“Met Film.nl hopen we een enorme tik uit te delen aan piraterij.” Met deze ambitieuze uitspraak lanceerde Jaap Bruijnen van branchevereniging NVPI vandaag de nieuwe Nederlandse filmzoekdienst. De publiciteitscampagne voor de nieuwe site draait op volle toeren, maar de vraag is of deze belofte, na jaren voorbereiding en maanden uitstel, wel kan worden waargemaakt. De filmbranche worstelt immers al jaren met het definitieve antwoord op de piraterij die volgens onderzoeken de sector tientallen miljoenen per jaar kost. Of dat zo is, kan worden betwijfeld, er valt veel af te dingen op deze conclusies. Immers, de mediaconsumptie is sterk veranderd door YouTube en Netflix en de dvd-speler is op sterven na dood. Dus bedacht de branche een site waar al het filmaanbod – bioscoop, filmtheater, (S)VOD en dvd/bluray en tv – op te vinden zou zijn. Zie daar de geboorte van Film.nl.

Het is te prijzen dat de filmbranche met een online initiatief komt om een alternatief te bieden aan sites als The Pirate Bay waar films met één klik vind- en downloadbaar zijn. Het feit dat in het verdeelde Nederlandse filmlandschap meerdere partijen elkaar hebben gevonden om gezamenlijk dit project van de grond te tillen, is ook een unicum. En dat op dag 1 nog niet alles goed werkt, is logisch. Maar de site bevat een aantal structurele problemen, waardoor het in de strijd tegen de piraterij waarschijnlijk niet meer dan een deuk in een pakje boter kan slaan.

De site is ooit – onder auspicien van het Filmfonds – opgezet om het complete aanbod aan films in Nederland doorzoekbaar te maken, waarbij je met één klik bij de bioscoopfilm of dvd zou komen. Dat is niet gelukt. Als je bij een filmtitel uitkomt – in dit geval Chez Nous – zie je een rijtje aanbieders onder elkaar. In de app kun je aangeven welke aanbieders je wil zien, op de site kan dit (nog) niet. Ook zie je niet of het om koop of huur gaat, of om dvd of bluray. Daarnaast is de goedkoopste dvd-aanbieder verscholen onder ‘Bekijk nog meer bronnen’, namelijk de Mediamarkt die de dvd voor 4,99 aanbiedt. Bol.com heeft deze voorkeursbehandeling blijkbaar goed uitonderhandeld. De grootste fout is echter dat de links ‘Kijk nu’ en ‘Bestel nu’ niet linken naar de pagina’s waar de film op staat, maar naar de algemene pagina’s van Bol.com of Pathé Thuis. Je moet dus twee keer zoeken om bij de dvd of film uit te komen. Terwijl het ‘one-click’ principe nadrukkelijk één van de uitgangspunten van dit hele project was.

Zoek je De kinderen van Juf Kiet die zowel in een aantal filmtheaters als op Filmthuis.nl te zien is? Staat er niet op. Eenmalige bioscoopvertoningen van klassiekers? Bij een steekproef kwamen deze niet naar boven op de site. Als een film wel op Film.nl staat, dan moet je ook na het klikken op de link op de site van de bioscoop op zoek naar de film. Deeplinken, wat elke site met een bioscoopagenda al jaren doet, was blijkbaar te ingewikkeld voor Film.nl.

Ook is bijwerken van de database nog een probleem. Films en series die al weken geleden van Netflix zijn gehaald, hebben op de site nog steeds een Netflix vermelding. Andersom zijn de dvd’s van Tokyo Story of Some Like It Hot niet op Film.nl te vinden, terwijl ze wel degelijk door Bol.com en andere aanbieders worden verkocht. Het aantal films in de database zegt niets over het aantal films dat beschikbaar is. Bij veel titels staat simpelweg: ‘Geen bronnen beschikbaar’. Ook de zoekfunctie is zeer primitief, je kan alleen op titel zoeken, niet op genre, regisseur of acteur. Ook een voorkeur voor dvd, bluray of VOD is nergens in te stellen.

Eén ding heeft Film.nl wel goed voor elkaar. Op elke filmpagina staan de woorden ‘torrent’ en ‘streaming’, in combinatie met de filmtitel. Zo kan een zoekopdracht in Google naar ‘Chez Nous torrent’ straks verwijzen naar Film.nl. Wel ironisch dat de site zo toch nog profiteert van het illegale torrents aanbod.

Verder hult Film.nl zich op social media in stilzwijgen. Er is een Twitter– en Facebookaccount, maar daar heerst volstrekte radiostilte. Terwijl de meeste downloaders zich toch in het digitale domein begeven. Het initiatief is te prijzen, als constructief alternatief voor de doemberichten rond downloaden. Maar de site kan nog veel leren van al jaren bestaande voorbeelden in het buitenland. Met Film.nl opent de Nederlandse filmbranche eindelijk de ramen naar de 21e eeuw, onder de slogan ‘Kijk niet zo moeilijk’. Hopelijk zijn de initiatiefnemers niet blind voor de grote gebreken.

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren