Fish Story

Fish Story

Muziek zal de wereld redden. Al lijkt dat aan het begin van Fish Story (2009) onmogelijk. Het is 2012 en een komeet raast op de aarde af. De verwachting is dat ze in minder dan 5 uur zal inslaan, niet ver van Japan. De straten zijn verlaten. Een terminale kankerpatiënt maakt gebruik van de gelegenheid om een laatste tocht op zijn scootmobiel te maken. In een baldadige bui stoot hij een aantal fietsen om. Dan ziet hij tot zijn grote verbazing dat 1 van de winkels bij het winkelcentrum open is. Het is de platenzaak van de zonderlinge zoon van een voormalige muziekproducent. Hij vermaakt zijn enige klant met LP’s van oude punkmuziek. Onderdeel van het aanbod: ‘Fish Story’, het laatste nummer van de Japanse punkband Gekirin.

Er is iets vreemds aan ‘Fish Story’. De intro is langzaam en melodieus, maar dan zweept het ritme op en galmt een uniek verwoord protest door de winkel. Eenzaamheid is als een vis die zo groot is dat ze walvissen opslokt. En plots, in het midden van een gitaarsolo, volgt een minuut van doodse stilte. Het lied gaat daarna verder alsof het nooit is onderbroken. Waarom naar muziek luisteren op een moment als dit? De patiënt kan er met zijn hoofd niet bij. Hij heeft zich neergelegd bij zijn naderend einde, maar kan zich niet voorstellen dat de anderen in de winkel zo kalm zijn. De wereld komt ten einde. En hoe graag de winkeleigenaar en de klant ook filosoferen; project Armaggedon is mislukt en Bruce Willis heeft geen kaas gegeten van ruimtevaart. Plechtig verklaart de verkoper plots dat het lied de wereld zal redden. Onverstoorbaar gaat hij verder met het lezen van zijn manga. Alsof de komeet nog ver weg is.

fish-story-review

De film ontrafelt zich verder in een aantal tijdsprongen. Fish Story is  in totaal verdeeld in 4 verhaallijnen verdeeld over 4 tijdperken. Behalve 2012, speelt de film zich af op een veerboot in 2009, een vakantie van studenten in 1982 en rond een muziekstudio in 1975. Het Leitmotif is ‘Fish Story’. We zien welke invloed het nummer heeft op elk van de hoofdpersonen. In 2009 is het nog een echo, maar het lied wint langzaam aan volume en kracht tot we in 1975 bij de ontstaansgeschiedenis van het nummer uitkomen. Punkband Gekirin lijkt een gevoelige snaar te raken bij een muziekproducent die ze prompt een contract biedt. Maar na uren in de studio blijkt de hoogste baas genoeg te hebben gehoord. Hij wil de stekker uit het project trekken. Punk verkoopt nu eenmaal niet. De producent gunt de band nog 1 kans. In de nacht voor de laatste opnamedag pent de gitarist van de band hun laatste nummer. De titel? ‘Fish Story’. De wens van de band? Dat hun liedje toch nog iets moois oplevert. Ze lachen er zelf om. Het is ook onwaarschijnlijk.

Fish Story is een originele muziek- en mozaïekfilm. De personages zijn op het eerste oog een doorsnede van de samenleving: rebellerende punkers die net niet het geluk en talent hebben door te breken. De verlegen student die bot vangt bij een leuk meisje omdat een pesterige ‘vriend’ hem voor is. En het schoolmeisje dat strandt op een veerboot omdat ze zo gemakkelijk in slaap valt. Maar ‘Fish Story’ brengt hen samen en stuwt ze tot grote hoogte. Het zou zonde zijn verder in te gaan op de plot. Ik wil alleen kwijt dat dit een ontzettend leuke, positieve film oplevert.  Een verrassend punkcadeautje uit Japan.