Nu aan het lezen:

Goddelijk vals: Marguerite

Goddelijk vals: Marguerite

Parijs, 1921

“Waarom heeft ze toch die behoefte om zo te blèren?”, vraagt de man van Marguerite in een hotelkamer aan zijn minnares. En de minnares antwoordt met tranen in haar ogen: “Omdat ze gezien wil worden, door jou.”

Marguerite (Catherine Frot) is een rijke vrouw in het Parijs van begin 20ste eeuw. Ze organiseert concerten in haar kasteel waarin zij zelf schittert als opera zangeres. Iedereen bejubelt haar. Dat ze totaal niet kan zingen durft niemand haar te vertellen. Haar man –die deze optredens probeert te vermijden door zogenaamde autopech– schrikt zich rot wanneer Marguerite besluit om uit de besloten sfeer van haar privé salon te stappen en op te treden voor een heus publiek in een theater.

“Zonder publiek kan de muziek nergens heen en is het gewoon lucht,” zegt Marguerite tegen hem. Hij probeert haar wanhopig tegen te houden. “Maar de intimiteit van privé optredens, dat is toch ook heel mooi.” Het is tevergeefs. Marguerite neemt een zangleraar in de hand en stevent op haar grand performance af als een auto zonder remmen op een ravijn.

261481

Het gegeven van een valse zangeres is een goede bodem voor veel grappige situaties en is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Florence Foster Jenkins, ’s werelds slechtste sopraan.

“Heeft ze altijd zo gezongen?”, vraagt een recensent aan een van Marguerite’s vrienden wanneer hij haar voor het eerst hoort. “Nee, ze is een stuk verbeterd.” En we horen haar geliefde huisdier, een pauw, krijsen in de tuin. Maar regisseur Xavier Giannoli (À l’origine) wil met Marguerite meer neerzetten dan komedie. De onbeantwoorde liefde van haar man en een onuitputtelijke liefde voor de opera geven deze film een diepere laag. Deze vrouw lijkt geboren in het verkeerde lichaam, maar wie bepaalt dat ze geen kunstenaar mag zijn? Zoals Marguerite in de film zegt: “We zouden eigenlijk tomaten naar de kunst moeten kunnen gooien.”

Een prachtige rol is weggelegd voor de bijna cartooneske butler, chauffeur en allround assistent van Marguerite, Madelbos (gespeeld door de Vlaam Denis Mpunga). Hij creëert een sierlijke lijst waarin Marguerite kan schitteren, tot aan het bittere eind.

marguerite-v6-31973-1280

De film geeft ook een mooi tijdsbeeld van Parijs in het begin van de jaren 20. De moderne, experimentele kunst borrelt op onder de jonge generatie kunstenaars en zet zich af tegen de conservatieve, rijke elite. Een underground scene van hipsters, travestieten en een vrouw met een kroezig baardje.

Marguerite is een vermakelijke en mooie film, die niet alleen gaat over de gekte van een vrouw, maar uiteindelijk over de liefde.

“Ik zing voor jou”, zegt Marguerite tegen haar man. En hij zucht.

Marguerite komt 15 oktober naar de Nederlandse bioscopen.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken