Review: Godless S01E03

Review: Godless S01E03

Aflevering drie van Godless is wat mij betreft een hele vreemde. In de vorige aflevering gaven de dames van La Belle een signaal af: mannen hebben ze nodig, en ze willen hun gezond verstand opzij zetten om die te krijgen. In plaats van die overtuiging te bestrijden lijkt Scott Frank die te bevestigen.

Twee van de tot nu toe minder belangrijke mannelijke personages krijgen alle ruimte in deze aflevering en zeker een van die verhalen is qua tekst en subtekst een aanklacht tegen het bestaan van La Belle.

Dat is het verhaal van Truckee (Samuel Marty), de langharige, half-Indiaanse zoon van Alice Fletcher. Zij heeft in de vorige aflevering Roy Goode uit de gevangenis gehaald om haar te helpen bij het temmen van haar wilde paarden. Alsof dat nog niet dubbelzinnig genoeg klinkt wordt zijn mannelijkheid breder ingezet. Namelijk om Truckee te vermannelijken. De jongen is bang voor paarden, dus natuurlijk gaat Goode hem over die angst heen helpen.

Mocht de implicatie niet duidelijk genoeg zijn, laat het me dan even expliciet maken. Wonen tussen alleen maar vrouwen heeft Truckees mannelijkheid aangetast. Die beschadiging wordt uitgebreid – dit subplot neemt zowat de halve aflevering in beslag – ongedaan gemaakt door het symbool van alle mannelijke deugden, Roy Goode. Als ik dat vergelijk met de hoeveelheid die Frank in de vorige aflevering nam voor de verkoop van de mijn, een plotpunt waar in Deadwood een half seizoen aan besteed zou zijn, krijg ik ernstige twijfels bij de prioriteiten die in Godless gesteld worden.

Aan de andere kant krijgt Mary Agnes (Margie) McNue ook de ruimte in deze aflevering. Dit personage is een narratieve goudmijn, die wel de conventie dat mannen nodig zijn in La Belle in woord en daad bestrijdt. Ze loopt in mannenkleren rond, heeft ook haar pistool los in de holster en bekijkt de intocht van de beveiligingsmensen van Quicksilver met argusogen. Dat ze daarbij ook nog een relatie blijkt te hebben met de plaatselijke lerares zegt misschien genoeg over Franks subtiliteit. Gelukkig is Merritt Wever een meer dan capabele actrice, die met Scoot McNairy, die haar broer speelt, de serie tot grotere hoogte zou kunnen tillen.