wat weg van de Nederlandse film Borgman. De kilheid van het beeld wordt ook doorgevoerd in het acteer werk. Bijna emotieloos, mysterieus maar toch ergens heel realistisch en natuurlijk. Als de film in de derde act uiteindelijk de wending neemt naar echte horror, is het vooral het psychologische spel dat opvalt. Weinig bloed of schrik momenten, maar des te meer spanning en ondraaglijke beelden van zowel psychische als fysieke marteling.

Toch is deze film niet extreem gewelddadig, en het is de makers aan te prijzen dat ze deze ondraaglijkheid goed weten over te brengen zonder al te veel te vervallen in extreme ranzigheid. Ik moet daar eigenlijk relatief bij zetten, want er zijn zeker een paar scènes waar je maag van omdraait, maar het wordt nergens echt de torture porn die je gewend bent in films als Saw. Dat wil niet zeggen dat we hier te maken hebben met een tamme film. Er schijnen bioscoopbezoekers te zijn flauwgevallen bij het kijken van Goodnight Mommy, en dat geeft perfect de kracht van deze film weer. Het is ergens subtiel, maar tegelijkertijd zo ‘in your face’ dat het zeker een emotionele reactie teweeg brengt.

Goodnight Mommy is een film die ik zonder twijfel zou aanraden aan iedereen die een voorliefde voor horror heeft, maar ook degenen die graag een arthouse film bekijken. Zie het dan wel als kunst van de meest confonterende aard. Je bent gewaarschuwd. De film ging in Nederland afgelopen September in première en is nog steeds te zien in enkele filmhuizen en bioscopen. Omdat de film uit 2014 is, is hij ook inmiddels verkrijgbaar op dvd en via digitale aanbieders te verkrijgen.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken